Nejčastějším argumentem odpůrců uvedení Transrapidu do běžného provozu je, že jde o velmi nákladný a technicky příliš složitý projekt. Přestože experimentální rychlovlak vyvíjejí už několik desítek let německé koncerny Thyssen a Siemens, komerčně úspěšné jsou tyto vlaky zatím jen v Číně.
V Šanghaji byla v roce 2003 vybudována trasa spojující centrum města s letištěm. Dopravu na ní obstarává právě Transrapid. I tato třicetikilometrová trasa se už potýkala s nehodou - letos 11. srpna způsobil defekt baterie ve vlaku směřujícím k letišti požár. Nikdo však nebyl zraněn.
Nehoda u Lathenu vyvolala ostrou diskusi o bezpečnosti Transrapidu. V Bavorsku se počítalo s vybudováním dráhy, na které by tento rychlovlak spojoval Mnichov se 40 kilometrů vzdáleným terminálem. Kromě zmiňovaných problémů s bezpečností má projekt s rozpočtem 1,85 miliardy eur i finanční potíže.
Stát je totiž ochoten uvolnit 550 milionů eur, německé dráhy a spolková země Bavorsko přislíbily jen 185 milionů eur. Více než miliarda eur tak stále chybí. Rozhodnutí ohledně výstavby přitom mělo padnout letos na podzim.
Pro výrobce se nehoda stala v nejméně vhodném okamžiku. Německý ministr dopravy Wolfgang Tiefensee totiž v době nehody jednal v Číně o dalším rozšíření německé technologie Transrapidu. Jednalo se o výstavbu nové 35 kilometrů dlouhé trati v Šanghaji a prodloužení tamní stávající letištní trasy o 160 kilometrů. Ta by pak spojovala Šanghaj s městem Chang-čou.
Tiefensee prohlásil, že zatím nelze vyvozovat z potíží s projektem Transrapid žádné definitivní závěry. Stále ještě se čeká na kompletní výsledky vyšetřování a množství odborných posudků. - více zde