Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Britové se loučí s legendami, které brázdily nebe i oceány

  11:29aktualizováno  11:29
Pro britské námořnictvo a letectvo se letošní prosinec stane "smutným" milníkem. Po jednačtyřiceti letech právě skončily svou službu v Královském letectvu letouny Harrier. Ze své poslední plavby se zase vrátila vlajková loď námořnictva - letadlová Ark Royal.

Británie se ve středu rozloučila s bojovými letouny Harrier schopnými kolmého startu i přistání. Kvůli rozpočtovým škrtům je britské ministerstvo obrany "poslalo do důchodu". Chce tím během následujících čtyř let ušetřit 450 milionů liber (přes 13 miliard korun).

A loučení to bylo velkolepé. Ze základny Cottesmore vzlétlo celkem 16 strojů a ve společné formaci brázdily nebe nad východní Anglií. Piloti s letouny prolétli nad sedmi základnami v okolí i nad městy Stamford či Oakham, minuli i katedrálu v Lincolnu.

"Harrier opouští službu po slavné kariéře, účastnil se každého konfliktu v posledních třiceti letech," řekl velitel 800. námořní letky Dave Lindsay.

Letoun HarrierDo služby letouny nastoupily už v roce 1969 na základně Wittering. Díky unikátnímu technickému řešení mohou startovat i přistávat kolmo na dráhu nebo na palubu letadlové lodi, případně se jako vrtulník "zavěsit do vzduchu".

Letouny sehrály klíčovou roli během britsko-argentinské války o Falklandy v roce 1982, nasazeny byly také na Balkáně, v Iráku a naposledy v Afghánistánu.

Pravděpodobně jedni z posledních, kdo mohli stroj vidět v akci, byli návštěvníci zářijových Dnů NATO v Ostravě.

Úspory na všech frontách

Krize donutila britské ministerstvo obrany šetřit na všech frontách. Armáda podle nové strategické revize propustí až 42 tisíc lidí a vyřadí stovky letounů, tanků i válečných plavidel včetně dosavadní vlajkové letadlové lodi Ark Royal. "Jsem si vědom, co tato slavná loď a její ikonické jméno znamená," poznamenal kapitán lodi Jerry Kyd.

Právě i chlouba britského námořnictva má za sebou poslední plavbu. Po cestě kolem Británie a krátkém zastavení v Hamburku zamířila do mateřského přístavu Portsmouth.

Ark Royal

Ve službách Královského námořnictva - jako pátá loď stejného jména - byla přesně čtvrt století. Zúčastnila se konfliktu na Balkáně a sehrála klíčovou roli při invazi do Iráku v roce 2003. Z paluby operovaly letouny Harrier a vrtulníky Lynx a Apache.

Roli vlajkové lodi britské válečné flotily dočasně převzala invazní HMS Albion. Další letadlová loď Illustrious skončí v roce 2014 a poslední Ocean bude v budoucnu sloužit jako vrtulníková platforma. Námořnictvo také vyřazuje čtyři fregaty typu 22 - Chatham, Campbeltown, Cumberland a Cornwall a řadu dalších podpůrných plavidel.

Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Letoun včasné výstrahy E-7T Wedgetail tureckého letectva
Turecko vyšle na Dny NATO v Ostravě unikátní letoun včasné výstrahy

Turecké letectvo se po třech letech vrátí na Dny NATO v Ostravě. A hned s unikátní premiérou. V září poprvé v České republice představí svůj letoun včasné...  celý článek

Odtajněné dokumenty NATO. Jaderné síly středního a krátkého dosahu od roku 1987
Odtajněné dokumenty NATO ukazují studenou válku v číslech

Nedávno odtajněné dokumenty Severoatlantické aliance názorně ukazují v číslech, dobových grafech, mapách a grafikách, jak se v dobách studené války vyvíjelo...  celý článek

Ve Vyškově ukončilo šestitýdenní výcvik 67 nových příslušníků Aktivních záloh
Do výcviku záloh přijala armáda rekordní počet dobrovolníků

Do šestitýdenního armádního kurzu základní přípravy nastoupil rekordní počet zájemců o službu v aktivní záloze. Informovalo o tom velitelství výcviku ve...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.