Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Brněnské nádraží se přestěhuje do šesti let

  11:33aktualizováno  11:33
Odsun brněnského hlavního nádraží je takřka hotová věc a šance, že by se jej podařilo odvrátit, jsou minimální. Podle Správy železniční a dopravní cesty přijde přestavba uzlu zhruba na dvacet miliard korun. Vlaky začnou u nových nástupišť zastavovat na přelomu let 2013 a 2014.

Celková přestavba brněnského železničního uzlu přijde na dvacet miliard | foto: Jan MarkovičiDNES.cz

"Stavba by mohla začít v polovině roku 2009. Je to optimistický výhled, ale reálný," potvrdil ředitel olomoucké pobočky SŽDC Jiří Mlynář.

Mnohem dříve může začít stavba odstavného nádraží. "Je schválené, má stavební povolení a je vypsána soutěž na zhotovitele," potvrdil generální ředitel SŽDC Jan Komárek. Stavba je naprosto nekonfliktní a podporují ji i odpůrci odsunu. "Je totiž stejná pro obě varianty," vysvětlil před časem náměstek primátora Martin Ander (Strana zelených).

Propočty SŽDC počítají s tím, že z celkových dvaceti miliard korun zaplatí asi tři a půl miliardy město a kraj.

Brno se podle primátora Romana Onderky (ČSSD) bude podílet například na překládání silnic, změnách hromadné dopravy a podobně. Zbývající peníze - přes šestnáct miliard - dodá Státní fond dopravní infrastruktury a Evropská unie.

Samotné nádraží přijde na šest miliard korun. "Dalších deset zaplatíme za přestavbu železničního průtahu," upřesnil Mlynář.

Právě tuto částku má z největší části zaplatit Unie - přispěje zhruba osmi miliardami. "Jim je jedno, jaké bude brněnské nádraží. Je zajímá průtah, který propojuje evropské koridory," podotkl šéf olomoucké SŽDC.
Jednání o operačních programech, z nichž mají peníze do Brna přitéct, už běží. A skončit má za několik měsíců.

Právě v evropských penězích je ale "Achillova pata" projektu. Tedy alespoň podle odpůrců odsunu. "Nevěřím, že Unie dá peníze na prokazatelně špatný projekt," uvedl brněnský radní Jiří Zlatuška, jehož strana spolu se zelenými stále trvá na variantě s nádražím v centru.

Podle zápisů z jednání o operačních programech mají evropští úředníci na nádraží opravdu "políčeno" a řadí je mezi projekty, vůči nimž mají výhrady.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pavel Hrůza, unesený Čech z libyjského ropného vrtu Ghaní
Zpravodajci prověřují novou stopu v případu Čecha uneseného v Libyi

Čecha Pavla Hrůzu zajali džihádisté v Libyi před dvěma lety. Před tři čtvrtě rokem dostala společnost, pro kterou Hrůza pracoval jako manažer cateringu,...  celý článek

Jednou z hlavních postav Pražského jara 1968 a chystaných reforem socialismu...
Poslali děti pro zásoby a zmizeli ve studiu. Při okupaci pomáhal rozhlas

Před 49 lety začala okupace tehdejšího Československa vojsky Varšavské smlouvy. Do Žďáru nad Sázavou dorazily polské jednotky. Manželé Holoubkovi o dění...  celý článek

MUDr. Martin Anders (9.8.2017)
Čekárny psychiatrů praskají ve švech. Obor je podfinancovaný, říká odborník

Čekárny psychiatrů praskají ve švech a pacientů dál přibývá. Nových specialistů se přitom i kvůli podfinancování oboru nedostává. Pomoci by mohla centra...  celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Mnoho podobných jich je na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.