Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Britové odmítli už stovku Čechů

  18:26aktualizováno  18:26
Britští úředníci na pražském letišti v Ruzyni už odmítli vpustit do své země stovku českých občanů. Kvůli situaci na letišti se má zítra sejít ministr zahraničí Jan Kavan s romskými předáky Emilem Ščukou a Štefanem Ličartovským.

Britové odmítli Klausovu kritiku
Ke kritikům opatření, které má podle Londýna i Prahy zabránit zavedení britských víz pro české občany, se přidal i předseda sněmovny a ODS Václav Klaus.

Klaus tvrdí, že místo letištních kontrol, které podle něj narušují suverenitu českého státu a jsou projevem etnické diskriminace, by dal přednost vízové povinnosti. "Je čím dál zjevnější, že britští úředníci věnují zvláštní pozornost Romům, a dopouštějí se tak etnické diskriminace," prohlásil šéf sněmovny.

NAPIŠTE NÁM O SVÝCH ZKUŠENOSTECH S VÍZY

Jaké zkušenosti máte při vyřizování víz do zemí jako jsou USA, Kanada, Austrálie či Izrael? Jak složité bylo vyřizování a s jakými potížemi jste se setkali? Jaké otázky a požadavky považujete za irelevantní? Považujete víza za přežitek nebo jde o pochopitelnou obranu států?

Své příspěvky piště do diskuse k článku nebo na adresu: repo@mfdnes.cz

 

Britské velvyslanectví v Praze jeho výhrady vzápětí odmítlo s tím, že ruzyňské kontroly nejsou diskriminační, v žádném ohledu neporušují suverenitu Česka a jsou lepším řešením než zavedení víz. "Určitě nejde o žádnou etnickou diskriminaci, protože všichni cestující musejí projít stejnou kontrolou, musejí splnit stejné imigrační požadavky," řekl Giles Portman z britského velvyslanectví.

Britové věří, že předsunuté kontroly na Ruzyni jsou lepším řešením zneužívání azylového systému než zavedení víz. Pokud by byla víza zavedena, každý český občan, který by chtěl odcestovat na britské ostrovy, by musel zaplatit zhruba 2000 korun za jeho vystavení, připomněl Portman. Nesouhlasí také s tím, že by letištní kontroly znamenaly porušení české státní suverenity, protože byly zavedeny na základě mezivládní dohody.

O víkendu neprošly dvě dívky
Britští úředníci, kteří téměř čtrnáct dní rozhodují v Ruzyni, kdo smí a kdo nesmí letět do Londýna, zamítli o víkendu vstup na ostrovy dvěma českým dívkám, tentokráte s bílou pletí. Imigrační úředníci čelí kritice, že zakazují let do Velké Británie především Romům.

Na palubu letadla nedoporučili až dosud stovku lidí, téměř výhradně s tmavou barvou pleti. Důvody, proč Britové odmítli dvě mladé dívky, nejsou zatím známy. Imigrační úředníci zdůvodnili své rozhodnutí tím, že cílem jejich cesty nebyla jen turistika.

Obě dívky v České televizi uvedly, že měly pozvání z Británie i další náležitosti nutné ke vstupu. Jedna z dívek měla dokonce zaplaceno roční studium. O víkendu pokračoval spor České televize s ministrem zahraničí Janem Kavanem a britským velvyslancem Davidem Broucherem.

Televize dokázala, že oba nemluvili pravdu, když uvedli, že romský zpravodaj ČT Richard Samko nebyl vpuštěn do letadla poté, co neuvedl pravdivé údaje do dotazníku.

ČT: Kavan nemluvil pravdu
Reportér České televize Richard Samko, kterého britští úředníci na letišti v Ruzyni nepustili do Británie, nelhal. Ze lži ho obvinil ministr zahraničních věcí Jan Kavan po své páteční schůzce s britským velvyslancem v Praze Davidem Broucherem.
Česká televize minulý týden chtěla ukázat, jak se britští úředníci na ruzyňském letišti chovají k romským a neromským cestujícím, a vyslala proto do Velké Británie dva své reportéry: Roma a jeho neromskou kolegyni. Oba uvedli do dotazníků stejné údaje.

Zatímco bílou ženu imigrační úředníci v Ruzyni bez problémů pustili na palubu letadla, romskému reportérovi Richardu Samkovi vstup nedovolili. "Úředníci mi řekli, že mám zakázaný vstup z ekonomických důvodů, protože nemám doma dostatečné finanční zázemí," řekl Samko. Dodal, že do papírů napsal měsíční čistý výdělek osm tisíc korun.

Když o tom odvysílala televize první reportáž, velvyslanec Broucher a ministr Kavan přišli s jiným vysvětlením. Prohlásili, že neuvedl pravdivé údaje. "Ulice, kterou uvedl, neexistuje," řekl Kavan na tiskové besedě. Další reportáž České televize však dokázala, že Samko nelhal. Ulice i osoba v Londýně, k níž Samko cestoval, skutečně existují.

"Česká televize zvláště odmítá tvrzení, že její reportér uvedl neexistující adresu," uvádí se v oficiálním stanovisku ČT. Rovněž Samko odmítl, že by lhal. "Všechny údaje, které jsem uvedl, byly pravdivé," řekl v neděli reportér.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

O půlnoci vypršela aktivistům smlouva, podle které mohli centrum Klinika obývat...
Na Klinice zůstáváme i po lhůtě pro vystěhování, vzkázali aktivisté

Aktivisté z centra Klinika na pražském Žižkově oznámili, že v budově i nadále zůstanou. Tvrdí, že pokud by odešli, z domu by zůstala prázdná chátrající ruina,...  celý článek

Oltářní obraz Klanění Tří králů od Petra Brandla v zámecké kapli Zjevení Páně...
Cenný Brandlův obraz z kaple patří Smiřicím, ne farnosti, rozhodl soud

Oltářní obraz Klanění Tří králů od Petra Brandla, který byl v českých zemích jedním z hlavních představitelů vrcholného baroka, bude i nadále patřit městu...  celý článek

Vánoční strom Na Staroměstském náměstí je už ozdobený (25.11.2015).
Pražský vánoční strom roste u Berounky, upozornil na něj tipař

Vánoční strom, který letos ozdobí tradiční adventní trhy na pražském Staroměstském náměstí, roste u Berounky na Křivoklátsku. Tip na zhruba 24 metrů vysoký...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.