Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pravda o zpoždění: postihuje důležité vlaky, v létě je nejčastější

  20:18aktualizováno  20:18
Jak je možné, že České dráhy udávají, že jim jezdí skoro 90 procent vlaků včas a vy máte pořád smůlu na zpoždění? Reportér iDNES.cz celý týden počítal data z veřejně dostupné internetové stránky Babitron. Vyplývá z nich, že nejvíce zpoždění je během léta a trpí jím především nejdůležitější rychlíky.

I když čísla jsou orientační, protože jsem stovky vlaků sčítal jeden po druhém, dá se zhruba říci následující: V jednom okamžiku během dne je na cestě zhruba něco víc než stovka rychlíků a zhruba 250 až 400 osobních vlaků.

V nejvypjatějších momentech se ukázalo, že zpoždění (nad 5 minut) má čtvrtina až třetina rychlíků. Osobní vlaky naopak průměr „dohonily“. Jen výjimečně měly menší přesnost, než 80 procent. Co z toho vyplývá?

Přesnost vlaků

České dráhy

Červen 2013 – 87 % (důsledek povodní)
Leden 2014 – 96 % (nejlepší leden za poslední tři roky)
Červen 2014 – 90 %
Červenec 2014 – 89 %
Deutsche Bahn
Únor 2014 – 96 %
Červen 2014 – 94 %

Rakouská železnice

Leden 2014 - 97,6 %

Červen 2014 - 96,3 %
Pramen: ČD

České dráhy dlouhodobě udávají, že jim jezdí 90 procent vlaků na čas. A samozřejmě je potřeba zdůraznit, že drtivou většinu zpoždění nezaviní. V přehledu byl patrný třeba sobotní vlak Protivín -Beroun, který měl zpoždění kvůli střetu auta a vlaku na přejezdu v Bratkovicích. 

I když lze číslům udávaných drahami věřit, je z mapky a tabulek vidět, že zpoždění mají spíše ty důležitější vlaky. Právě s nimi jezdíte dál, na důležitější cesty a často potřebujete, aby jely včas kvůli přípoji. Svezou více lidí, než lokálka, takže opticky mají lidé pocit, že potkají zpoždění častěji.

Je to i logické, protože rychlíky jezdí delší trasy a častěji se pohybují po opravovaných koridorech. Kupodivu vlaky jezdí přesněji v zimě než v létě, například loni v lednu se dráhy chlubily výjimečně přesným měsícem.

Pokud jde o denní dobu, i když statistický vzorek je malý, ukazuje se, že hodně zpoždění hlavně u rychlíků je večer. Vůbec neplatí, že by zpožděními trpěly denní špičky.

Problém na trati Praha-Kolín

K tomu je potřeba připočítat, že v posledních sedmi dnech měly dráhy spíše smolný týden a například v měřenou neděli 27.července rychlík poškodil u Velimi výhybku, takže bylo třeba trať opravit.

„Mám pocit, že problematický je koridor mezi Prahou a Kolínem. Tam je pravidelnost nic moc,“ myslí si železniční nadšenec Martin Vokáč, který cestuje vlakem často. Vzpomněl si i na svoji loňskou cestu s vlakem Avala z Bělehradu do Prahy, který nabral velké zpoždění, do Prahy dojel v noci a někteří cestující museli nocovat na nádraží a čekat na ranní přípoje.

Když se něco děje na trati Praha-Kolín, dají se očekávat zpoždění po celé republice, protože vlaky na sebe navazují. Momentálně se tam opravují koleje na kraji Prahy. Vokáč jako další rizikovou trať jmenuje Praha - České Budějovice. Na základě testu je třeba ještě připočítat Hradecko a Náchodsko s častými zpožděními.

Velmi rizikové jsou rovněž mezinárodní vlaky, které už na území Česka přijedou se zpožděním. Dráhy od něj dávají ruce pryč známým hlášením „příčina zpoždění vznikla mimo území ČR“. Na ty si dejte obzvlášť pozor.

Příkladem je i jeden z nejproblematičtějších vlaků vůbec, rychlík Avala z Bělehradu do Prahy, dál se velká zpoždění objevují u vlaků EC Hungaria, Košičan, Jan Jesenius a Franz Kafka.

Mezi příklady nejhorších konkrétních spojů během testu patří třeba právě Avala v sobotu 26. července (zpoždění 68 minut), z vnitrostátních spěšný ranní vlak Hradec Králové - Trutnov (68 minut). Rekordmanem byl pak nedělní odpolední rychlík Liberec - Pardubice (98 minut).

Devadesátiprocentní dráhy

Letos v červenci přesnost spojů Českých drah oproti červnu o procento klesla. „Naši specialisté odhadují, že se teď opravuje až o polovinu víc než v roce 2012,“ říká mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Vyplacená odškodnění

2013

Mezinárodní doprava - 1246 případů, 957 tisíc korun

Vnitrostátní doprava - 616 případů, 122 tisíc korun

Celkem 289 lidem dráhy dovolily využít taxi na svůj účet

V 18 případech dokonce ČD proplatily ubytování těm, kterým ujel poslední přípoj

2012

Mezinárodní doprava - 821 případů, 521 tisíc korun

Vnitrostátní doprava - 431 případů, 63 tisíc korun

Ve 220 případech mohli lidé využít taxi

Pramen: ČD

Pořád je co zlepšovat, například německá železnice jezdí stále přesněji. Podle Šťáhlavského však mají Němci výhodu - víc dvoukolejných tratí, kde na sebe nemusejí vlaky čekat. V Česku tvoří dvou- a vícekolejné tratě pětinový podíl železniční sítě, v Německu poloviční.

Za velká zpoždění vyplácejí České dráhy cestujícím odškodné, pokud si člověk koupí dražší jízdenku a zpoždění je víc než hodinové. Loni takhle ČD podle Šťáhlavského vyplatily na odškodném v mezinárodní dopravě 957 tisíc korun v 1 246 případech a ve vnitrostátní dopravě 122 tisíc korun v 616 případech.

Server Babitron, který informace u zpožděních poskytuje,  je počítačový program volně přístupný na internetu. Vytvořil ho v roce 2001 programátor Robert Babilon. Má podobu interaktivní mapy Česka, na níž se pohybují trojúhelníčky vlaků, barevně odlišené dle zpoždění. Zelené jedou včas, červené mají velké zpoždění.

„Se sledováním vlaků jsem začal v roce 2001, když jsem si chtěl procvičit jednu programátorskou techniku a vlaky byly pro to užitečné. Také jsem chtěl vědět, kdy dorazím do cíle a jakou mám šanci na přestupu,“ odpověděl iDNES.cz Babilon. Dočasně „válčil“ s Českými drahami, protože ty mu někdy kolem roku 2006 zablokovaly data, pak systém kvůli oblíbené stránce zase uvolnily.

Na závěr trochu optimismu. Na Babitronu se během týdne objevily kromě rekordních zpožděních i vlaky, které si vytvořily náskok a jely ve srovnání s jízdním řádem o pár minut dříve.

Test zpoždění iDNES.cz

Sobota 26. července

9: 00 - rychlíky 77 % včas

           osobní a spěšné 91 % včas

19:32 - rychlíky 73 % včas

            osobní a spěšné 77 % včas

Neděle 27. července

10: 00 - rychlíky 87 % včas

             osobní a spěšné 93 % včas

17 : 30 - rychlíky 62 % včas

              osobní a spěšné 94 % včas

Pondělí 28. července

9:37 - rychlíky 60 % včas

          osobní a spěšné 87 % včas

21: 05 - rychlíky 70 % včas

             osobní a spěšné 88 % včas

Úterý 29. července

13.30 - rychlíky 80 % včas

            osobní a spěšné 94 % včas

17: 23 - rychlíky 89 % včas

             osobní a spěšné 90 % včas

Středa 30. července

14: 35 - rychlíky 89 % včas

             osobní a spěšné 92 % včas

20:55  - rychlíky 49 % včas

             osobní a spěšné 81 % včas

Čtvrtek 31. července

9:47 -   rychlíky  75 % včas

            osobní a spěšné 91 % včas

15:30 - rychlíky 68 % včas

            osobní a spěšné 89 % včas

Pátek 1. srpna

9:47 -  rychlíky 70 % včas

           osobní a spěšné 90 % včas

19:40 - rychlíky 59 % včas

            osobní a spěšné 86 % včas

Jak se procenta počítala? Například v sobotu 26.7. bylo ráno v devět na cestě 102 rychlíků a 23 mělo zpoždění 5 minut a vyšší, proto vyšel údaj 77 % včas.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.