Když začalo být jasné, že účast není padesátiprocentní, a referendum by tudíž nemuselo být platné, do boje zasáhla média. Přijďte volit! bylo jejich hlavní výzvou, která toto referendum rozhodla.
A byla to kampaň masivní, spíše než volební den to připomínalo "povstalecký rozhlas" vyzývající Pražany, aby přišli na barikády. Občané naštěstí uposlechli a přišli. Slovensku to tentokrát ještě prošlo. A to i navzdory neúspěšné, zfušované a plytké kampani plné skandálů, která vyvolávala spíše krčení ramen než přesvědčení jít k urnám.
Kvůli předreferendovým přípravám budou zřejmě padat hlavy, ale jak politici alibisticky říkají: dějiny se nebudou ptát, zda byla účast devadesátiprocentní, nebo těsná. A bylo to tak těsné, že nejednomu politikovi muselo vyschnout v ústech.
Premiér později připustil, že mu spadl kámen ze srdce. To my víme, ten pád jsme totiž slyšeli po celé střední Evropě. Jeho dunění se rozléhalo především v Polsku a České republice, jejichž názor na unii bude nyní následovat. Dopadlo to dobře.
Padající kostky domina se sice na chvíli zastavily, poté se však rozkývaly znovu a padají dál. A pokud tato teorie dominového efektu platí, můžeme věřit, že budou za necelý měsíc padat i u nás, v České republice.