Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Část Moravy propojí „dálnice“ C1, cyklisté po ní ujedou 141 kilometrů

  11:43aktualizováno  11:43
Kromě „dé jedničky“ se do Olomouckého a Zlínského kraje tlačí další dálnice. Nebude však pro auta, nýbrž pro cyklisty. Dostane označení C1 a její součástí se stane i zdejší cyklostezka Bečva či trasa podél Baťova kanálu. Kompletní C1 bude dlouhá 141 kilometrů, propojí oba kraje a starostové obcí, jimiž povede, si od ní slibují příliv turistů.

Cyklodálnice C1 povede po trase dlouhé 141 kilometrů. (Ilustrační snímek) | foto: Jan Karásek, MAFRA

Název cyklodálnice přitom nebude tak daleko od pravdy. Její cementobetonový povrch, který bude na většině trasy, se totiž používá právě při stavbě autostrád.

Na cyklodálnici C1 mohou najet milovníci kol už ve Velkých Karlovicích v sousedním Zlínském kraji a přes Vsetín, Valašské Meziříčí a Hustopeče nad Bečvou se dostanou na zdejší cyklostezku Bečva až do Přerova. Po nově označených úsecích z Přerova do Tovačova se pak napojí na kvalitní cyklostezku podél Baťova kanálu.

Cyklostezka Bečva

Cyklostezka Bečva se má stát součástí Cyklodálnice C1. Její dokončení a výstavba je financovaná z Evropského fondu pro regionální rozvoj.

Provede cyklisty od pramenů řeky Bečvy ve Velkých Karlovicích přes Vsetín a Valašské Meziříčí do Hranic. Odtud bude pokračovat do Přerova, Troubek a Tovačova a napojí se na cyklostezku kolem Baťova kanálu. Ta měří 45 kilometrů a pokračuje od Uherského Ostrohu až po Kroměříž.

Přestože se dá celá trasa už na kole projet nyní, někde se musejí cyklisté smířit s horším povrchem. To by se však v budoucnu mělo změnit.

"První cyklodálnice v zemi je především marketingovým tahem, který by měl nalákat turisty na nejatraktivnější cyklostezky v zemi. Po jejich propojení totiž vzniká ojedinělá dálková trasa, měřící 141 kilometrů, a která spojuje 28 obcí," popisuje koordinátor rozvoje cyklistické dopravy ČR Jaroslav Martinek.

Cyklisté budou moci trasu buď projet celou, nebo si vyberou jednotlivé části a ty si pak prodlouží dalšími cykloodbočkami. Všechny budou zanesené v jednotných propagačních materiálech.

"Dálnice je dobrý nápad, protože v cyklostezkách je chaos"

Obce na trase takový nápad vítají. Starostové jsou přesvědčení, že jasnější značení přivede víc turistů - a tedy i více klientů živnostníkům.

"Je to dobrý nápad. V označení cyklostezek je pořád chaos. Jedny jsou regionální, jiné nadregionální, a tím se to zjednoduší. Navíc taková propagace sem přitáhne spoustu turistů od nás i ze zahraničí," míní starosta Lipníka nad Bečvou Miloslav Přikryl.

Část trasy cyklodálnice C1, která vede podél řeky Bečvy.

Část trasy cyklodálnice C1, která vede podél řeky Bečvy.

Nápad označit několik kvalitních tras jako cyklodálnici padl na Národní cyklokonferenci v Uherském Hradišti. Podmínkou bylo otevřít úsek mezi Velkými Karlovicemi a Vsetínem, který je už hotový a plánované napojení na cyklotrasu podél Baťova kanálu ve Zlínském kraji.

Kromě toho pomohlo i vyznačení nové trasy z Přerova do Troubek. Odtud sice musejí cyklisté zvládnout dva kilometry po silnici do Tovačova. Z něj je to však jen kousek na trasu právě kolem Baťova kanálu. Ta měří 45 kilometrů a vede od Kroměříže po Uherský Ostroh.

Přesné datum, kdy by mohly v Olomouckém kraji začít sloužit poslední nedokončené úseky cyklostezky Bečva se zatím odhadnout přesně nedá. Nejodvážnější odhad mluví o dvou letech. Krajský úřad totiž hodlá na dostavbu přispět penězi. Zbytek by měly pokrýt finance z Evropské unie.

"Věříme, že cyklostezka Bečva je velkým lákadlem pro turisty nejen z našeho regionu, ale i z ostatních krajů. Proto jsme se rozhodli, že na její dostavbu přispějeme dvěma miliony korun," řekl náměstek hejtmana Pavel Horák.

Místy povedou trasy po polních cestách

Krajští radní chtějí peníze poskytnout na stavbu dvanáctikilometrového úseku mezi obcemi Špičky, Milotice nad Bečvou a městysem Hustopeče nad Bečvou.

"Okolo Hustopečí je složitá situace, jsou tam ochranná pásma a členitý terén, který je často pod vodou. Na některých místech proto počítáme s vybudováním pouze cyklotrasy po polních cestách. Cyklistům bude odměnou úžasná krajina v blízkosti vodního toku," řekl místostarosta Hranic Miroslav Wildner.

Dalším místem na trase, které také čeká na dostavbu, jsou úseky v okolí Týna nad Bečvou, místní chatové oblasti a Lipníka nad Bečvou. "Na dostavbě nyní intenzivně pracujeme a všichni se budeme snažit poslední spojky dodělat ještě v našem funkčním období," řekl místostarosta Hranic Miroslav Wildner.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Na jihu Moravy vedro, v Čechách bouřky, varují meteorologové. Víkend proprší

Závěr týdne bude deštivý, v pátek večer přijdou do Čech bouřky a nejvíce srážek se objeví v sobotu, kdy bude pršet na celém území. V neděli se začne postupně...  celý článek

V ubytovně pro 105 lidí žijí jednotlivci i rodiny, které nemají kam jít....
V Moravské Ostravě žádají konec ubytovny. Nájemníci prý hlučí, fetují a kradou

Několik set obyvatel rezidenční čtvrti okolo restaurace Slunečnice v Moravské Ostravě má obavy. Sepsali petici, ve které žádají zrušení ubytovny v Sadové...  celý článek

Dvanáct konkrétních podmínek, mezi nimi závazek usilovat o odmítnutí povinného...
Do vlády jen s tím, kdo odmítne povinné přijetí eura a EET, řekl Fiala

Závazek, že ODS půjde jen do takové vlády, která se zaváže zrušit elektronickou evidenci tržeb a bude mít v programu i odmítnutí povinného přijetí eura,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.