Až pětina aut po totální havárii se vrací do provozu (ilustrační snímek).

Až pětina aut po totální havárii se vrací do provozu (ilustrační snímek). | foto: Michal Klíma, MAFRA

Vraky na silnicích. Až pětina „totálek“ se vrací do provozu

  • 69
Nejen špatný stav vozovek a neukáznění řidiči. Jedním z velkých problémů, který trápí českou policii, je katastrofální stav vozidel. Extrémním případem jsou auta po takzvané totální havárii. Podle zástupců značek se jich zhruba pětina vrací na silnice.

Technologicky neopravitelné nebo ekonomicky nerentabilní. Tak pojišťovny definují termín totální škoda. I přesto auta po takových haváriích dál jezdí po českých silnicích. A není jich podle všeho málo. Zjišťují to právě značkové servisy. Těm se k rutinním servisním prohlídkám vracejí auta, která "papírově" byla už odepsaná.

"Dělali jsme si ve spolupráci s pojišťovnou průzkum, z něhož nám vyšlo, že zhruba 20 procent vozidel po totální škodě se vrátilo do provozu v autorizované síti," říká Libor Vítkovský, který má v zastoupení Mercedes-Benz na starost právě servis po nehodách. Na takto "opravená" auta se podle něj přišlo pouze náhodou, když jejich noví majitelé do autorizovaného servisu přijeli například na běžnou servisní prohlídku.

Jak policie i pojišťovny shodně přiznávají, problémy jim přidělávají asistenční služby, které se u nehody "vyrojí" dřív než policie. Řidičům nabídnou vlastní servis, který poté, co pojišťovna vyplatí peníze, nabídne odkup vraku. "Pojišťovna sice vyplatí škodu za totální odpis auta, majitel ale s vrakem může dělat, co chce," uvedl Martin Sládek z českého zastoupení automobilky Ford.

Vraky se slepují

Servis potom jednoduše "slepí" zbylou část havarovaného auta s použitelnými částmi z jiného vraku a znovu přihlásí. Na silnice se tak dostane auto se stejným VIN kódem, které projde i technickou kontrolou. Ta totiž většinu takových úprav není schopna dohledat.

Auto navíc mnohdy na STK vůbec ani nepřijede. Majitel Servisní pojišťovny Ladislav Samohýl to dokládá na konkrétním příkladu vraku luxusního vozu Audi. U toho majitel uplatnil pojistné plnění za skoro tři čtvrtě milionu. "Provedli jsme si na své náklady ověření pozměněného VIN a zjistili jsme, že tento vůz byl jako nový prodán a provozován na Ukrajině. Pokud by STK provedla podobné ověření, lehce by dospěla k závěru, že s vozem není něco  v pořádku," řekl Samohýl s tím, že auto muselo technickou kontrolou projít několikrát.

"Šedý" byznys podle automobilek ovládá i obchod s náhradními díly. Servisy totiž často bývají napojeny na vrakoviště. Ta majitelům sice vystaví potvrzení o sešrotování, místo toho však vrak auta rozeberou na náhradní díly, které pak zpětně použijí právě servisy, které je vydávají za nové a originální.

Neautorizované servisy navíc často nedisponují potřebně vyškoleným personálem, a opravy tak probíhají takříkajíc na koleně. Výsledkem jsou potom například sváry tam, kde být nemají, či špatně slícované díly.

Podle šéfa dopravní policie Leoše Tržila je nutné nastavit systém tak, aby po nehodách mohla zpět do provozu jen ta auta, která splňují technické podmínky. "Neexistuje mechanismus, který by řidiče nutil k odstranění vad po nehodách," konstatoval Tržil. Řidiči by si proto měli pokaždé zkontrolovat, kdo jejich bourané auto opravuje.

Špatný technický stav byl loni příčinou celkem 465 dopravních nehod. Policie rovněž za rok 2012 evidovala více než 102 tisíc přestupků souvisejících s technickým stavem aut, na pokutách při tom vybrala přes 49 milionů korun.


Video