Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Britská armáda zažaluje dva vojáky za týrání

  18:03aktualizováno  18:03
V britském parlamentu vystoupil ministr obrany Geoff Hoon. Vysvětlil zákonodárcům, jak dlouho armáda věděla o případech týrání vězňů a co s tím dělala. Hoon připomněl, že kvůli kampani proti spojencům lze očekávat nárůst násilí v Iráku.
Goeff Hoon

Goeff Hoon - Britský ministr obrany Geoff Hoon vypovídá před parlamentem kvůli obviněním, že britští vojáci týrali irácké vězně. (10. května 2004) | foto: Parbul/HOReuters

Britský ministr obrany Geoff Hoon v parlamentu řekl, armáda obvinění z týrání vězňů vyšetřuje, zároveň ale zpochybnil hodnověrnost fotografií.

Vojenská policie podle Hoona dostala z Iráku celkem 33 stížností a všemi se začal zabývat. Patnáct jich už odložila jako neopodstatněné.

"Dva případy už ale dospěly do takového stádia, že bude podána žaloba," přiznal zákonodárcům Hoon, že i Británie musí řešit závažné případy.

Geoff Hoon nicméně nezapomněl zmínit, že pravost fotografií, které uveřejnil bulvární deník Daily Mirror, je přinejmenším diskutabilní.

"Existují vážné důkazy, že vozidlo, ve kterém byly některé snímky pořízeny, se v dané chvíli vůbec nenacházelo v Iráku," obhajoval Hoon armádu před poslanci.

Ministr obrany současně naznačil, že předpokládá nárůst násilí v Iráku, především vinou kampaně proti spojeneckým vojákům.

Británie o týrání věděla
Premiérův úřad v sobotu uznal, že v únoru obdržel zprávu Mezinárodního výboru Červeného kříže (MVKČ), která na mučení upozorňovala.

Otázku, odkdy Londýn o situaci věděl, rozvířila opět v neděli mezinárodní organizace na ochranu lidských práv Amnesty International. Uvedla, že o trýznění iráckých vězňů informovala písemně britskou vládu už loni v květnu.

Britské ministerstvo obrany v reakci bez upřesnění připustilo, že opravdu od loňského roku vyšetřuje několik případů podobného mučení v Iráku.

Blair je pod tlakem
Blairův kabinet se dostává pod rostoucí tlak veřejnosti a opozice, která požaduje, aby vláda sdělila, jaké kroky učinila nejméně od zprávy červeného kříže, a aby tento dokument zveřejnila.

Skandál, který si vysloužil odsouzení řady světových představitelů a veřejnosti, zvlášť na Blízkém východě, začal v dubnu. Tehdy televizní stanice CBS zveřejnila záběry, na kterých byli vězni týraní americkými vojáky v irácké věznici Abú Ghrajb . Představitelé USA mučení připustili a omluvili se obětem. 

Nedlouho po zveřejnění fotografií přišel s podobnými záběry, na nichž bylo zachyceno trýznění zatčených Brity, také britský tisk. Za týrání se už omluvil i Tony Blair. - více zde

Londýn je hlavním spojencem Washingtonu ve vojenském tažení v Iráku. Blairova popularita u Britů klesá od začátku války a nyní se ozývají hlasy po jeho demisi nejen z opozice, ale i z řad jeho Labouristické strany.

Autoři: ,


Trump ohrožuje světovou bezpečnost, řekl historik Lukeš v Rozstřelu





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Titulní strana přílohy MF DNES Kavárna v nové podobě. 7. září 2013.
Příloha MF DNES Kavárna se vrací, vychází ve velkém formátu

Po prázdninové přestávce se vrací tradiční příloha Kavárna do sobotního vydání deníku MF DNES. Příloha zabývající se společností a myšlením vychází nově na...  celý článek

Miroslav Kalousek po jednání s prezidentem Milošem Zemanem.
ZÁPISNÍK: Několik slov chvály

O jednom kolegovi novináři a o nadávání na média. O české otázce a třech divadelních představeních. A také gratulace Miroslavu Kalouskovi, to jsou témata...  celý článek

Demonstrace na podporu ruské dívčí kapely Pussy Riot v Madridu (17. srpna 2012)
ZÁPISNÍK: Pussyriotismu zdar. Babiš nebo Zemanovci?

Dávka angažované poezie. Nápad na byznys s politickým deštěm. Hledání odpovědi na otázku: Kdo je horší? To jsou témata zápisníku "Minulý týden", který vychází...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.