Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Britové otestovali motor, který létá až 9000 km/h

  10:31aktualizováno  10:31
Austrálie se o víkendu stala svědkem mimořádné události. Vědci tam vyzkoušeli zcela nový typ tryskového motoru, který by jednou mohl umožnit komerční lety rychlostí sedmkrát převyšující rychlost zvuku. Tedy kolem devíti tisíc kilometrů za hodinu.
Nový typ leteckého motoru má výrazně zrychlit dopravu. Ilustrační foto.

Nový typ leteckého motoru má výrazně zrychlit dopravu. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Revoluční motor, který nese v angličtině název Supersonic Combustion Ramjet (neboli scramjet), je po mechanické stránce velice jednoduchý.

Veškerý kyslík potřebný pro spalování vodíkového paliva si bere ze vzduchu. Díky tomu by tento typ motoru mohl být mnohem efektivnější než konvenční raketové motory, neboť nepotřebuje zásoby kyslíku.

Strojům, do nichž by takové motory byly namontovány, by to umožnilo vzít na palubu mnohem víc normálního paliva.

Pouť k rychlému cestování začíná
Motor, známý pod označením Hyshot III, navrhla britská společnost Qinetiq. První pokus s ním se uskutečnil už před pěti roky, nebyl však úspěšný, neboť raketa, na níž byl umístěn, vyletěla mimo trasu.

"Vypadá to dobře," pochvaloval si tentokrát šéf projektu Allan Paul. Sobotní úspěšné testy by mohly být začátkem průlomové éry cestování. A nejspíš také kosmonautiky. Ultra rychlé cestování mezi kontinenty přestalo být pouhým snem.

Použitím nového typu motoru by se navíc i výrazně snížily náklady na posílání menších nákladů do kosmu.

Stál přes milion liber a skončí nárazem do země
Scramjety nicméně začínají pracovat až poté, co je dosaženo pětinásobku rychlosti zvuku, tedy Machova čísla pět. Při této rychlosti je vzduch probíhající motorem stlačován a je dostatečně horký, aby došlo k zážehu. Rychlé rozšíření plynů pak zajistí bleskový pohyb dopředu.

Pro to, aby dosáhl kritické rychlosti, byl Hyshot III upevněn v přední části konvenční rakety a vypuštěn do výše 330 kilometrů, odkud padal zpět k zemskému povrchu. Při sestupu dosáhl rychlosti 7,6 machu, tedy přes devět tisíc kilometrů za hodinu.

Experiment začal ve výšce pětatřicet kilometrů. Pak přístroj začal padat k zemi. Vědci měli pouhých šest sekund na monitorování jeho výkonu, poté motor za více než milion liber (přes čtyřicet milionů korun) narazil do země.

Pro letošní rok plánují vynálezci ještě další dva testy revolučního motoru.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Americký torpédoborec John S. McCain po srážce s obchodní lodí nedaleko...
Americký torpédoborec se srazil s tankerem, pohřešuje se 10 námořníků

Americký válečný torpédoborec se v pondělí ráno místního času srazil nedaleko singapurského přístavu s obchodní lodí. Při nehodě se zranilo pět amerických...  celý článek

Voják syrské armády v provincii Dajr az-Zaur (30. dubna 2017)
Zlikvidovali jsme více než dvě stě bojovníků IS, tvrdí Rusové

Ruské letectvo údajně zabilo přes dvě stě bojovníků teroristické organizace Islámský stát (IS), kteří byli na cestě k východosyrskému městu Dajr az-Zaur ve...  celý článek

Policie v Barceloně zastřelila muže, měl falešný sebevražedný pás
Katalánská policie zastřelila Maročana, který vraždil v Barceloně

Policie zastřelila Younese Abouyaaqouba, který podle vyšetřovatelů ve čtvrtek v Barceloně autem zabil třináct lidí a dalšího při útěku. Na Twitteru to...  celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Mnoho podobných jich je na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.