Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Část peněz z lístků pražské MHD končí na Panenských ostrovech

  2:11aktualizováno  15:22
Pražský Dopravní podnik uzavřel nevýhodnou smlouvu na výrobu jízdenek. Za dodávku jízdenek platí asi 20 milionů ročně, ale část z těchto peněz končí na Panenských ostrovech a to lístky zdražuje. Podnik chce smlouvu zrušit, kvůli tomu zřejmě změní odbavovací systém. Tím může být i zavedení turniketů.

Pražský Dopravní podnik uzavřel nevýhodnou smlouvu na výrobu jízdenek | foto:  Petr Topič, MAFRA

Část platby, kterou Dopravní podnik posílá dodavateli jízdenek firmě Neograph, končí na účtu společnosti Cokeville Assets (CA) se sídlem na Panenských ostrovech.  Z každého lístku tam odchází 17 haléřů.

Miliony podle České televize k CA putují díky smlouvě, kterou uzavřela se společností Neograph, za zprostředkování zakázky s Dopravním podnikem.

Smlouva vznikla před čtyřmi lety mezi firmou Neograph, která jízdenky dodává, a společností Cokeville Assets na Panenských ostrovech, jež jí měla obchod s pražským dopravcem zprostředkovat.

Vedení Dopravního podniku tvrdí, že o existenci takové smlouvy nevědělo. A částka, kterou ročně platí, mu připadá přiměřená.

"Pokud srovnáme kvalitu, množství, cenu a ochranné prvky jízdenek, tak ta cena není uměle navyšována. Já ale nevím, zda oni přerozdělují peníze nějaké další společnosti," tvrdí šéf Dopravního podniku Martin Dvořák.

S tím ale zásadně nesouhlasí pražský primátor Bohuslav Svoboda: "Pokud se prokáže, že 46 procent ceny za výrobu jednoho kusu jízdenky končí kdesi na Panenských ostrovech jako zprostředkovatelský poplatek, pak je dle mého názoru cena uměle navýšena. Požádal jsem proto Dopravní podnik o kompletní smluvní dokumentaci se společností Neograph."

Primátor je podle svých slov připraven udělat maximum pro to, aby bylo co možná nejlépe zprůhledněno nakládání s veřejnými prostředky a zároveň se co nejvíc zefektivnilo vynakládání finančních prostředků pražských daňových poplatníků.

Zakázku od Dopravního podniku dohodil zprostředkovatel

Zástupce společnosti Neograph ČT napsal, že jakýsi zprostředkovatel obchodu s dopravcem existoval.

"Mohu potvrdit, že ze strany naší společnosti došlo k využití služeb třetí strany v rámci zajištění kontaktu na Dopravní podnik v rámci získání této zakázky," napsal.

Obchodní ředitel firmy Neograph Vladimír Sitta televizi potvrdil, že do firmy na Panenských ostrovech z firmy Neograph odteklo řádově několik desítek milionů korun.

"Já tvrdím, že tato smlouva s Dopravním podnikem nemůže a nemá nic společného," prohlásil jeho šéf Martin Dvořák.

Podle Stanislava Beránka z Transparency International ČR končí peníze opět u lidí z Dopravního podniku. Na smlouvě je za firmu z Panenských ostrovů Cokeville Assets uveden Peter Kmeť.

Jeho kancelář sídlí na stejné adrese jako advokátní kancelář připravující některé smlouvy pro Dopravní podnik. Někteří lidé z firmy Neograph tvrdí, že odvádění peněz na Panenské ostrovy bylo jednou z podmínek, které si vymínil právě dopravní podnik, uvedla ČT.

Dopravce smlouvu nechce, pomůže změna odbavení

Šéf Dopravního podniku MF DNES řekl, že chce smlouvu vypovědět.

Důvodem prý nejsou peníze, které odcházejí na Panenské ostrovy. "Chci ji vypovědět obecně kvůli vztahu s Neographem a problémům, které nám kvůli nim vznikají. Chci jejich stanovisko, co se to vlastně děje. Podruhé během půl roku jsme kvůli nim atakováni médii," vysvětlil Dvořák.

Naráží tak na kauzu kolem falešných jízdenek, kdy se obchodní ředitel Neographu vyjadřoval v médiích, že počty padělků jsou mnohem vyšší, než Dopravní podnik přiznává.

Jenže vypovědět nevýhodnou smlouvu nebude jednoduché. Po vypovězení od nich musí podnik ještě další čtyři roky jízdenky odebírat. "Tohle si myslím, že dokážeme s právníky vyřešit," dodal Dvořák.

Podle ekonomického ředitele Iva Štiky může podnik smlouvu vypovědět brzo, pokud změní odbavovací systém. Takovou změnou by bylo například zavedení turniketů či třeba zrušení automatů na jízdenky a přechod na elektronické.

"Ano, se změnou odbavovacího systému bych v této souvislosti souhlasil," dodal následně Dvořák.

"Naše automaty jsou staré. Otázka zní, zda se vyplatí kupovat nové. Cestou by tak mohlo být zavedení elektronických jízdenek," doplnil Štika.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

O půlnoci vypršela aktivistům smlouva, podle které mohli centrum Klinika obývat...
Na Klinice zůstáváme i po lhůtě pro vystěhování, vzkázali aktivisté

Aktivisté z centra Klinika na pražském Žižkově oznámili, že v budově i nadále zůstanou. Tvrdí, že pokud by odešli, z domu by zůstala prázdná chátrající ruina,...  celý článek

Prezidentský kandidát Vratislav Kulhánek na snímku ze srpna 2017.
Kulhánek má nutné podpisy. Chce, aby Češi mohli být na prezidenta opět hrdí

Bývalý šéf automobilky Škoda Auto Vratislav Kulhánek získal 23 podpisů poslanců ze šesti stran a může tedy kandidovat na prezidenta republiky. Kandiduje s...  celý článek

(ilustrační snímek)
Z kandidátek do sněmovních voleb bylo vyřazeno nejméně deset jmen

Z kandidátek do sněmovních voleb bylo dodatečně vyřazeno nejméně deset jmen. Tři kandidáti byli podle dostupných informací vyškrtnuti ve středních Čechách,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.