Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Bush ignoroval zprávy CIA, že Irák nemá zbraně

  9:16aktualizováno  9:16
Bílý dům ignoroval důkazy americké CIA, že Irák nevlastní zbraně hromadného ničení. Informace zpravodajská služba předložila šest měsíců před invazí do Iráku v roce 2003. Washington byl ale odhodlán svrhnout Saddáma Husajna. Pro televizi CBS to uvedl bývalý vysoký činitel CIA.

Bush nechtěl přijmout zprávu CIA, tvrdí bývalý agent. | foto: Reuters

Tyler Drumheller řekl, že zprávy, které byly v rozporu s vládní tezí o hrozbě iráckých zbraní hromadného ničení, získala CIA od vysokého iráckého činitele, jenž jí poskytl i další důvěryhodné informace.

"Tento zdroj nám řekl, že neexistují žádné aktivní programy zbraní hromadného ničení," řekl Drumheller v rozhovoru, který bude vysílán v neděli.

"Skupina v Bílém domě, která se zabývala přípravou invaze do Iráku, ale řekla, že ji to už nezajímá," řekl Drumheller. Je jedním z posledních bývalých amerických činitelů, kteří obvinili Bílý dům, že rozhodl o válce v Iráku již předem bez ohledu na informace CIA, které byly v rozporu s jeho cíly.

Informace odmítl Bush i Cheney
Televize CBS uvedla, že zdrojem CIA byl bývalý irácký ministr zahraničí Nádží Sabrí a že bývalý ředitel CIA George Tenet v září 2002 předal tuto informaci osobně prezidentu Georgi Bushovi, viceprezidentovi Dicku Cheneymu a dalším vysokým představitelům v Bílém domě. Ti to o tři dny později odmítli.

"Politika byla určena. Válka v Iráku se blížila a oni měli zájem o informace, které by této politice vyhovovaly," řekl televizi CBS bývalý agent CIA. 

Tvrzení Spojených států, že Saddám Husajn vlastní zbraně hromadného ničení a ohrožuje tím mezinárodní bezpečnost, bylo hlavním zdůvodněním invaze do Iráku v březnu 2003. V Iráku žádné takové zbraně nalezeny nebyly, nicméně tvrzení USA, že existovaly, se nyní považuje za velkou chybu zpravodajských služeb.

Drumheller: Je to selhání politiky, ne CIA
Drumheller, spoluautor připravované knihy na téma, jak Bílý dům kompromitoval zpravodajské služby, odmítá tvrzení, že je to selhání zpravodajských služeb.

"Vždycky se mi zvedá žaludek, když slyším, že je to selhání zpravodajských služeb. Je to selhání politiky," řekl televizi CBS.

O tom, že Nádží Sabrí poskytoval v období před invazí do Iráku CIA informace o iráckých zbraních hromadného ničení, informovala před měsícem také televizní stanice NBC. Podle ní byl ministr placeným tajným zdrojem CIA a poskytoval jí přesnější informace, než byly její vlastní odhady.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Arabsko-kurdské milice SDF dobyly z rukou bojovníků Islámský stát město Rakká...
Hlavní město Islámského státu padlo, bitva o Rakká trvala pět měsíců

Arabsko-kurdské milice SDF dobyly z rukou bojovníků Islámského státu město Rakká, jež dříve sloužilo jako hlavní město džihádistů v Sýrii. Bitva o město si od...  celý článek

Tropická bouře Ophelia obarvila nebe nad jižní Anglií do oranžova a slunce do...
Ophelia zbarvila slunce doruda. Brexit vyvolal apokalypsu, psali šprýmaři

Tropická bouře Ophelia v pondělí obarvila nebe nad jižní Anglií do oranžova a slunce do ruda. Podle meteorologů šlo o důsledek lomu světla v mase vzduchu ze...  celý článek

Dopravní zácpy na vjezdu do Doveru, které přístav trápily loni v létě.
Brexit ochromí dopravu přes La Manche, Dover se děsí obřích kolon

Vystoupení Británie z Evropské unie ovlivní celou řadu obchodních sfér i životy obyčejných lidí. Velké problémy očekávají provozovatelé přístavu v britském...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.