Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Brněnská MHD v létě připomíná saunu, nejhorší vzduch tam bývá po obědě

  14:00aktualizováno  14:00
Nové vozy brněnské MHD měly cestujícím zvýšit komfort. Jenže v nových brněnských tramvajích se nedá větrat. Moderní typy totiž mají často jen malá výklopná okénka. Dopravní podnik se proto snaží u nově nakupovaných vozů zajistit posuvná okna. Lépe tomu není ani v autobusech.

Klimatizaci, o které se delší dobu mluví třeba v MHD v Praze, zatím nemá žádný vůz brněnského podniku. V nových typech je jen v kabině, kde sedí řidič. | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

V pojízdné sauny se s teplým počasím opět mění tramvaje a autobusy v Brně. "V létě raději jezdím staršími typy tramvají, kde se dá otevřít velké okno," prozradila cestující Dana Vysloužilová.

Nejhorší je podle ní autobus Irisbus Crossway LE 12M, který jezdí na lince 52 z Mendlova náměstí k zoologické zahradě. "Nahoře se krčí pidiokénečka, která se otevřou tak na pět centimetrů. Přála bych výrobci, aby v tom autobusu jel, když je venku přes třicet stupňů," dodala Vysloužilová.

Největší vedro je mezi třetí a čtvrtou

Dusno v dopravních prostředcích hrozí i kolapsem cestujících. "Ohrožení jsou hlavně lidé se subtilní postavou a ti, kteří nedodržují pitný režim," podotkla mluvčí jihomoravských záchranářů Barbora Zuchová.

Podle meteoroložky Dagmar Honsové teplota v tramvajích a autobusech kulminuje mezi třetí a čtvrtou hodinou odpoledne. "To už je rozpálený asfalt a vedro sálá jak zezdola, tak shora od slunce," vysvětlila Honsová z Meteopressu.

Dopravní podnik přiznává, že ve starších vozidlech je cirkulace vzduchu lepší. Podle mluvčí Lindy Škrancové jsou nové typy vybavené takzvanou nucenou ventilací. "Tu tvoří fukary uvnitř vozu. Celý systém spouští řidič," uvedla Škrancová.

Nucenou ventilaci má třeba i zmiňovaný Irisbus Crossway, který je vybavený i zatemněnými skly.

Klimatizace jen pro řidiče

Klimatizaci, o které se delší dobu mluví třeba v MHD v Praze, zatím nemá žádný vůz brněnského podniku. V nových typech je jen v kabině, kde sedí řidič.

"U nových vozů se vracíme k větrání posuvnými okny namísto těch moderních výklopných," poznamenala Škrancová.

U tramvají Škoda 13T, kterým se přezdívá Porsche, si cestující stěžují i na umístění sedadel naproti sobě. Dopravní podnik se proto dohodl s výrobcem, že nově přikoupené kusy budou mít klasické uspořádání sedadel.

Deset nejnovějších tramvají, jedna za šedesát milionů korun, tak už jezdí s interiérem podle přání cestujících. "U devatenácti dříve zakoupených vozů nebude možné sedadla měnit. K tomu dojde až při generální opravě za deset až patnáct let," podotkla Škrancová.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vrchní část věže je třeba opravit, protože do jejího krovu kvůli poryvům větru...
Plán počítá s dostavbou Staroměstské radnice, křídlo jí chybí od války

Grandiózní i umírněné návrhy se během více než století objevily v souvislosti s novou podobou východního křídla Staroměstské radnice. Místo toho jsou přes 70...  celý článek

O poslanecký mandát se v letošních volbách uchází 7 524 kandidátů. (19. října...
Volebních kandidátů je nejvíce v historii, do Sněmovny chce 7 524 lidí

O místo v Poslanecké sněmovně v letošních volbách usiluje 7 524 kandidátů, což je nejvyšší počet v historii. Vyplývá to z údajů, které ve čtvrtek poskytl Český...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Chce EU zakázat písmeno „Ř“? Dezinformacím na internetu neujdou ani děti

Závislost na internetu, kyberšikana, dezinformace. Těmto rizikům jsou vystaveny všechny děti, které používají internet. Je proto důležité, aby se mediálně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.