Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Bulvární Super končí

  20:18aktualizováno  20:18
Z novinových stánků zmizí sedmdnáctého července po roce a čtvrt celostátní deník Super. Jeho vydavatel, firma e-Media, s bulvárním listem skončí, protože prodělává. Jeho majitel přitom ještě koncem ledna tvrdil, že zájem o koupi novin projevili čtyři nejmenovaní zahraniční vydavatelé.

Super začal vycházet loni v dubnu. V srpnu téhož roku jeho průměrný prodaný náklad překročil dvě stě tisíc výtisků. Největšího nákladu list dosáhl v září, kdy vycházel průměrným nákladem 219 tisíc, poté však začal klesat. V prosinci 2001 měl Super 132 646 prodaných kusů.

Letos v květnu měl deník náklad už jen 109 374 výtisků. Podle Media Projektu, v jehož rámci se agentury GfK, TN Sofres a STEM/MARK dotazovaly patnácti tisíc lidí, byl v té době čtvrtým nejčtenějším deníkem v zemi - za MF DNES, Bleskem a Právem.

Historie listu
První číslo periodika vyšlo 25. dubna 2001 nákladem 300 tisíc výtisků (se zhruba 40 procentní remitendou). Noviny měly 24 stran a od počátku se snažily zaujmout výraznou grafikou - velkými titulky a množstvím doprovodných fotografií.

Svým obsahem a grafickým zpracováním se deník nejvíce podobal bulvárně zaměřenému listu Blesk.

Loni v létě Super vyvolal veřejnou diskusi o novinářské etice, když zveřejnil tajně pořízené fotografie tehdejší sociálnědemokratické poslankyně Petry Buzkové. Ta byla zachycena na pláži v Chorvatsku bez horního dílu plavek.

Před startem novin v dubnu 2001 jeho majitelé ze společnosti Epic avizovali svůj záměr vydávat deník, který by zaplnil prostor mezi bulvárním Bleskem a zpravodajským titulem typu Mladá fronta DNES. Už zakrátko se ale ukázalo, že Super bude mít blíže spíše k prvně jmenovanému titulu.

Super přicházel na novinový trh s velkými ambicemi, zároveň ale od počátku musel čelit nařčení z toho, že jde o noviny, které mají vydržet jen do parlamentních voleb a napomoci vítězství ODS ve volbách.

Kritici deníku poukazovali i na jeho spřízněnost s televizemi Nova a Prima, které pravidelně obsazovaly velkou část inzertní plochy, deník na oplátku inzeroval na Nově. Obě média spolupracovala i ve zpravodajství.

Po zániku Superu zůstane čtenářům na výběr sedm celostátních deníků a síť regionálních Deníků Bohemia a Deníků Moravia. Český novinový trh téměř úplně ovládají zahraniční vydavatelé. MF DNES a Lidové noviny patří do německé firmě Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft, Blesk a Sport vlastní švýcarské vydavatelství Ringier. Zmíněná síť regionálních deníků patří německému vydavatelskému domu Vltava-Labe-Press.

Zahraničního majitele mají i Hospodářské noviny, které jsou členy skupiny ekonomického tisku Dow Jones a Handelsblatt.

V českých rukách tak zůstává jen deník Právo. To od roku 1990 vlastní společnost Borgis, kterou v roce 1990 založil a z většiny vlastní šéfredaktor listu Zdeněk Porybný.

V uplynulých letech se uzavřela historie dvou tradičních deníků, Lidové demokracie a Práce, i listů, které vznikly na  začátku 90. let. Zanikl Telegraf, Noviny, Prostor a
Metropolitan. Občanský a později Český deník změnil svou periodicitu i název na týdeník, vycházet přestal v říjnu 1996.

Bulvární Expres, vycházející od roku 1990, se v dubnu 1996 sloučil s konkurenčním Bleskem. Kontroverzní Špígl změnil loni v létě vydavatele a přeměnil se na týdeník. Loni v září se navíc Zemské noviny a Slovo sloučily s Deníky Bohemia a Deníky Moravia. 

Autoři: , ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Lubomír Zaorálek a Andrej Babiš (19. října 2017)
Máte máslo na hlavě, řekl Zaorálek. Co jste dokázal za 27 let? opáčil Babiš

Více než tři roky spolu šéf ANO Andrej Babiš a volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek seděli v jedné vládě, ale to už podle jejich posledního televizního duelu den...  celý článek

Natáčí se na 4K kamery RED, nastavení ostření a expozice má na starosti obsluha...
České volby v zahraničních televizích: Japonci sledují Okamuru, Němci ČSSD

Výsledky sněmovních voleb budou ve štábech českých politických stran sledovat zástupci médií z celého světa. Vyplývá to z informací mluvčích jednotlivých...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Chce EU zakázat písmeno „Ř“? Dezinformacím na internetu neujdou ani děti

Závislost na internetu, kyberšikana, dezinformace. Těmto rizikům jsou vystaveny všechny děti, které používají internet. Je proto důležité, aby se mediálně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.