"I poté, co pozemní hranice de facto nebudou, zůstanou ty vzdušné. Brno, Ostrava, Karlovy Vary, Praha, případně další letiště, která o to požádají, tak budou jedinými vstupními body do schengenského prostoru. Proto ta zpřísnění," vysvětlil Tomáš Plaček, ředitel letiště Brno-Tuřany.
Přibudou rentgeny a bezpečnostní brány
Změn si všimne každý, kdo do Brna přiletí nebo z něj bude odlétat. Pasažéři budou totiž přísně rozděleni podle toho, zda cestují do země či ze státu, které jsou zapojeny v schengenském prostoru, anebo mimo něj.
"Cestující musíme separovat na příletu i odletu tak, aby spolu vůbec nepřišli do fyzického kontaktu. Obě skupiny budou mít oddělené prostory od chvíle, kdy projdou pasovou kontrolou, až do nástupu do letadla. Naši pracovníci na to budou dohlížet na letišti i letištní ploše," popsal Plaček.
Do samostatných prostor půjdou i ti, koho kontrola dočasně vůbec na území Schengenu nepustí. Oddělení čeká i komerční leteckou dopravu. Letiště proto chystá nábor asi desítky bezpečnostních pracovníků, kteří posílí všechny směny. Budují se další zábrany, jako třeba nové oplocení letiště a jeho vybraných částí. A nové zabezpečení ještě přijde.
Zatímco země do Schengenu vstoupí 21. prosince, na letištích se systém naplno rozeběhne až na přelomu března a dubna. To přibudou nové rentgeny a bezpečnostní rámy.
"Dosud jsme na přípravu vydali asi milion korun, dalších několik milionů ještě budou potřebná opatření stát. Navíc jen na zaplacení nových zaměstnanců vydáme každý rok pět až osm milionů korun," říká Plaček.
Brněnskému letišti se proto rozhodl pomoci i kraj, zastupitelé nyní na bezpečnostní kontroly a ostrahu uvolnili pět a půl milionu korun.
"Letiště je pro kraj strategický dopravní uzel, který slouží nejen cestujícím, ale i rozvoji ekonomiky," vysvětlil podporu hejtman Stanislav Juránek.