Letouny včasné výstrahy AWACS E-3D na základně ve Waddingtonu.

Letouny včasné výstrahy AWACS E-3D na základně ve Waddingtonu. | foto: natoaktual.cz

Britové mají sedm letounů AWACS

Když se v roce 1915 začala formovat osmá letka britského královského letectva, nikdo netušil, jakou roli v dějinách britského královského letectva sehraje. Její letouny se účastnily bojových i mírových operací po celém světě v průběhu dvou světových válek a mnoha regionálních konfliktů.

Od roku 1991 je ve výzbroji letky, dislokované na  letecké základně ve Waddingtonu nedaleko Lincolnu, i 7 letounů včasné výstrahy AWACS E-3D.

Ty jsou zahrnuty do NAEW&CF (NATO Airborne Early Warning and Control Force) – vzdušných sil včasné výstrahy a kontroly, nejsou však součástí společné alianční letky.

Tu tvoří sedmnáct letounů AWACS E-SA s mezinárodními posádkami a jejich domovská základna je v německém Geilenkirchenu. První misí britských E-3D od ukončení studené války byla účast na alianční operaci MARITIME MONITOR (Přímořský monitoring) na Balkánském poloostrově v roce 1992.

Poté následovala účast v mnoha dalších operacích, přičemž asi nejvýznamnější se jeví jejich nasazení při monitorování vzdušného prostoru v průběhu kosovské krize v roce 1999. Letouny AWACS z Waddingtonu však působí jako součást NAEW&CF v rámci celého světa.

Svědčí o tom i motto 8. letky Royal Air Force: "Uspiam et passim", "Everywhere Unbounded", "Všude a nesvázaný".

Britské letouny AWACS E-3D bude mít česká veřejnost možnost shlédnout v sobotu 16. září 2006 na mošnovském letišti při příležitosti 6. ročníku prestižní akce Den NATO v Ostravě, kterou organizuje občanské sdružení Jagello 2000 a Velitelství společných sil české armády.

Tento letoun se v Mošnově již jednou prezantoval, a to před dvěma lety na stejné akci. Tenkrát se však jednalo o verzi AWACS E-3A ze společné alianční letky z letecké základny v německém Geilenkirchenu.

Vyjímečnou prohlídku vnitřních prostor a vybavení tohoto speciálního stroje při té příležitosti, podle odhadu posádky, využilo asi šest a půl tisíce návštěvníků akce, kteří vystáli několikasetmetrovou frontu.

CO JE AWACS?

Letoun včasného varování a kontroly (AWACS – Airbone Warning and Control System), respektive letoun využívající tento systém, slouží k detekci vzdušných cílů a monitorování letového prostoru na větší vzdálenosti a to díky svým využívaným technologiím i v menších výškách – při letu ve výšce až 30 000 stop (9 105 metrů) pokrývá území o rozloze přes 300 000 kilometrů čtverečních.

Stroje AWACS jsou speciálně upravené letouny Boeing 707-320 se specifickým diskem na hřbetě, v kterém je zabudována radarová anténa. Tento systém spolu s dalším zařízením pak posádce letounu umožňuje detekovat a sledovat jakýkoliv ve vzduchu se pohybující cíl, navádět na ně prostředky protivzdušné obrany, řídit letecké souboje a odposlouchávat nepřátelské spoje.Severoatlantická aliance nyní disponuje mnohonárodnostní letkou tvořenou sedmnácti letouny AWACS E-3A, která je dislokována na letecké základně v německém Geilenkirchenu.

Letouny s hlavním úkolem monitorování vzdušného prostoru nejen nad evropským územím však mohou také operovat na několika dalších předsunutých evropských základnách Aliance. Letouny AWACS působily a působí na podporu mnoha mezinárodních operací, po 11. září 2001 především v rámci boje proti terorismu. V roce 2002 se například podílely i na ostraze vzdušného prostoru České republiky v průběhu listopadového summitu NATO v Praze.

Letouny však slouží i k zabezpečení ochrany vzdušného prostoru při olympiádách, sportovních šampionátech či tak světově významných událostech, jako byl pohřeb papeže Jana Pavla II v roce 2005. Letouny tvoří mnohonárodnostní posádky složené ze čtyř příslušníků letového provozu a podle charakteru mise až devatenácti specialistů obsluhujících sofistikované technologie stroje. 

V současné době procházejí tyto letouny, s jejíž výrobou se započalo v osmdesátých letech, modernizačním programem, v rámci kterého budou v montážní hale společnosti Boeing v americkém Seatllu všem letadlům kompletně přestavěny vnitřní prostory a nainstalovány nové přístroje. Modernizace by měla být ukončena v letech 2007 – 2008.

Letouny AWACS nejsou pouze ve výzbroji společných sil Aliance, ale jsou také součástí armády Spojených států amerických (celkem 33 letounů E-3B a E-3C), Velké Británie (7 letounů E-3D), Francie (4 letouny E-3F) a Saudské Arábie (5 letounů E-3D).


Video