Šéf dopravní policie Zdeněk Bambas to evidentně cítí jinak. V době, kdy země zažívá převratnou změnu na silnicích, prostě odjel na týdenní dovolenou.
Zapomněl si snad zaškrtnout datum 1. července v kalendáři? Uteklo mu, kdy nový silniční zákon začíná platit? Bylo mu líto nevyužít dva sváteční dny? Ale existují i vážnější otázky.
Co si například mají myslet řadoví policisté na ulicích, když při tak rozsáhlé změně jejich nejvyšší šéf zmizí? Kdo má dirigovat společný postup? Od převratu v roce 1989 možná ještě nenastala tak masivní změna v chování lidí téměř z hodiny na hodinu.
Pozorovat tisíce aut, jak poslušně jedou padesátkou, je něco nevídaného. Policie má jedinečnou šanci, jak změnit agresivní atmosféru na silnicích. Jenže šéf dopravní policie nemůže nijak reagovat a vydat nějaké rozkazy - je totiž na chalupě nebo někde u moře.
Třeba dodnes neví, jak to na silnicích vypadá. Netuší, že na vesnicích se jezdí hůř než ve městech, a nemůže řídit nápravu. Nemůže vysvětlit lidem, zda teď bude policie mírná, nebo jestli bude trestat tvrdě a bez pardonu.
Možná sbírá houby, možná seká trávu, ale reagovat nemůže. Je na zasloužené dovolené. Také řidiče, kteří se snaží dodržovat předpisy, může napadnout: Aha, tak ono to nebude tak žhavé. A zase zrychlí jako za starých časů.
Samozřejmě že v dobře fungujícím úřadu všechno klape i bez přítomnosti šéfa. To si ovšem mohli George Bush nebo Franz Beckenbauer říct také.