Zatímco dnes jde na gymnázia 21 procent dětí, do patnácti let jich má být 50 procent. "Na gymnáziích je přetlak. Navíc jejich absolventi vykazují téměř nejnižší nezaměstnanost," tvrdí Buzková.
Podle ní mnoho studentů středních odborných škol a učilišť studuje to, co nechce. "Na takovou školu je rodiče dali třeba proto, že se báli, že nevystudují vysokou školu," dodává Buzková.
Stínový ministr školství za ODS Walter Bartoš záměr Buzkové zvýšit počet gymnázií vítá. Dlouhodobě však upozorňuje, že na to ministryně měla čtyři roky.
Proti ministerstvu se však stavějí kraje, které by tak přišly o peníze. Za každého žáka totiž dostávají od státu dotace, přičemž za učně dostanou zhruba dvakrát víc než za gymnazistu.
"Důležitější je zvýšit atraktivitu řemesel. Rodiče se pořád stydí za to, když je jejich dítě třeba švec. Přitom dřív to bylo vážené zaměstnání," říká hejtman jihomoravského kraje Stanislav Juránek.
S návrhem ministerstva nesouhlasí ani učiliště a střední odborné školy. Některé z nich by se totiž přeměnily na gymnázia a zanikly by. "Je to úplný nesmysl. Gymnázium je těžká škola, na kterou má deset až patnáct procent dětí," tvrdí ředitel Střední zemědělské školy v Lanškrouně Vlastislav Siedler.
Bude dost učitelů?
"Pro nás je důležitý cíl - pětatřicet procent dětí absolvujících gymnázium v roce 2010 a čtyřicet procent výhledově," řekl mluvčí ministerstva Gabriel Ondřej.
"Kraje si to budou moci zařídit samy, někde zřídí nové gymnázium, jinde transformují střední odborné učiliště na gymnázium," dodal. Mluvčí dodává, že s tím, jak stoupají platy učitelů, bude i větší zájem o tuto profesi, a tedy dostatek pedagogů na nových gymnáziích.
K plánu ministerstva se staví zdrženlivě ředitelé gymnázií, kterým by přibyla konkurence. "Záleží na regionu. Někde je gymnázií dost, jinde nedostatek," tvrdí ředitelka dobříšského gymnázia Zdeňka Cimická. "Musíme si ale také položit otázku, jaká pak bude úroveň takových gymnázií," dodává.
Podle předsedy Asociace ředitelů základních škol Karla Bárty je zvýšení počtu gymnázií správný krok. "Určitě je potřeba zvýšit počet čtyřletých gymnázií. Ještě je třeba dodat, že by to mělo být na úkor také osmiletých gymnázií," tvrdí Bárta. Podle něj by se tím ušetřilo.