Taková příležitost získat pomyslné klíče ke státní pokladně tady dlouho nebyla.
"Získat tento bonus je pro nás důležité. Umožní nám další expanzi," přiznává předseda krajně pravicové Dělnické strany Tomáš Vandas.
Evropské volby by se tak daly označit i jako finanční. Na pohádkový plat a výhody se mohou těšit vítězní kandidáti, kteří zasednou v bruselských kancelářích. A na tučný státní příspěvek zase strany, kterým odevzdá hlasovací lístek alespoň jedno procento oprávněných voličů, kteří dorazí k urnám.
A právě hranice jednoho procenta je pro malé strany tak lákavá. Ve volbách do českého parlamentu je totiž potřeba získat procenta tři.
Evropské volby se navíc vyznačují vůbec nejnižší účastí občanů. V roce 2004 k nim dorazilo jen 28 %, tedy 2,3milionu voličů. K dosáhnutí jednoho procenta a finanční injekci jim stačilo 23 tisíc hlasů.
Šanci pokořit jednoprocentní hranici mají nyní například euroskeptici z "klausovské" Strany svobodných občanů, Demokratičtí zelení poslankyně Zubové, ale také extremisté z Dělnické strany.
šanci na dotaciStrana svobodných občanů Dělnická strana Věci veřejné |
"V případě, že by nám odevzdalo hlas méně než tři procenta voličů, považovali bychom to za neúspěch," hlásí Ondřej Košťál ze Strany svobodných občanů. Ta do kampaně investuje asi 1,5 milionu.
Pokud by Svobodní dostali tři procenta hlasů, vydělali by půl milionu. S podobným úspěchem počítá i Dělnická strana. Ta by však utržila víc, protože má levnější kampaň. Billboardy nepotřebuje, propagaci jí zajišťují extremistické pochody.
Pozoruhodně kalkuluje s příspěvkem proevropské hnutí Liberálové. cz. Ti žádají příznivce o půjčku na kampaň s tím, že peníze vrátí, pokud uspějí. "Tedy v případě, že získáme státní příspěvek," říká zakladatel strany Milan Hamerský.
Další dvě malé strany, které kandidují v evropských volbách, se však vymykají. Mají totiž tak drahou kampaň, že jim pokryje náklady pouze zvolení jejich kandidáta do Evropského parlamentu.
Štědré mecenáše má pražská strana Věci veřejné. Ta se pyšní vlastním časopisem, soutěžemi o desetitisíce korun a zelenou linkou zdarma. "Počítáme na kampaň se třemi miliony, může to být i víc. Peníze máme od dárců," říká Kateřina Klasnová z Věcí veřejných.
Druhým příkladem je Demokratická strana zelených Olgy Zubové. Poslankyni podporuje Jaromír Soukup, majitel jedné z největších mediálních agentur. Zaplatil jí stovky billboardů za pět milionů.