Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Budoucnost pražské dopravy je v kolejích, říká šéf Ropidu

  13:38aktualizováno  13:38
Na starosti má nejen změny jízdních řádů, ale podílí se i na rozvoji pražské integrované dopravy. Řeč je o šéfovi Ropidu, tedy Regionálním organizátoru pražské integrované dopravy Pavlu Procházkovi. "Budoucnost je v rozvoji železnice a tramvají," říká Procházka.
Železnice bude hrát stále větší roli, míní šéf Ropidu Pavel Procházka

Železnice bude hrát stále větší roli, míní šéf Ropidu Pavel Procházka | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Sestavujete jízdní řády, takže než se dostaneme k rozvoji veřejné dopravy, nedá mi nezeptat se, jaká je tolerance, když už jede spoj pozdě?
Dříve se tolerance pohybovala plus minus dvě minuty. Dnes je upravena na nula až plus tři minuty. Pokud přijede třeba autobus do 179 sekund, pak je bráno, že jede v toleranci.

Je možné určit prioritu rozvoje pražské dopravy?
Zlomový termín pro rozvoj byl 14. prosinec 2008, kdy došlo po dokončení Nového spojení k posílení vlakových spojů například do Uhříněvsi. Železnice bude hrát stále větší roli. Dříve byla spíše popelkou, dnes je v ní obrovský potenciál.

Šéf Ropidu Pavel ProcházkaV souvislosti s jejím rozvojem jsou na její úkor rušeny autobusy...
Dostáváme řadu dopisů, že jsme zrušením autobusů okrajové části dostali do pozice mimopražské vesnice. Tak to není. Třeba na Západě je to běžné desítky let. V Hamburku, Mnichově nebo Berlíně jsou okraje spojeny s centrem S-bahnem a autobusy jezdí pouze uvnitř okrajové části. Na to si budeme muset zvyknout i u nás. Když metro "vyluxuje" autobusové spoje, nikomu to divné nepřijde. A železnice funguje stejně. Navíc na sebe dokáže nabrat obrovskou zátěž.

Jak chcete lidi přesvědčit, že vlaky je třeba rozvíjet?
Je to otázka osvěty a vysvětlování, ale v principu je toto náš cíl. Není možné provozovat souběžné druhy dopravy, když máte na kolejích tak velký potenciál. A v některých částech je interval navíc mnohem kratší než u autobusů. Vlak navíc na rozdíl od autobusu považují za vznešenější i lidé z takzvaně vyšších tříd.

Co brání využít tuto kapacitu?
Největším nedostatkem je málo zastávek. Nový územní plán udělal v tomto krok dopředu a počítá s novými stanicemi. Druhá věc je nedokončená rekonstrukce železničního uzlu Praha. Ta naštěstí postupuje docela rychle.

Konkrétní příklad by měl vypadat jak?
Průlomovým projektem bude stanice Zahradní Město. To bude vzor, jak využít železnici. Přímý bezbariérový přestup na metro a povrchovou dopravu.

Zatím jsme mluvili o vlacích. Jaké jsou představy Ropidu v souvislosti s rozvojem tramvají?
Pokud bychom tvrdili, že nepotřebujeme rozvíjet tramvaje, popřeli bychom, že je to důležitý městotvorný prvek. Je třeba zvýšit standard a efektivitu. Povýšit je v některých oblastech na Stadt-bahn, která není běžnou pouliční tramvají. Ta totiž neobslouží vzdálené lokality a jezdí pomalu.

V Praze už něco podobného je?
Například trať na Barrandov. Ale souvisí to i s technickou stránkou, je třeba vrátit koleje na pražce, ne betonové podklady.

Některé tramvajové linky jsou přeplněny. Neotevírá se tím například prostor pro návrat trolejbusů?
To je téma na širší diskusi. Já si myslím, že je ale třeba nejdříve dobudovat to, co tady je. Pokud máme přetížené autobusy, které jen suplují kolejovou dopravu, tak si myslím, že je třeba se zabývat rozvojem kolejových tras. Třeba tramvaj na Barrandov dokázala vyřešit problém velkého sídliště, kam dřív jezdily jen autobusy.

Letos bude změn méně

Jakou roli v odlehčení tramvajím hraje výstavba trasy metra D?
Nejkritičtější úsek je mezi I. P. Pavlova a Karlovým náměstím, kde projede denně přes sto tisíc lidí. Déčko prioritně odlehčuje céčku. Přesto nová stanice na náměstí Bratří Synků dokáže částečně odlehčit přestupnímu uzlu na I. P. Pavlova. Tramvajová trať v Nuslích má kapacitní rezervy, a pokud by část přestupů z jihu, které jezdí na "Pavlák", přesunula do Nuslí, tak v tom trasa D jednoznačně pomůže.

Vraťme se k jízdním řádům. Neoslabujete vztah lidí k městské dopravě častými změnami? Lidé si zvyknou na dané spoje a najednou je několikrát změníte...
Musíme oddělit trvalé a výlukové změny. Výluky vyplývají z oprav a podobně. Takových změn probíhá opravdu hodně. Na některou linku však dopadnou, ač nepatří do oblasti výluky, ale je třeba je zkoordinovat s tou, kterou výluka zasáhla.

A trvalé změny?
Letošek je klidný. Pravda, loni jich bylo výrazně víc, jenže to bylo dáno několika významnými změnami, třeba prodloužením metra do Letňan. To si vynutilo lavinu změn. Letos jich bylo výrazně méně.

Kdy mohou lidé změny očekávat?
My bychom počet změn chtěli snižovat a koncentrovat je do tří změnových termínů, tedy března, června a září. Samozřejmě těch termínů nechceme zneužívat k velkému množství změn.

Zlepší se návaznosti spojů?
Síť tratí je tak obrovská, že rádi přivítáme jakékoliv podněty, neděláme si patent na rozum, že o všem víme. Pokud někdo přijde s nápadem, jak zlepšit návaznosti, není důvod změnu neprojednat a případně neudělat.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

U brněnské hvězdárny spadl podivný objekt.
Chci je oškubat, přiznává youtuber. Na dotaz o UFO radnice musí odepsat

Provokující český youtuber s přezdívkou MikeJePan zasypal radnice měst nejen v Libereckém kraji dotazy na výskyt UFO. Smyslem jeho aktivity ale není dozvědět...  celý článek

Jihlava
100 POHLEDŮ: Baráčky v Jihlavě jak lepidlem k sobě přilepené

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Volební superdebata iDNES.cz a MF DNES v pražském hotelu InterContinental. (10....
ANALÝZA: Kudy se Česko může vydat, až rozhodnou voliči

Už teď je pravděpodobné, že změť různých názorů zaznívajících z Poslanecké sněmovny bude po volbách ještě o něco pestřejší než dosud a že ve Sněmovně může být...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.