Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Británie po letech očistila piloty, kterým kladla za vinu tragickou havárii

  14:34aktualizováno  14:34
Británie po sedmnácti letech revidovala závěry vyšetřování havárie armádního vrtulníků u Mull of Kintyre na jihozápadním pobřeží Skotska. Kromě čtyřčlenné posádky tehdy zahynulo 25 členů tajné služby MI5. Za viníky největší tragédie v historii britské armády byli tehdy označeni piloti.

Vrtulník Chinook britské armády | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

Je 2. června 1994 a vrtulník Chinook Mark 2 s výrobním označením ZD576 britského Královského letectva míří ze základny Aldegrove do Fort George nedaleko Inverness. Na palubě je kromě čtyřčlenné posádky také 25 příslušníků tajných služeb sloužících v Severním Irsku. Ve špatném počasí se stroj dostává do nízkých mraků a naráží do kopců. Havárii nikdo nepřežil.

Britské ministerstvo obrany po vyšetřování tehdy nekompromisně "ukázalo prstem" na mrtvé piloty vrtulníku - zkušené příslušníky speciálních sil Jonathana Tappera a Richarda Cooka a označilo je za viníky tragédie. Prý byli nedbalí a hrubě porušili předpisy, když letěli příliš nízko.

Po dlouholeté kritice veřejnosti k oficiálním závěrům vyšetřování ale loni v září ministerstvo obrany případ znovu otevřelo. Šéf obrany Liam Fox nechal všechny okolnosti havárie přezkoumat nezávislou komisí a ta zjistila, že označit piloty jednoznačně za viníky nehody nelze.

Ministerstvo se omluvilo rodinám

"Vzhledem k omezenému množství dostupných důkazů, nebylo tehdy možné určit přesnou příčinu havárie. Dospěli jsme proto k závěru, že nebylo možné zjistit, zda piloti byli jakkoliv nedbalí," uvedl nyní po několikaměsíčním vyšetřování předseda komise Lord Philip. Podle něj ale nelze ani s určitostí říci, že by příčinou havárie bylo technické selhání stroje. "Příčina nehody nebude pravděpodobně nikdy známá," konstatuje revizní zpráva komise.

Ministerstvu obrany proto komise doporučila, aby závěry původního vyšetřování o hrubém porušení předpisů ze strany pilotů zrušilo a rodinám pilotů se omluvilo. Zároveň by prý armáda měla přehodnotit "postupy při přepravě osob životně důležitých pro národní bezpečnost".

"Doufám, že to přinese určitou úlevu rodinám pilotů a chtěl bych se omluvit za bolest, která jim byla způsobena," reagoval v oficiální omluvě ministr obrany Liam Fox s tím, že záznamy o vině obou pilotů na nehodě budou vymazány. "Vzdávám hold lidem, kteří zemřeli při nehodě. Jejich smrt byla obrovská rána pro zemi a tragédie pro jejich rodiny," dodal.

Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zteč mechanizované jednotky na Dnech NATO v Ostravě
PŘEHLED: Co ve volbách slibují strany pro armádu a obranu

Jak se politické strany a hnutí, ucházející se o přízeň voličů ve sněmovních volbách, staví k otázkám zajištění bezpečnosti a obrany? Přinášíme ucelený...  celý článek

Americký torpédoborec USS Ross u pobřeží Skotska odpaluje antiraketu ke zničení...
NATO naostro testuje protiraketový deštník, má zničit balistické střely

Bude to první takřka ostrý test. Severoatlantická aliance během cvičení "Formidable Shield" u Skotska vyzkouší svůj protiraketový deštník. Tentokrát ale...  celý článek

Ve Vyškově ukončilo šestitýdenní výcvik 67 nových příslušníků Aktivních záloh....
Zájem o zálohy roste. Armáda přijala rekordních 600 dobrovolníků

Dalších zhruba šest stovek nováčků nastoupilo ve Vyškově k základnímu vojenskému výcviku. Kromě budoucích profesionálů také 50 nových aktivních záložníků a 15...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.