Bývalý ředitel pražského Dopravního podniku Martin Dvořák

Bývalý ředitel pražského Dopravního podniku Martin Dvořák | foto: Michal Růžička, MAFRA

Bývalý šéf DP Dvořák nabízel k prodeji opravny tramvají za třetinu ceny

  • 99
Pražský Dopravní podnik investoval do svých tramvajových dílen 851 milionů. Ještě pod vedením Martina Dvořáka se je loni rozhodl prodat. Kupci, firmě Škoda Transportation, nabídl veškeré vybavení dílen v Hostivaři a více než 300 zaměstnanců jen za 238 milionů, píšou Hospodářské noviny.

Spolumajitelem Škody Transportation je Tomáš Krsek, blízký přítel exšéfa Dopravního podniku Martina Dvořáka.

Na sporný podzimní obchod ale nakonec nedošlo. Nové politické vedení Prahy v prosinci prodej dílen zastavilo. Koalice se rozhodla přezkoumat, zda je tento obchod výhodný, uvedly HN.

"Nebylo by to asi úplně nejšťastnější řešení pro Dopravní podnik, ale rozhodnutí musí být podložené seriózní analýzou," řekl listu pražský radní pro dopravu Josef Nosek s tím, že dílny jsou strategickou součástí podniku. Praha by o prodeji opraven firmě Škoda Transportation mělo rozhodnout během několika týdnů.

Podle vyjádření firmy Škoda Transportation představuje ale suma 851 milionů korun investice do celých opraven. "Výše investic do technologií a zařízení byla pouze 375 milionů a je z velké části odepsána. Současnou hodnotu určil nezávislý znalec na 198 milionů," uvedla mluvčí podniku Lubomíra Černá.

Další část podle ní tvoří ceny zásob a materiálu ve výši 39 milionů korun. Zbytek částky do 851 milionů korun byly investice Dopravního podniku do opravy a údržby budov, které nejsou předmětem prodeje. Zároveň upozornila, že se jedná pouze o prodej služeb týkajících se oprav a údržby tramvají.

Podle Dvořáka je prodej dílen výhodný

Martin Dvořák na svou funkci rezignoval loni k 5. prosinci. Údajně proto, že už měl dost mediálních útoků, které podle něj byly nepodložené (více čtěte zde). Dvořák musel vysvětlovat některé sporné obchody, které mohly připravit Dopravní podnik o stovky milionů. Kromě toho nedokázal objasnit majetkové poměry své rodiny.

O zmíněném prodeji tramvajových dílen ale tvrdí, že je pro Dopravní podnik výhodný. "Pro opravny tramvají je a bude méně práce. Jedinou alternativou je prodej," citují HN Dvořáka.

Bývalý předseda dozorčí rady Dopravního podniku Miloslav Ludvík se k prodeji odmítl listu vyjádřit. Detaily ze zasedání, kdy rada rozhodovala o zakázce, si prý nevybavuje. Rozdíl víc než 600 milionů mezi penězi vloženými do obnovy areálu do roku 2001 a domluvenou cenou Dvořák vysvětluje mimo jiné odpisy majetku.

Podle dopravního experta Antonína Duba nemohlo ale ani za jedenáct let fungování vybavení dílen ztratit tolik ze své původní hodnoty.

Dvořák ovšem tvrdí, že tohle je otázka především pro autora posudků, který zkoumal výhodnost prodeje - tedy auditorskou firmu Deloitte a experty z ČVUT. Ti podle něj spočítali, že dopravce ušetří osm milionů korun ročně, když dílny prodá a tramvaje si bude nechávat opravovat od Škody Transportation.

Na druhou stranu může Praha přijít o zahraniční zakázky. Ty jsou zajímavé i podle zástupců Škody Transportation, která Praze dodává tramvaje ForCity a také se stará o vozy metra. "Chceme ze závodu vybudovat centrum oprav a údržby tramvají pro střední Evropu," prozradila mluvčí Škody Lubomíra Černá.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video