Pokusy vydávat časopisy v elektronické podobě na discích dlouho představovaly jen o okrajový jev, který neměl šanci konkurovat klasickým sdělovacím prostředkům. Po nástupu internetu se však karta obrací.
VÍC NEŽ POUHÉ NOVINY
Periodikum vydávané na disketách mělo vlastně jen dvě výhody: zajímavé soubory šly přetáhnout do počítače - a když to nebylo ke čtení, tak alespoň disketa měla svou hodnotu. Ostatní už byly jen nevýhody: drahý a zranitelný nosič, problematická distribuce, omezená možnost začleňování obrazových materiálů pro malou kapacitu diskety a podobně. Později přišly CD-ROM s vyšší kapacitou, ostatní nevýhody však zůstaly.
Jenže internet je jiné kafe. Nejen že se papíru vyrovná, ale v mnohém jej předčí. Informace tu například lze aktualizovat kdykoliv a zrovna tak se může čtenář kdykoliv podívat, co je právě nového. Obrázky jsou samozřejmostí, problém není ani přidání zvukového záznamu. Také styk se čtenářem a s přispěvateli může být velmi rychlý prostřednictvím elektronické pošty. Na rozdíl od časopisů šířených na discích tedy internetová periodika už nejsou jen více či méně nedokonalou náhražkou papírových novin a časopisů. Je to kvalitativně něco zcela nového.
STÁLE ČERSTVÉ INFORMACE
Vydávání internetového časopisu ovšem není žádný med. Nejsou zde uzávěrky - či spíše uzávěrka pro každou zprávu nastává vzápětí poté, co se informace do elektronické redakce dostane. Obsah je tedy možné aktualizovat i mnohokrát za den. Stále čerstvé zprávy jsou totiž to hlavní, čím takové periodikum konkuruje "papírovým" sdělovacím prostředkům. Současně však má čtenář obvykle k dispozici i všechna stará vydání, aniž by musel doma skladovat stohy papíru.
Ovšem elektronické redakční práce nejsou tak levné, jak se na první pohled může zdát. Neplatí se sice tisk a distribuce, ovšem místo na síťovém počítači (serveru), kde je internetové periodikum umístěno, také něco stojí. "Webmaster" neboli tvůrce webových stránek musí dbát na to, aby vše fungovalo a vypadalo stejně na různých prohlížecích programech (browserech) i na různých počítačích. Kromě toho je třeba sledovat počet návštěv na webové adrese časopisu. Stejně jako běžná média, i ta internetová obvykle z velké části živí reklama - a ta se odvíjí právě od množství čtenářů.
Mnoho českých internetových časopisů je ovšem teprve na půli cesty k profesionální podobě a je otázka, kolik z nich k tomuto cíli dojde. I když se internetové médium šíří prakticky zdarma po celém světě, čeština omezuje působnost jen na tento region. Zde ovšem zatím mnoho čtenářů není, protože český internet je drahý. A tak se ani placená reklama zrovna nehrne.
ČESKÁ TRAFIKA
Přesto má za sebou český internetový tisk bohatou historii, jejímž hnacím motorem ovšem bylo spíš nadšení než peníze. Živou legendou se stal především Neviditelný pes (http://pes.eunet.cz) založený už roku 1996. Ze záležitosti jediného člověka, spisovatele a novináře Ondřeje Neffa, se postupně stalo jedno z nejnavštěvovanějších míst na českém internetu.
Existují ovšem i další internetové časopisy s všeobecným zaměřením. Novým počinem jsou například Novinky (http://www.novinky cz). Většina internetových médií je ale zaměřena především na svět informačních technologií. Nejznámější je patrně Svět namodro (http://www.svet.namodro.cz), který ovšem má pro zpestření i značně nepočítačové přílohy, například o filmech, záhadách, erotice a UFO. Na své si ovšem přijdou i lidé jiných zálib. Například pro přátele vesmíru vycházejí Instantní astronomické noviny (http://www.sci.muni.cz/~ibt/). Nejlepší cestou, jak se dostat do českých elektronických médií, je vyhledávací služba Seznam na stránce http://www.seznam.cz/Zpravodajstvi/Casopisy/Elektronicke/
Své internetové podoby postupně dostaly i nejčtenější papírové deníky a časopisy. Průkopnickou roli tu vykonala internetová Trafika (http://www.trafika.cz), místo, kde si jde každý den přečíst výběr z širokého sortimentu tuzemského tisku. Moderní internetový deník či časopis však nemusí být jen opsaná papírová předloha. Ukázkou může být právě internetová verze MF Dnes - iDNES (http://www.idnes.cz), kde najdete vše, co k současnému elektronickému médiu patří: průběžné aktualizace, animované sekvence a profesionální webový design.