Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Británie po letech očistila piloty, kterým kladla za vinu tragickou havárii

  14:34aktualizováno  14:34
Británie po sedmnácti letech revidovala závěry vyšetřování havárie armádního vrtulníků u Mull of Kintyre na jihozápadním pobřeží Skotska. Kromě čtyřčlenné posádky tehdy zahynulo 25 členů tajné služby MI5. Za viníky největší tragédie v historii britské armády byli tehdy označeni piloti.

Vrtulník Chinook britské armády | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

Je 2. června 1994 a vrtulník Chinook Mark 2 s výrobním označením ZD576 britského Královského letectva míří ze základny Aldegrove do Fort George nedaleko Inverness. Na palubě je kromě čtyřčlenné posádky také 25 příslušníků tajných služeb sloužících v Severním Irsku. Ve špatném počasí se stroj dostává do nízkých mraků a naráží do kopců. Havárii nikdo nepřežil.

Britské ministerstvo obrany po vyšetřování tehdy nekompromisně "ukázalo prstem" na mrtvé piloty vrtulníku - zkušené příslušníky speciálních sil Jonathana Tappera a Richarda Cooka a označilo je za viníky tragédie. Prý byli nedbalí a hrubě porušili předpisy, když letěli příliš nízko.

Po dlouholeté kritice veřejnosti k oficiálním závěrům vyšetřování ale loni v září ministerstvo obrany případ znovu otevřelo. Šéf obrany Liam Fox nechal všechny okolnosti havárie přezkoumat nezávislou komisí a ta zjistila, že označit piloty jednoznačně za viníky nehody nelze.

Ministerstvo se omluvilo rodinám

"Vzhledem k omezenému množství dostupných důkazů, nebylo tehdy možné určit přesnou příčinu havárie. Dospěli jsme proto k závěru, že nebylo možné zjistit, zda piloti byli jakkoliv nedbalí," uvedl nyní po několikaměsíčním vyšetřování předseda komise Lord Philip. Podle něj ale nelze ani s určitostí říci, že by příčinou havárie bylo technické selhání stroje. "Příčina nehody nebude pravděpodobně nikdy známá," konstatuje revizní zpráva komise.

Ministerstvu obrany proto komise doporučila, aby závěry původního vyšetřování o hrubém porušení předpisů ze strany pilotů zrušilo a rodinám pilotů se omluvilo. Zároveň by prý armáda měla přehodnotit "postupy při přepravě osob životně důležitých pro národní bezpečnost".

"Doufám, že to přinese určitou úlevu rodinám pilotů a chtěl bych se omluvit za bolest, která jim byla způsobena," reagoval v oficiální omluvě ministr obrany Liam Fox s tím, že záznamy o vině obou pilotů na nehodě budou vymazány. "Vzdávám hold lidem, kteří zemřeli při nehodě. Jejich smrt byla obrovská rána pro zemi a tragédie pro jejich rodiny," dodal.

Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Malý průhledový displej se systémem TAR má dát americkým vojákům taktickou...
Maličký displej před okem má dát vojákům v boji taktickou převahu

Americká armáda začala s testováním malého průhledového displeje umístěného před okem, který vojákovi v reálném čase zobrazuje terén, mapu budovy, pozici, kde...  celý článek

Letoun včasné výstrahy E-7T Wedgetail tureckého letectva
Turecko vyšle na Dny NATO v Ostravě unikátní letoun včasné výstrahy

Turecké letectvo se po třech letech vrátí na Dny NATO v Ostravě. A hned s unikátní premiérou. V září poprvé v České republice představí svůj letoun včasné...  celý článek

Švédské ozbrojené síly. Ilustrační snímek
Švédsko prověří obranu kvůli ruským výhrůžkám. Spustí "Auroru 17"

Švédsko v reakci na ruské výhrůžky kvůli sbližování s NATO připravuje největší vojenské cvičení za posledních dvacet let. Zapojí se do něj 19 tisíc švédských a...  celý článek

Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám
Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám

Jak se jiné ženy postavily k nevěře a co jim pomohlo.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.