Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Britové mají sedm letounů AWACS

  11:43aktualizováno  11:43
Když se v roce 1915 začala formovat osmá letka britského královského letectva, nikdo netušil, jakou roli v dějinách britského královského letectva sehraje. Její letouny se účastnily bojových i mírových operací po celém světě v průběhu dvou světových válek a mnoha regionálních konfliktů.

Letouny včasné výstrahy AWACS E-3D na základně ve Waddingtonu. | foto: natoaktual.cz

Od roku 1991 je ve výzbroji letky, dislokované na  letecké základně ve Waddingtonu nedaleko Lincolnu, i 7 letounů včasné výstrahy AWACS E-3D.

Ty jsou zahrnuty do NAEW&CF (NATO Airborne Early Warning and Control Force) – vzdušných sil včasné výstrahy a kontroly, nejsou však součástí společné alianční letky.

Tu tvoří sedmnáct letounů AWACS E-SA s mezinárodními posádkami a jejich domovská základna je v německém Geilenkirchenu. První misí britských E-3D od ukončení studené války byla účast na alianční operaci MARITIME MONITOR (Přímořský monitoring) na Balkánském poloostrově v roce 1992.

Poté následovala účast v mnoha dalších operacích, přičemž asi nejvýznamnější se jeví jejich nasazení při monitorování vzdušného prostoru v průběhu kosovské krize v roce 1999. Letouny AWACS z Waddingtonu však působí jako součást NAEW&CF v rámci celého světa.

Svědčí o tom i motto 8. letky Royal Air Force: "Uspiam et passim", "Everywhere Unbounded", "Všude a nesvázaný".

Britské letouny AWACS E-3D bude mít česká veřejnost možnost shlédnout v sobotu 16. září 2006 na mošnovském letišti při příležitosti 6. ročníku prestižní akce Den NATO v Ostravě, kterou organizuje občanské sdružení Jagello 2000 a Velitelství společných sil české armády.

Tento letoun se v Mošnově již jednou prezantoval, a to před dvěma lety na stejné akci. Tenkrát se však jednalo o verzi AWACS E-3A ze společné alianční letky z letecké základny v německém Geilenkirchenu.

Vyjímečnou prohlídku vnitřních prostor a vybavení tohoto speciálního stroje při té příležitosti, podle odhadu posádky, využilo asi šest a půl tisíce návštěvníků akce, kteří vystáli několikasetmetrovou frontu.

CO JE AWACS?

Letoun včasného varování a kontroly (AWACS – Airbone Warning and Control System), respektive letoun využívající tento systém, slouží k detekci vzdušných cílů a monitorování letového prostoru na větší vzdálenosti a to díky svým využívaným technologiím i v menších výškách – při letu ve výšce až 30 000 stop (9 105 metrů) pokrývá území o rozloze přes 300 000 kilometrů čtverečních.

Stroje AWACS jsou speciálně upravené letouny Boeing 707-320 se specifickým diskem na hřbetě, v kterém je zabudována radarová anténa. Tento systém spolu s dalším zařízením pak posádce letounu umožňuje detekovat a sledovat jakýkoliv ve vzduchu se pohybující cíl, navádět na ně prostředky protivzdušné obrany, řídit letecké souboje a odposlouchávat nepřátelské spoje.Severoatlantická aliance nyní disponuje mnohonárodnostní letkou tvořenou sedmnácti letouny AWACS E-3A, která je dislokována na letecké základně v německém Geilenkirchenu.

Letouny s hlavním úkolem monitorování vzdušného prostoru nejen nad evropským územím však mohou také operovat na několika dalších předsunutých evropských základnách Aliance. Letouny AWACS působily a působí na podporu mnoha mezinárodních operací, po 11. září 2001 především v rámci boje proti terorismu. V roce 2002 se například podílely i na ostraze vzdušného prostoru České republiky v průběhu listopadového summitu NATO v Praze.

Letouny však slouží i k zabezpečení ochrany vzdušného prostoru při olympiádách, sportovních šampionátech či tak světově významných událostech, jako byl pohřeb papeže Jana Pavla II v roce 2005. Letouny tvoří mnohonárodnostní posádky složené ze čtyř příslušníků letového provozu a podle charakteru mise až devatenácti specialistů obsluhujících sofistikované technologie stroje. 

V současné době procházejí tyto letouny, s jejíž výrobou se započalo v osmdesátých letech, modernizačním programem, v rámci kterého budou v montážní hale společnosti Boeing v americkém Seatllu všem letadlům kompletně přestavěny vnitřní prostory a nainstalovány nové přístroje. Modernizace by měla být ukončena v letech 2007 – 2008.

Letouny AWACS nejsou pouze ve výzbroji společných sil Aliance, ale jsou také součástí armády Spojených států amerických (celkem 33 letounů E-3B a E-3C), Velké Británie (7 letounů E-3D), Francie (4 letouny E-3F) a Saudské Arábie (5 letounů E-3D).

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Cvičení „Mobilizace 2017“. Ostrými tankovými střelbami na Libavé vyvrcholily...
Na obranu přidáme do roku 2020, slíbil Stropnickému šéf financí

Do roku 2020 vzrostou české výdaje na obranu na 1,4 procenta hrubého domácího produktu. Dohodli se na tom ministr obrany Martin Stropnický s šéfem financí...  celý článek

Polská skupina Orlik na Dnech NATO v Ostravě
Na Dny NATO v Ostravě se slétnou stíhači, akrobaté i průzkumné stroje

Moderní i historické stíhací letouny, průzkumné i transportní stroje a akrobatická skupina. Organizátoři blížících se Dnů NATO v Ostravě slibují na září na...  celý článek

Ilustrační foto
Spolupráce Visegrádu s Izraelem je iluzí, klíčem jsou bilaterální vztahy

Visegrádská čtyřka (V4) je sice dobrou platformou pro setkávání s Izraelem, ale těžko lze očekávat více, než jen konzultace a utužování přátelství. „Skutečná...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.