Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Farage strašil eurokurníkem, jeho protivníci oblékli svetr Železné lady

  15:35aktualizováno  15:35
Kampaň kolem brexitu provázela spousta silných slov a emotivních projevů. Někdy však nabrala značně bizarní podobu. Třeba v okamžiku, kdy euroskeptikové přirovnávali EU k velkému kurníku. Ovšem i jejich odpůrci mají na kontě několik nepovedených reklamních klipů.

Záběr z kampaně britské strany UKIP, která podporuje vystoupení Velké Británie z Evropské unie. | foto: UKIP Official Channel

Britové jsou možná stereotypně vnímáni jako zdrženliví, upjatí lidé vyjadřující se politicky korektně, avšak mnozí z nich během vypjaté kampaně před čtvrtečním referendem tyto vlastnosti odložili.

Oba tábory utratily podle BBC za reklamy, letáky, televizní spoty sedm milionů liber (téměř 250 milionů korun) a 600 tisíc liber (zhruba 21 milionů korun) z veřejných prostředků. S blížícím se dnem D se kampaň ještě více vyhrotila a soupeři začali bojovat způsoby, jež jsou pověstnému anglickému gentlemanovi cizí.

Fotogalerie

Jedním z nejvýraznějších a nejúsměvnějších momentů kampaně byla velká námořní „bitva“ na Temži. Ta se strhla poté, co jeden z nejhlasitějších propagátorů odchodu z EU Nigel Farage stanul v čele flotily rybářských lodí, která vyrazila na zteč do centra Londýna. Britští rybáři se totiž cítí poškozeni regulací rybolovu ze strany EU.

Příznivci druhé strany se však nenechali zahanbit, nalodili se do člunů a souboj v překřikování mohla začít. Hlavnímu plavidlu kampaně za setrvání v EU šéfoval hudebník Bob Geldof. „Nigel Farage je lhář a podvodník!“ křičel na šéfa UKIP skrz zvukovou aparaturu.

„Co multimilionář pan Geldof ukázal, je jeho absolutní pohrdání muži a ženami, kteří sem připluli,...protože je ničí společná politika rybolovu,“ kontroval Farage. Geldof mu připomněl, že Británie vydělává na rybolovu nejvíce peněz z EU, po Dánsku má nejvyšší kvóty. „Byl jsi v Komisi rybolovu v Evropském parlamentu a zúčastnil ses jednoho ze 43 jednání,“ opáčil Geldof, co si myslí o Farageově náhlém zájmu o britské rybáře.

Vedle Nigela Farage je nejvýznamnější tváří brexitu bývalý londýnský starosta Boris Johnson. Na jednom z mnoha mítinků během svého projevu vyzval své příznivce, aby přerušili živý vstup reportéra stanice Channel 4.

Jeho přání splnil muž z publika, který reportérovi Michaelu Crickovi přišel vynadat, že diváky u televizorů o dění v sále informuje příliš nahlas a ruší tak ostatní. Na příští akce ho prý už tábor stoupenců odchodu z EU nepustil.

Češi si dodnes pamatují volební autobus Miloše Zemana. Na legendární Zemák v Británii navázal právě Boris Johnson.

„Není to nádherné, vidět náš bojový autobus, který není hrazen z peněz daňových poplatníků? Na rozdíl od devíti milionů, které padly na vládní propagandu, která prosazuje setrvání v EU,“ rozplýval se nad svým rudým samohybem vnitrostranický konkurent premiéra Davida Camerona.

Amatérské písně a slepičí útěk

Samostatnou kapitolou jsou hudební počiny snažící se pojmout složitou problematiku brexitu. Kampaň za odchod se vytasila s dvojicí zpívajících žen navlečených v britské vlajce. O kvalitě jejich zpěvu nechť si každý udělá názor sám.

Tábor pro setrvání se mladé voliče snažil nalákat videoklipem s elektronickou muzikou. „Černé nebe nad Albionem. Naše ekonomika zhroucená a naše zaměstnání pryč,“ zpívá se ve skladbě. Autorka songu tím chtěla problematiku referenda přiblížit mladým lidem, kteří upjaté politiky v oblecích neposlouchají.

Bez politiků se obešel i krátky videoklip kampaně Stronger In s prostřihy z diskotéky, sprejování a skákání s padákem. Stejný zájem by podle tvůrců klipu měla omladina projevit o blížící se referendum. S pochopením se však nesetkali, většina analytiků reklamu odsoudila jako velmi nepovedenou a odpůrci EU si hned přisadili, že klip se britskou mádež snaží poučovat, jak se mají chovat.

Farageova strana UKIP tento týden vypustila do světa kreslený film o kuřatech. V temné a depresivní stodole opeřenci řeší, zda se odvážit vylézt ven, kde svítí slunce a zem překypuje hojností. Temný pán obřího kurníku jim však radí, aby zůstali, protože uvnitř jsou silnější a v bezpečí. Aby nebylo pochyb, koho despota zobrazuje, má na stole modrou bichli „Regulace EU“.

Brexit zasáhl i do oblékání. Do prodeje se prý opět dostal svetr, který nosila Margaret Thatcherová v roce 1975 před referendem o setrvání Británie v Evropském hospodářském společenství. Železná lady tehdy oblékla svršek s vlajkami devíti členských států EHS.

20.června 2016 v 12:51, příspěvek archivován: 22.června 2016 v 14:24

Margaret Thatcher's 1975 pro-Europe jumper is enjoying an unlikely comeback https://t.co/4Ac60QOIg2 pic.twitter.com/wu906BJ46W

A referendum proniklo i do intimního života. Na trhu se objevily prezervativy s logem kampaně za odchod se slogany: „Je rizikovější zůstat uvnitř“ nebo „Bezpečnější volba“.

23.února 2016 v 18:32, příspěvek archivován: 22.června 2016 v 14:25

"Well I was undecided about how to vote in the EU referendum, but then I saw this condom packet..." - Nobody. Ever. pic.twitter.com/ShDcHqKBNc

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.