Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Čas levných pražských cyklostezek skončil, ceny půjdou do desítek milionů

  12:32aktualizováno  12:32
Zdá se vám 140 milionů korun za tři kilometry cyklostezky v pražských Vysočanech hodně? Podobné cifry budete v budoucnu slýchat častěji. Chystaný úsek v Lahovicích bude nejspíš ještě dražší, i stezka mezi Žižkovem a Libní má stát mnoho desítek milionů. Čas snadno stavěných levných cyklostezek skončil.

Cyklostezka v pražských Vysočanech, cena se vyšplhala na 140 milionů. (3. 2. 2010) | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

Stezka podél Rokytky, která se s téměř 44 miliony za kilometr stala nejdražší podobnou stavbou v Evropě, a bude se jí proto zabývat kontrolní výbor pražského zastupitelstva, je podle magistrátu první z těch, jejichž budování přijde na velké peníze.

Dosud se cyklostezky stavěly i za pět milionů za kilometr, teď se to však změní.

"Méně nákladné úseky jsme už postavili, teď jsou na řadě ty finančně náročnější," prohlásil šéf cyklistické pracovní skupiny magistrátu Pavel Polák.

Zatímco v rámci dosud otevřených 135 kilometrů stezek musel magistrát většinou financovat nanejvýš úpravu terénu, vyasfaltování povrchu a vyznačení stezky, další projekty vyžadují stavbu složitých přemostění či finančně náročné výkupy pozemků.

"Stavba cyklostezky na rovném úseku podél nábřeží je samozřejmě jinak finančně náročná než třeba poblíž městského okruhu v Lahovicích, kde musíte postavit lávky a nájezdové rampy," řekl Petr Introvič, který v má v Technické správě komunikací cyklodopravu na starosti.

Cyklostezka v Lahovicích "spolkne" přes sto milionů

Stavba necelých dvou kilometrů cyklostezky v Lahovicích, která propojí páteřní stezky A1 a A2, vedoucí po obou březích Vltavy, bude stát hodně přes 100 milionů korun.

Jen nájezdy na lávku přes Vltavu, jejíž stavbu za několik desítek milionů financoval v rámci dálničního okruhu stát, přijdou na čtyřicet milionů korun.

"Z lávky vysoké 12 metrů nebylo jednoduché vymyslet sjezdy až na úroveň řeky, prostor je velmi omezený a museli jsme se držet největšího povoleného sklonu," zdůvodňoval vysoké výdaje náročností stavby Polák.

Město chce na projekt získat významnou část financí z fondů Evropské unie, proto musí mít do jara územní rozhodnutí. Stavba úseku přes Vltavu by mohla být dokončena ještě letos. Druhá lávka přes Berounku, jejíž stavba bude podobně finančně nákladná, je však zatím teprve ve fázi projektu.

Most dražší než tunel

Velké peníze bude stát také cyklostezka mezi Žižkovem a Libní, která povede bývalým železničním tunelem pod Vítkovem.

Její první část chce město zpřístupnit cyklistům a in-line bruslařům do letních prázdnin. Jde o úsek mezi Seifertovou ulicí a Krejcárkem, který vyjde na téměř 20 milionů korun a jehož větší část financoval stát.

Stezku však výrazně prodraží až její druhá část, jejíž zprovoznění je zatím v nedohlednu. Ta by měla cyklisty dovést až do Libně díky šedesátimetrovému mostu.

"Právě stavba mostu bude finančně velmi náročná, jenže bez něj cyklostezku s Balabenkou nepropojíme," vysvětlil Polák.

Jen most má podle jeho odhadů přijít nejméně na třicet milionů korun, další nemalé výdaje si může vyžádat složité vykupování pozemků.

Zdražení? Prý kvůli oceli

Právě kvůli údajně nevýhodnému obchodu s pozemky pod zmíněnou cyklostezkou ve Vysočanech, jejíž otevření chystá magistrát v nejbližší době, se stala stavba podél říčky Rokytky terčem kritiky opozičních zastupitelů.

stezka ve Vysočanech

(financování staveb)

Celkem 140,1 mil.
Cyklostezka - povrch 9,4 mil.
4 nové mosty 71,6 mil.
2 upravené mosty 8,2 mil.
Úpravy terénu 42,7 mil.
Zeleň a ostatní 8,2 mil.
Magistrát 58,1 mil.
Evropské fondy 82 mil.

Další drahé stavby
Necelé dva kilometry dlouhý úsek stezky v Lahovicích se dvěma mosty bude stát přes 100 milionů.
Desítky milionů bude stát úsek mezi Krejcárkem a Balabenkou.
Zdroj: Magistrát hl. m. Prahy

Nová stezka totiž vede po trati bývalé železniční vlečky a magistrát nabídl výměnou za pozemky pod ní stavební parcely o více než čtyřikrát větší rozloze.

"Ten projekt je od začátku značně netransparentní, město vyměnilo stavební pozemky za vlečku," kritizoval projekt zastupitel Petr Hulinský (ČSSD).

Náklady na stavbu 3,2 kilometru dlouhého úseku přitom magistrát neustále navyšoval.

Původně měla stezka stát 86 milionů, vloni město oznámilo, že stavba se čtyřmi novými mosty vyjde na 113 milionů, konečná cena se tento týden vyšplhala až na 140 milionů korun.

Bývalý radní Petr Štěpánek (Strana zelených), který za cyklostezky ještě vloni v městské radě odpovídal, vysokou cenu stavby hájí.

"Levněji to postavit nešlo, cena nezahrnuje jen stezku, ale oživení celého okolí," prohlásil Štěpánek. Pro poslední nárůst ceny ale vysvětlení nemá a stejně jako sociální demokraté chce projekt nechat prověřit kontrolním výborem.

Magistrátní odbor městského investora má pro zvyšování konečné ceny cyklostezky jednoduché vysvětlení: během stavby vzrostly ceny surovin, z nichž město stavělo drahé mosty.

"V minulých letech narostla cena oceli," snažil se objasnit cenový skok v řádu desítek milionů korun ředitel odboru Jiří Toman.

Daňové poplatníky může částečně uklidnit, že 82 miliony přispěla na projekt EU.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Bývalého šéfa Akademie věd Jiřího Drahoše přišla na setkání s dobrovolníky ve...
Drahoš v námořnickém tričku děkoval za 78 321 podpisů pro boj o Hrad

„Vítejte všichni na palubě,“ přivítal Jiří Drahoš dobrovolníky, kteří sbírali podpisy, aby se mohl zúčastnit volby prezidenta. Nasbírali jich zatím 78 321. Aby...  celý článek

Ilustrační snímek
Teploty se budou na přelomu srpna a září průměrně pohybovat okolo 24 °C

Průměrné denní teploty během následujících čtyř týdnů klesnou, zůstanou však na dlouhodobém průměru. Průměrné by na přelomu prázdnin a školního roku měly být i...  celý článek

Vězně ve výkonu trestu ve věznici Oráčov na Rakovnicku v těchto dnech...
Vězni dostanou přidáno. Pár stovek jim nepomůže, mají statisícové dluhy

Pracující vězni mají od dubna příštího roku dostat přidáno. Stát věří, že díky tomu ubude těch, které hned po propuštění semelou staré dluhy a vrátí se proto...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.