Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Čechům vadí reklamy na půjčky, na násilí a vulgarity si zvykli

  10:03aktualizováno  10:03
Vnímání reklamy se v Česku mění, shodují se mediální odborníci. Lidé jsou pozornější a více než dřív jim vadí billboardy i reklamy, které slibují rychlé půjčky. Rada pro reklamu za loňský rok řešila 53 stížností na reklamy. Rekord drží rok 2007, kdy jich bylo 78.
Děti a reklama. Tato kombinace přiměje občas rodiče, aby sedli a napsali stížnost na Radu pro reklamu.Ilustrační foto.

Děti a reklama. Tato kombinace přiměje občas rodiče, aby sedli a napsali stížnost na Radu pro reklamu.Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

"Násilí, vulgarismy nebo motiv strachu byly mezi důvody stížností dříve zastoupeny více. Časem ale z reklamy téměř vymizely. Vyspěli jsme také v tom, že rozlišujeme, zda reklamu přináší médium, které je přístupné všem, nebo zda je to médium selektivní," řekl iDNES.cz Jiří Janoušek, viceprezident Rady pro reklamu (RPR) a výkonný ředitel profesní Asociace komunikačních agentur.

Počty stížností na reklamu

Rok/počet stížností

2011/53
2010/60
2009/53
2008/74
2007/78
2006/68
2005/71
2000/45
1995/42

Zdroj: Rada pro reklamu

Podle Pavla Brabce, člena arbitrážní komise RPR a prezidenta Asociaci českých reklamních agentur, kvůli selekci přibývá v posledních letech stížností  na venkovní reklamu, která svými erotickými symboly může ohrozit děti. "Je to pochopitelné, protože třeba reklamy s erotickou tematikou jsou na internetu odkliknutelné až od 18 let, zatímco na billboardu polonahou paní se sbíječkou míjí rodiče s dětmi," dodává Brabec.

"Lidé jsou mnohem vnímavější a citlivější na porušování zažitých etických norem než dříve. Zaregistrovali, že i reklama by měla mít i etický rozměr," domnívá se Jiří Sláma, dlouhodobý jednatel jedné z reklamních agentur a arbitr RPR. Právě před arbitrážní komisi Rady, která je složena ze 13 expertů včetně psychologa a sexuologa, míří stížnosti lidí.

Struktura stížností se změnila i kvůli reklamám na rychlopůjčky

To, že si lidé dříve více stěžovali na násilí nebo vulgarismy, zatímco nyní většina stížností spadá do kategorie označené RPR jako "ochrana spotřebitele", přičítá Brabec snaze zaujmout ve stále ostřejším konkurenčním boji. "Je řada podobných produktů a při nabízení prodejci proto leckdy sahají na hranici legálního," upozornil Brabec.

Typickým příkladem takového chování je inzerce a reklama na finanční služby. "To je velmi citlivá tematika, zejména v dnešní době, kdy lidem chybí peníze a žijí na dluh. Velmi často u takových reklam není jasně uvedena roční procentní sazba nákladů, nebo jaký úrok musí zákazník platit," jmenuje Brabec. Podle něj tím firmy mohou zákazníky vědomě klamat.

RPR funguje od roku 1995 a z její statistiky vyplývá, že oproti 90. létům stížností postupně přibývalo. Například v prvním roce se na Radu obrátilo 42 stěžovatelů, v roce 2007 jichž bylo o 36 víc. V posledních letech je ale stížností zase o něco méně.

Reklama naštve, ne každý si ale sedne a sepíše stížnost

Podle expertů je to i kvůli tomu, že se firmy v posledních letech více hlídají a s Radou mohou řešit reklamu ještě dřív, než ji lidem naservírují. Reklamní agentury pak mají etické kodexy. Navíc ne každý kvůli obtěžující reklamě sepíše podnět. "Zdá se mi, že počet stížností vyjadřuje zhruba průměr těch, kteří jsou ochotni sednout a psát, tedy se do celé věci aktivně vložit a ne na ni jen nadávat," míní Sláma.

Mezi ty, které letos reklama vyprovokovala k reakci patří Luděk Konopáč z Poděbrad, otec 4,5letého dítěte. Nadzvedla ho reklama jedné z nábytkářských prodejen, v níž se děti matce schovávají do skříní a truhel. "Ta reklama se mi nelíbí, navádí děti k něčemu, co je životu nebezpečné," míní Konopáč. Pokud by děti podle něj reklamu napodobily, hrozí jim, že se v nábytku mohou i udusit.

Loni reklama naštvala na 53 stěžovatelů. Mezi nimi byly i firmy a občanská sdružení. Tradičně nejčastěji lidem vadí reklama v televizi a to proto, že zasahuje do práv spotřebitelů nebo je klamavá a zavádějící. V 19 případech jim arbitři RPR, která stížnosti z celého Česka řeší, dali za pravdu.

Za neetickou RPR loni označila například reklamu na Kofolu, ve které mladá učitelka svádí svého žáka (více o stížnosti na Kofolu čtěte tady). Výrobce Kofoly neetičnost reklamy odmítl.

Rada vyhověla i stížnosti sázkové kanceláře Fortuna, která měla námitky vůči spotu Sazky. Hokejista Jaromír Jágr v něm hraje Santa Clause a na klín mu sedají děti. Problém byl v tom, že děti hrály v reklamě, která podporovala sázení. Firma se hájila, že reklama výzva k sázení v reklamě nezazněla přímo. (Více o reklamě s Jágrem čtěte tady.)

RPR nemůže udílet pokuty, vydává ale doporučující stanoviska. K nim může přihlédnou například i soud, pokud na něj kvůli reklamě dojde. Podněty mohou putovat také ke krajským živnostenským úřadům, které na jeho základě mohou uložit sankce.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

,,Náckům žádnou šanci.“ Před štábem SPD se protestovalo
Nedej náckům žádnou šanci, skandovali demonstranti před štábem SPD

Proti volebnímu úspěchu SPD demonstrovaly před štábem hnutí Tomia Okamury večer desítky lidí. Měli s sebou nápisy „Černí bílí spojme síly“ nebo „Fuck nazi“....  celý článek

Milan Brázdil (ANO 2011).
Místní špičky ANO ve volbách nechtěly „sběrače kroužků“, opět je přeskočil

Titul volební skokan by si mohl dát před jméno kandidát ANO z Olomouckého kraje Milan Brázdil. Už ve třetích volbách posbíral v kraji od voličů nejvíc kroužků....  celý článek

Andrej Babiš s manželkou Monikou na tiskové konferenci hnutí ANO k výsledkům...
Volební bramboračka. Uspělo 9 stran v čele s ANO, levice propadla

Lidé ve volbách rozhodli, že ve Sněmovně zasedne rekordních devět stran. S jasnou převahou vyhrálo ANO, následované ODS, Piráty a SPD. Výrazně propadla levice...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.