"V České republice most takového typu konstrukce a této podoby není," řekl stavbyvedoucí Karel Šilhan. Připomněl, že několik podobných mostů stojí například ve Švýcarsku.
"Oprava mostu se odehrávala pod přísnou kontrolou památkářů a postupovala podle původních plánů. Vůbec se například nepoužívaly hřebíky. Most dostal podobu z počátku 19. století," dodal Šilhan.
Tehdy byla polovina mostu za napoleonských válek rozebrána. Když nebezpečí pominulo, byl most obnoven v podobě, v níž přečkal až do druhé poloviny 20. století.
Replika se od předlohy liší pouze mostovkou - na rozdíl od dřevěného originálu je železobetonová, aby most mohli přejíždět hasiči, záchranka a osobní auta.
Železobeton překryla přesná replika původního dřevěného zastřešení mostu. Podoba původního celodřevěného mostu z doby Karla IV., kdy byl most významnou součástí staré zemské obchodní stezky Viaregia spojující Prahu s Chebem a německými zeměmi, se nedochovala.
Ke zklamání mnoha badatelů nejsou z původního středověkého mostu ani dřevěné rošty pod kamennými pilíři, které se našly předloni při jejich rekonstrukci. Testy ukázaly, že zachované zbytky kamenných pilířů pocházejí až z druhé poloviny 18. století.
Replika historického dřevěného mostu přes Ohři, který původně vznikl v Radošově na Karlovarsku už v roce 1346, znovu slouží chodcům i autům. Rekonstrukce začala v roce 2001 a stála 16,8 milionu korun, 17. října 2003 |
Replika historického dřevěného mostu přes Ohři, který původně vznikl v Radošově na Karlovarsku už v roce 1346, znovu slouží chodcům i autům. Rekonstrukce začala v roce 2001 a stála 16,8 milionu korun, 17. října 2003 |
Replika historického dřevěného mostu přes Ohři, který původně vznikl v Radošově na Karlovarsku už v roce 1346, znovu slouží chodcům i autům. Rekonstrukce začala v roce 2001 a stála 16,8 milionu korun, 17. října 2003 |
Replika historického dřevěného mostu přes Ohři, který původně vznikl v Radošově na Karlovarsku už v roce 1346, znovu slouží chodcům i autům. Rekonstrukce začala v roce 2001 a stála 16,8 milionu korun, 17. října 2003 |