Směrnice upravuje jak normy pro prohlídky letadel a případná opatření pro letadla, která jsou nebezpečná, tak standardy pro školení a kvalifikaci inspektorů, kteří stav strojů posuzují. Kromě toho stanovuje normy pro provádění prohlídek na letištní ploše mezi lety, kdy se například kontrolují potřebné doklady, složení posádky letadla nebo stav a vybavení stroje.
Řecko směrnici nezavedlo vůbec, Česko jen její část, uvedla Evropská komise. Ministerstvo dopravy informace upřesnilo: část norem začala platit 1. ledna 2010, zbytek 10. března.
"Jen jsme to nenahlásili"
Česko se proto sankcí obávat nemusí. "Problém byl v tom, že jsme to zapomněli komisi oznámit," vysvětlil mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.
Evropská komise mezitím Česku a Řecku zaslala odůvodněné stanovisko, což je druhý krok řízení o nesplnění povinnosti. Třetím je oficiální stížnost u Evropského soudního dvora v Lucemburku. K této možnosti komise sáhne, pokud státy do dvou měsíců nesjednají nápravu.
Česko chce komisi v této věci kontaktovat příští týden. "Nahlášení ukončení transpozice (zavedení evropské legislativy do českého právního řádu - pozn. red.) bude dostačující na to, aby komise řízení zastavila," dodal Hanzelka.
Členské státy Unie měly směrnici zavést do 20. října 2008, a následně oznámit Komisi vnitrostátní právní a správní předpisy přijaté k zajištění souladu s předpisy EU. Včas tak učinilo 25 zemí z 27.