Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Británií otřásá skandál nelegálních odposlechů, hrozí politická krize

  15:08aktualizováno  18:16
Velkou Británií otřásá skandál s nelegálními odposlechy, které si objednával tamní bulvární list News of the World mediálního magnáta Ruperta Murdocha. Podle deníku The Guardian například disponoval nelegálními odposlechy mobilu třináctileté Milly Dowlerové, jež byla unesena a zavražděna v roce 2002.

Britský bulvární nedělník nelegálně odposlouchával telefony celé řadě lidí. Ilustrační foto | foto: AP

Soukromý detektiv Glenn Mulcaire podle Guardianu odposlouchával hlasovou schránku mladé dívky a dokonce některé vzkazy mazal, aby uvolnil místo pro nové zprávy. Tím narušoval vyšetřování Scotland Yardu a zároveň dával rodičům zmizelé dívky falešnou naději, že Milly mobil nadále používá a tedy ještě žije.

Milly Dowlerová byla nalezena po půl roce zavražděná v lese. Její případ tehdy fascinoval Británii a před dvěma týdny byl za její vraždu odsouzen několikanásobný vrah Levi Bellfield. Nikdy se nepřišlo na to, jak dlouho po únosu byla Milly ještě naživu.

Kdo další byl odposloucháván?

V úterý večer uvedl Graham Foulkes, jehož syn zahynul při teroristických atentátech 7. července 2005 v Londýně, že mu policie oznámila, že jeho mobil tehdy nechal bulvární nedělník zřejmě odposlouchávat. Podle listu The Guardian začal Scotland Yard kontaktovat i příbuzné dalších obětí útoků.

Britský bulvár se zajímal také například o členy britské královské rodiny, prince Harryho a Williama, dále o herce Juda Lawa, Huga Granta, bývalou manželku člena Beatles Paula McCartneyho Heather Millsovou, fotbalisty Waynea Rooneyho, Ryana Giggse a známého bouřliváka anglické kopané Paula Gascoignea, pod dohledem byla také řada policistů či politiků.

Nyní se navíc objevil dlouhý seznam dalších špehovaných osob.

Aféra v posledních dnech vyvolala vlnu pobouření a může mít důsledky nejen pro celý britský tisk, ale hlavně pro společnost News International Ruperta Murdocha, jíž bulvár patří, její šéfovou Rebeku Brooksovou a Andyho Coulsona, nedávného mluvčího britského premiéra Davida Camerona, kteří byli šéfredaktory News of the World.

Cameron vyzval k vyšetřování, na Murdocha ale nezanevřel

Za "šokující" označil nový vývoj i britský premiér David Cameron, který vyzval k nezávislému vyšetřování. Podle něj by ale mělo začít, až se šetřením skončí policie.

Šéf labouristické opozice Ed Miliband se ale domnívá, že vyšetřování by mělo začít ihned, protože policie se může celou věcí zabývat ještě roky.

Tento kontroverzní projekt vyvolává obavy, že News Corporation bude mít na britském mediálním trhu příliš silné postavení a ohrozí jeho pluralitu. Po nových odhaleních se ozývají hlasy, aby byl projekt zastaven.

Ed Miliband dnes zdůraznil, že vláda by měla svůj souhlas přehodnotit a přinejmenším ho odložit. Cameron však dal najevo, že nehodlá nic měnit.

Británie je pobouřena, inzerenti stahují svou reklamu

Britská veřejnost si zvykla, že bulvární listy pronásledují příslušníky královské rodiny, celebrity a politiky a platí ohromné sumy za informace o čemkoli, co by mohlo vést k atraktivnímu článku. Nynější odhalení však vyvolala vlnu odporu a někteří inzerenti, včetně automobilky Ford, stáhly z nedělníku své reklamy.

"Teď když si veřejnost uvědomuje, jak jsou to odporní lidé a kam až jsou s to zajít, tak snad bude větší tlak na to, aby se něco udělalo," řekl rozhlasu BBC herec Hugh Grant, který byl také cílem odposlouchávání. Podle něj by se něco mohlo změnit, protože se nyní ukazuje, že "oběťmi odposlouchávání nebyli jen bohatí a slavní, ale také normální lidé".

Aféra vypukla již před šesti lety

Celá aféra má kořeny v roce 2005, kdy se ukázalo, že královský reportér nedělníku Clive Goodman nechával odposlouchávat členy královské rodiny, včetně princů Williama a Harryho. O dva roky později byl odsouzen k vězení, ale vedení nedělníku tvrdilo, že to byl izolovaný incident reportéra, který se vymkl kontrole. V roce 2009 ale vyšlo najevo, že odposlouchávány byly stovky celebrit.

Coulson byl šéfredaktorem NoW v letech 2003 až 2007. Nahradil ve funkci Rebeku Brooksovou, které pak přešla jako šéfredaktorka do dalšího Murdochova bulváru The Sun a před dvěma lety se stala šéfkou News International sdružující všechny Murdochovy britské tituly.

Coulson se stal po odchodu z NoW mediálním poradcem Davida Camerona a od voleb v květnu 2010 byl šéfem jeho komunikace v Downing Street. Letos v lednu pod tlakem skandálu z funkce odstoupil, i když tvrdil, že s odposlechy neměl nic společného.

BBC ve středu také uvedla, že z interních mailů NoW vyplývá, že Coulson jako šéfredaktor NoW schválil platby policii za informace. Tyto částky údajně dosahovaly desítek tisíc liber.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Španělští policisté zastřelili ve městě Cambrils pětici teroristů, kteří...
Čtyři teroristy v Cambrils zastřelil jediný policista, je v péči psychologa

Pětice útočníků chtěla v noci na pátek vraždit v katalánském městě Cambrils. Čtyři z nich zlikvidoval jediný příslušník katalánské policie. Informoval o tom...  celý článek

Test severokorejské mezikontinentální střely Hwasong-14 (4. července 2017)
Američané hádají, kolik má Kim atomovek. Prostě nevíme, přiznávají

Mezi americkými experty panuje značná nejistota ohledně rozsahu severokorejského jaderného arzenálu, upozornilo AP. Podle zpravodajských služeb má režim k...  celý článek

Plácneme si? ...takto asi gesto míněno nebylo. Kancléřka Angela Merkelová se...
V září nevolte Merkelovou, apeluje Erdogan na německé Turky

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan vyzval turecké voliče v Německu, aby ve volbách udělili politickým stranám lekci a aby nevolili kancléřku Angelu...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.