Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Místo metra lanovka. Bratislava hledá cestu jak ulevit přetížené dopravě

  20:57aktualizováno  20:57
Ani metro, ani železniční S-bahn, ale velkokapacitní lanovka má ulehčit hromadné dopravě ve slovenském hlavním městě. Měly by mít až devadesát kabin a přepravila by kolem čtyř tisíc osob za hodinu.

Bratislava, bratislavský hrad | foto: Visit Bratislava

„Jak se dostanu nejrychleji na autobusové nádraží?“ bude se ptát za pár let turista na bratislavském sídlišti Petržalka. „Jděte na lanovku, tou tam jste za osm minut,“ bude moci dostat odpověď od Bratislavanů. Ne, to není sci-fi, ale reálný projekt v podání firmy HB Reavis. Ta přestavuje rušné autobusové nádraží na obchodní a dopravní centrum města, a to v přepočtu za téměř deset miliard korun.

Velkokapacitní lanovka přes Dunaj skoro za miliardu a půl korun má být bonusem, který nejen zviditelní celý projekt a přitáhne do něj turisty, ale také alespoň trochu odlehčí přetížené a bez metra velice pomalé bratislavské hromadné dopravě. S metrem, které se začalo stavět v osmdesátých letech, přitom Bratislava v dohledné době nepočítá, k ledu šel i projekt podzemní železnice, která ho měla nahradit.

Mapa uvažované trati lanové dráhy spojující centrum Bratislavy se sídlištěm...

Mapa uvažované trati lanové dráhy spojující centrum Bratislavy se sídlištěm Petržalka.

Lanovka, která by mohla mít až devadesát kabin, by před Dunaj měla převážet cestující v průměrné výšce kolem třiceti metrů. Její přepravní kapacita by měla být až kolem čtyř tisíc osob za hodinu, což je přibližně tolik jako kapacita jedné plně vytížené tramvaje.

„Nic ještě není finálně rozhodnuté, jde o návrh, který čeká na schválení,“ uvedla pro deník SME mluvčí firmy HB Reavis Martina Jamrichová. V současnosti firma vybírá lanovou technologii, kterou by měla nadzemní dráha mít.

Projekt je však poměrně daleko. „V řešení je, zda se bude jednat o jedno, dvoj- nebo trojlano, podobně jako to, zda bude kabina zachycena zdola, nebo shora,“ dodala mluvčí.

Nejde o jediný projekt lanovky v Bratislavě. Další by mohla podle nápadu, s nímž loni přišli zastupitelé bratislavského Starého Města, spojit přes Dunaj výstaviště Incheba a Bratislavský hrad. Na rozdíl od plánů firmy HB Reavis má tato lanovka alespoň tu logiku, že vede na strmý kopec, na němž je Bratislavský hrad postaven.

Už v současnosti Bratislava přitom dvě unikátní lanovky má. Jedna letitá, ale před několika lety zrekonstruovaná, vede do horské oblasti Kamzík, kde jsou i menší sjezdovky. Druhá unikátní je v automobilce VW. Jako jediná lanovka na světě přepravuje už téměř patnáct let vyrobené automobily z jedné části továrny do druhé.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Sbohem, armádo. Reforma britských vojsk drhne, zájem rezervistů uvadá

Velká Británie se potýká s klesajícím zájmem lidí o obranu vlasti. Podle statistiky ministerstva obrany klesá zejména počet těch, kteří se chtějí stát...  celý článek

Švýcarská policie uzavřela centrum města Schaffhausen poté, co v něm zaútočil...
Muž s motorovou pilou zranil ve Švýcarsku pět lidí, dva těžce

Nejméně pět zraněných, z nichž dva jsou ve vážném stavu, si vyžádal útok motorovou pilou ve švýcarském Schaffhausenu. Policie oznámila, že se nejednalo o...  celý článek

Polský prezident Andrzej Duda v centrále NATO
Polský prezident Duda vetuje kontroverzní zákon o nejvyšším soudu

Polský prezident Andrzej Duda řekl, že hodlá využít veta vůči kontroverzním zákonům o nejvyšším soudu a o soudní radě, které prosadila vládní strana PiS. Píše...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.