Poslední plavba britské válečné lodi HMS Cumberland

Poslední plavba britské válečné lodi HMS Cumberland | foto: Royal Navy

Britská fregata ukončila poslední misi, vojáci lovili piráty i měnili pleny

  • 9
Jako za starých časů britského impéria. Davy lidí se v pondělí tísnily na molu a vítaly válečnou loď Jejího Veličenstva, která se vrátila z dobrodružné výpravy. Do mateřského přístavu v Devonportu připlula britská fregata HMS Cumberland. Posádka strávila na moři přes půl roku, dohlížela na obchod s ropou, bojovala se somálskými piráty a neplánovaně se zdržela u Libye.

Tahle výprava, kvůli situaci v Libyi ještě o měsíc delší, byla pro válečnou fregatu úplně posledním operačním nasazením. Kvůli rozpočtovým škrtům britské námořnictvo v červnu po dvaadvaceti letech vyřadí plavidlo z výzbroje.

"Je to úžasný den, který znamená konec našeho úspěšného nasazení. Je ale poznamenán smutkem, protože to je poslední okamžik, kdy loď se slavnou minulostí vyvěsila bílý prapor při plavbě do mateřského přístavu," řekl po návratu kapitán loni Steve Dainton.

HMS Cumberland je v pořadí šestnáctou lodí stejného jména ve službách britského Královského námořnictva. A právě skončená poslední mise si symbolicky v ničem nezadá s dobrodružnými plavbami úplně první lodi, která pod britskou vlajkou brázdila moře od sklonku 17. století.

Ropa, piráti i Afghánistán

Na dlouhou pouť vyrazila posádka od britských břehů loni 30. září. Nejprve hlídkovala spolu s dalšími válečnými loděmi NATO v Adenském zálivu a u pobřeží Ománu. Námořníci tam chránili obchodní plavidla před nájezdy somálských pirátů. Pak přišel další úkol, kdy Cumberland hlídal irácký ropný terminál al-Basra na severu Arabského zálivu.

HMS Cumberland

Válečná fregata (Type 22) britského Královského námořnictva o výtlaku 5 300 tun a délce 148 metrů. Je v pořadí šestnáctou lodí, která nese stejné jméno. Do služby byla nasazena 10. června 1989. Posádku tvoří 250 námořníků. Vyzbrojena je střelami Sea Wolf, raketami Harpoon, protiponorkovými torpédy a dvěma vrtulníky Lynx s protilodními a protiponorkovými střelami Skua a Sting Ray. Zapojila se do operací během první války v Perském zálivu.
První loď pojmenovaná Cumberland vyplula v roce 1695 za vlády Williama III., aby chránila lodní trasy. Posádku trojstěžníku vyzbrojeného osmdesáti kanony tehdy tvořilo 476 mužů. Zapojila se do bojů proti francouzsko-španělským silám u Viga a Malagy. V roce 1704 se podílela pod velením admirála Geroge Rooka na obsazení Gibraltaru.

Následovala námořní cvičení s flotilou a letectvem Spojených arabských emirátů a Saúdskou Arábií a hlídkové plavby napříč Arabským zálivem, které měly odstrašit pašerácké gangy. Před koncem roku Cumberland podnikl osm plaveb Hormuzským průlivem mezi Íránem a Ománem, kdy touto strategickou oblastí doprovázel plavidla s velmi cenným nákladem a jiné vojenské jednotky.

Na přelomu roku britská fregata zase zajišťovala podporu francouzské letadlové lodi Charles de Gaulle, odkud startovaly letouny do operací nad Afghánistánem. "Můj tým prokázal naprostou profesionalitu ve všech operacích, do kterých jsme se zapojili," konstatoval Dainton.

Zdržení v Libyi

Největší zásluhy si však posádka vydobyla až na zpáteční cestě k britským ostrovům. Během plavby Středozemním mořem dostala 22. února rozkaz, aby se neprodleně přesunula k pobřeží Libye.

Do bašty libyjských povstalců - přístavu v Benghází - vplula britská loď 24. února a ještě týž den zahájila evakuaci cizinců z Libye. Během tří plaveb HMS Cumberland evakuoval na Maltu 454 lidí, včetně 129 britských občanů.

V té době panovalo podle kapitána Daintona na moři velmi špatné počasí. Posádka se starala o evakuované lidi, bavila děti, měnila pleny, popsal události kapitán. Po rychlé evakuaci se Cumberland připojil k flotile NATO a až dosud dohlížel na dodržování zbrojního embarga vůči Libyi.

, natoaktual.cz

Video