Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Bulhaři jsou bez letectva. Migy míří do šrotu, zemi ohlídají spojenci

  19:22aktualizováno  19:22
Zatímco se bude Bulharsko poohlížet po nových či olétaných víceúčelových stíhacích letounech, ochranu jeho vzdušného prostoru s největší pravděpodobností z části převezmou spojenci z NATO. Na stárnoucí nadzvukové stroje MiG-29 a MiG-21 sovětské výroby totiž chybějí díly i servis.

Letoun MiG-21 bulharských vzdušných sil | foto: BuAF

Bulharský parlament minulý týden v prvním čtení schválil dodatky zákona o obraně a ozbrojených silách. Ty umožňují, aby bulharský vzdušný prostor střežila letectva členských států Severoatlantické aliance. Celkem 122 poslanců se vyjádřilo pro schválení dodatků, 41 bylo proti a jeden se zdržel.

Bulharské vzdušné síly

Nadzvukové:

  • MiG-21 - 6
  • MiG-29 - 12 + 3

Bitevní:

  • Su-25K - 10 + 4

Transportní:

  • A-319 - 1
  • C-27J Spartan - 3
  • Falcon 2000 - 1
  • Pilatus PC-12 - 1

Průzkumné:

  • An-30 - 1

Výcvikové:

  • Aero L-39ZA Albatros - 3
  • Pilatus PC-9 - 5

Vrtulníky:

  • Eurocopter AS532 Cougar- 12
  • Mi-24 - 1
  • Mi-17 - 4
  • Bell 206 - 6

Zdroj: BuAF

Důvodem je „pomalu se rozpadávající“ bulharské nadzvukové letectvo. Páteř tvoří letouny MiG-29, kterých bulharské vzdušné síly provozují 15 (z toho tři dvojmístné). Koncem loňského roku ale vypršela servisní smlouva s ruskou společnosti RSK-MiG a bulharské ministerstvo obrany ji odmítlo prodloužit.

Argumentuje především tím, že Bulharsko jako členská země NATO by mělo zmenšit svou dosavadní závislost na Rusku a to především ve světle ruské anexe Krymu a akcím na Ukrajině.

Bez servisu a náhradních dílů, především motorů, ale hrozí, že bulharské letectvo bude mít místo tuctu strojů od poloviny letošního roku pouze dvě letuschopné stíhačky. V současné době jsou v provozu pouze čtyři letouny MiG-29s s dostatkem letových hodin, než u nich bude muset být provedena důkladná revize motorů. Dalších šest letounů už nutně revizi či přímo výměnu motorů podle ministerstva obrany potřebuje.

Sofie se už předběžně dohodla na servisu s polskou společností Wojskowe Zaklady Lotnicze v Bydgoszczi, které podobně opravuje a modernizuje letouny MiG-29 i F-16 polských vzdušných sil. Smlouva, proti které ostře protestuje Rusko a označuje takový postup za zradu, by mohla být „na stole“ už v následujících týdnech.

Podle ministra obrany Nikolaje Nenčeva sice „budou nové motory ruské výroby, ale Bulharsko je nebude nakupovat z Ruska“.

Pomohou Italové, Nizozemci či Belgičani

Letouny MiG-29 jsou v Bulharsku v tuto chvíli přitom prakticky jedinými nadzvukovými stroji ve službě. Letectvo má sice šestici ještě starších a relativně provozuschopných letounů MiG-21, ale ty koncem roku stáhla do pomyslné operační zálohy.

Místo nich by chtěla Sofie pořídit nové víceúčelové stroje nebo použité letouny jako například F-16. Podle ministra Nenčeva je reálné, že by do konce letošního roku vypsalo Bulharsko tendr a „nové“ stroje by mohly do služby přijít o tři roky později.

V mezičase se ale podle něj země při ochraně vzdušného prostoru bude muset zřejmě částečně spolehnout na spojence z NATO. Vzdušný prostor by tak Bulhaři střežili v rámci společných hlídek takzvaného Air Policing jako například v Pobaltí. Litva, Lotyško a Estonsko nemají vlastní nadzvukové letectvo a státy NATO se v ochraně nebe střídají.

Dodatky, které schválil parlament, však nepředpokládají, že by byl bulharský vzdušný prostor kompletně předán do zahraničních rukou. Sofie si chce také sama vybrat, které země k ochraně svého nebe přizve.

Fotogalerie

Podle možného plánu by nepřetržitou pohotovost zřejmě držely dvě bulharské stíhačky MiG-29 a minimálně dvě spojenecké. Prozatím zástupci ministerstva obrany neformálně jednali s Belgií, Nizozemskem, Itálií a Polskem.

Kritická situace v bulharských vzdušných silách vyústila počátkem ledna v odstoupení velitele letectva Rumena Raděva. Ten sice svou rezignaci po setkání s premiérem Bojko Borisovem zase stáhnul, nicméně varoval, že bez politické vůle k rychlému řešení situace může docházet k nehodám, odchodu zkušených pilotů a prakticky zastavení výcviku nových. Premiér Borisov přislíbil, že se bude naléhavými potřebami letectva intenzivně zabývat.

Podívejte se na letouny MiG-29 v akci, záběry z Ostravy ze září 2013:

Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Odtajněné dokumenty NATO. Jaderné síly středního a krátkého dosahu od roku 1987
Odtajněné dokumenty NATO ukazují studenou válku v číslech

Nedávno odtajněné dokumenty Severoatlantické aliance názorně ukazují v číslech, dobových grafech, mapách a grafikách, jak se v dobách studené války vyvíjelo...  celý článek

Cvičení „Mobilizace 2017“. Ostrými tankovými střelbami na Libavé vyvrcholily...
Na obranu přidáme do roku 2020, slíbil Stropnickému šéf financí

Do roku 2020 vzrostou české výdaje na obranu na 1,4 procenta hrubého domácího produktu. Dohodli se na tom ministr obrany Martin Stropnický s šéfem financí...  celý článek

Americký bombardér B-1B Lancer během nízkého průletu nad dráhou mošnovského...
Americké bombardéry se vrátí nad Česko. Prověří letecké návodčí

Do chystaného cvičení Ample Strike v České republice by se na přelomu srpna a září měly opět zapojit americké strategické bombardéry B-1 a B-52. Cvičení má...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.