Velorexy sháněl a zprovozňoval čtyřicet let. "Bylo to strašlivé probuzení. Požár vznikl kolem sedmé asi od elektroinstalace. Bohužel jsme nic nemohli zachránit. Je to obrovská tragédie," promlouvá zlomeným hlasem dvaašedesátiletý Jiří Čiháček.
V garáži měl tři velorexy a veterána - motocykl Jawu 750. Teď ze všeho zbyl jen ohořelý šrot.
"Nezbývá než všechno vyklidit a vyhodit. Jeden z velorexů možná půjde zachránit, ostatní dva, včetně motorky, jsou nenávratně ztraceny," dodává smutný majitel. Škoda byla podle hasičů vyčíslena přibližně na tři sta tisíc. Podle sběratele se ovšem ztráta nedá penězi vyčíslit.
VELOREXVelorex známý pod přezdívkami hadrák či montgomerák vymysleli konstruktéři František a Mojmír Stránští. Původně šlo o tříkolové vozítko s trubkovým rámem potaženým koženkou. Bylo určeno pro invalidy. Nejvíce toto unikátní vozítko proslavil film Vrchní, prchni!, ve kterém jej řídil Josef Abrhám. Dnes má velorex velkou sběratelskou hodnotu. "Jeden pán mi za ještě nedodělaný nabízel 80 tisíc," říká Jiří Čiháček. |
"Druhý z nich byl těsně před dokončením, připraven na provoz. Zbývalo dodělat jen přední kapotu," vysvětluje Čiháček. Renovace jednoho velorexu stála několik let práce a času. Pod rukama mu jich prošly desítky.
"Někde jsem odkoupil starý vrak a dával ho dohromady. Sháněl jsem originální díly. Bylo to často náročné. Tehdy stálo toto vozítko třeba jedenáct tisíc, což bylo v té době hodně peněz," vypráví Čiháček. Se svými kamarády dali dohromady i unikátní velorex pro čtyři osoby. Ten naštěstí nebyl v plameny zasažené garáži.