Celníci rozbili gang překupníků cigaret, pašovat je pomáhal i dobytek

  • 8
Celní správa zadržela největší množství cigaret, která k nám bylo pašováno ze zemí bývalého Sovětského svazu. Konkrétně zabavila pět milionů cigaret a 600 kilogramů tabáku. Případ ukázal i nové trendy zločinců. Například využívání menších zásilek, které přes hranice pašují pěší i dobytek.

Celníci na případu pracovali několik měsíců a spolupracovali s kolegy z Polska, Německa, Slovenska a Maďarska. V Česku pak bylo zadrženo při dvou akcích devět cizinců včetně hlavního pachatele. Pocházeli z Polska, Ukrajiny, Maďarska a Vietnamu. Všem hrozí pět až deset let vězení.

Dramatické bylo především zadržení hlavního z pachatelů 13. listopadu v prostoru nákladového nádraží na pražském Žižkově. Muž se pokusil ujet, a když mu policie prostřelila pneumatiku, dal se na útěk. Z velké výšky ho však celou dobu sledoval vrtulník, který utíkající muž neviděl ani neslyšel. Díky němu byl rychle dopaden.

Češi v případu figurují jen jako někteří z koncových zákazníků. Škoda byla vyčíslena na patnáct milionů korun. Mimo cigaret a tabáku byla zadržena také dvě auta upravená k pašování.

Pašované cigarety obchodníci legálně koupili v zemích bývalého sovětského svazu, část byla padělaná. Nejprve je dostali přes hranice Evropské unie. "Používali kurýrů, kteří jako turisté přecházeli hranice, nebo hospodářská zvířata, řekl šéf odboru pátrání Celní správy Aleš Hrubý.

Podle něj jsou právě menší a častější zásilky pašeráckým trendem. Při zadržení totiž neutrpí takovou ztrátu jako v případě kamionu plného kontrabandu a snižují tím tak riziko svého "podnikání".

Po propašování se cigarety dostaly do meziskladů v Polsku a Maďarsku. Odtud je členové skupiny převáželi menšími auty, které nebudí takovou pozornost. "Navíc u těchto vozidel měnili státní poznávací značky podle státu, ve kterém se aktuálně pohybovali," vysvětlil mluvčí Celní správy Jiří Barták. I tím se snažili zmenšit riziko možné kontroly.

Před každým autem s nelegálně dovezenými cigaretami jel takzvaný čistič. Ten dával řidiči za sebou zprávy o tom, zda jsou někde hlídky, nebo nějaké jiné problémy.

"Když už chtěli naši lidé auto s cigaretami zkontrolovat, jeho řidič zrychlil tak, že ohrožoval okolní řidiče. Dokonce se stalo, že najížděli na naše auto," uvedl Hrubý.  Stalo se také, že jedno z aut havarovalo. Řidič ho i s cigaretami zamknul a utekl.

V České republice cigarety končily ve skladech ve středních nebo severozápadních Čechách. Teprve odtud se dostaly ke koncovým "zákazníkům" nebo na příhraniční tržnice.


Video