Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Bush nechce úřad lží

  8:54aktualizováno  8:54
Prezident USA George Bush odmítl rozhodnutí ministerstva obrany zřídit Úřad pro strategické ovlivňování (OSI). Pentagon totiž minulý týden oznámil, že chce zahájit dezinformační propagační kampaň. "Prezident by byl znepokojen každou vládní institucí, jejímž cílem by principiálně nebyla pravda a fakta," prohlásil mluvčí Bílého domu Ari Fleischer.

"Prezident se domnívá, že vládní mluvčí, vládní informační služby a vláda sama musí předkládat pouze pravdu a skutečnosti," dodal mluvčí Bílého domu.

Podle mluvčího Bush o rozhodnutí Pentagonu vytvořit Úřad pro strategické ovlivňování, které padlo po teroristických útocích z 11. září, nevěděl. Záležitost zveřejnila média až minulý týden během prezidentovy cesty po Asii.

Vzápětí na to dala hlava státu svůj nesouhlas najevo přímo ministru obrany Donaldu Rumsfeldovi.

Pentagon nedávno vydal několik zpráv o chystané propagandistické válce lží a dezinformací. Tyto plány se ale nesetkaly s příznivou odezvou ani v médiích, ani ve vládních kruzích.

Vojenští činitelé proto vzápětí začali uhýbat tvrzením, že "lhát se nebude veřejnosti ani žádným médiím včetně zahraničního tisku." Pentagon prý pouze využije "taktické klamy zaměřené na zmatení protivníka a k získání výhod na bojišti."

"Například když budou americké jednotky chystat útok na základnu Al-Kajdy v Afghánistánu z jihu," vysvětloval Rumsfeld, "bude se Pentagon snažit, aby se protivník domníval, že Američané zaútočí třeba ze severu." V této souvislosti Rumsfeld připomněl taktické zmatení Němců během invaze v Normandii za druhé světové války.

Podle listu The New York Times si Pentagon najal konzultační firmu Rendon Group, s kterou spolupracovala v 90. letech CIA. Firma má údajně za úkol vytvořit propagandistickou kampaň zaměřenou na svržení iráckého diktátora Husajna. Firma za tyto služby dostává 100 tisíc dolarů měsíčně.

OSI by měl také bojovat proti dezinformační kampani, kterou rozpoutává protivník. Douglas Feith, jeden z činitelů Pentagonu, například připomněl propagandu Talibanu, který záměrně zveličoval počet civilních obětí během americké operace v Afghánistánu, či lživé informace o tom, že americké potravinové balíčky jsou otrávené.

 "To poslední, co byste mohli chtít je to, že lidé v oblasti, kde operuje vaše armáda, si myslí, že je chcete otrávit," zdůvodňoval plány Penatagonu Feith.

Po Bushově nesouhlasu a reakci veřejného mínění teď ale Pentagon "vážně zvažuje", že OSI zruší. Byl totiž nucen připustit, že jeho činnost by nebyla namířena jen proti nepřátelským zemím, ale zahrnula by i spojence.

Autoři: , ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Americký válečný křižník Indianapolis, který 30. července 1945 potopila...
Američané objevili vrak křižníku Indianapolis, který převážel atomovku

V Tichém oceánu byl nalezen vrak amerického křižníku Indianapolis, který 30. července 1945 potopila japonská ponorka. Šlo o poslední větší válečnou loď...  celý článek

Prezident Zimbabwe Robert Mugabe se svojí ženou Grace na mítinku mladých...
Mugabeho žena zmlátila v JAR modelku kabelem, dostala imunitu

Vznětlivá povaha Grace Mugabeové vážně poznamenala vztahy Zimbabwe a Jihoafrické republiky. Žena zimbabwského prezidenta minulý víkend napadla v JAR ženu, čímž...  celý článek

Americký torpédoborec John S. McCain po srážce s obchodní lodí nedaleko...
Americký torpédoborec se srazil s tankerem, pohřešuje se 10 námořníků

Americký válečný torpédoborec se v pondělí ráno místního času srazil nedaleko singapurského přístavu s obchodní lodí. Při nehodě se zranilo pět amerických...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.