Bojová letadla budou pilotovat i ženy

  • 4
Brno - Česká armáda bude mít zřejmě opět pilotky. Brněnská Vojenská akademie přijala ke studiu oboru pilot bojového letounu tři ze šesti dívek, které se na něj hlásily. Dlouhá léta dívky nemohly tento obor studovat, protože by jej podle generality nezvládly. "Až loni mohly ženy poprvé podat přihlášku, žádnou z uchazeček jsme však nepřijali," řekl mluvčí brněnské akademie Miloš Dyčka. Poslední pilotkou ve službách armády byla do roku 1958 dnes již dvaasedmdesátiletá Eleonora Báčová.

Loňské přijímací zkoušky na obor pilot skončily podle Dyčky pro dívky neúspěchem. Žádná z 11 uchazeček nebyla přijata. Zvládly sice velmi náročné fyzické testy, neuspěly ale v matematice a fyzice.

Letos se na obor pilot přihlásilo 112 uchazečů - 25 bude přijato. "Dívky se pochlapily. Polovina testy zvládla. Je to úspěch," uvedl Dyčka. Pilot je totiž podle něj nejatraktivnější obor na akademii.

Dívky ještě nevědí, která z nich byla přijata. Výsledky přijímaček jim akademie teprve písemně sdělí. Škola proto zatím nechce zveřejnit jejich jména. Studovat budou čtyři roky, přičemž součástí výuky jsou i lety na bojových strojích.

Pilotky působí v armádách některých zemí NATO. Česko se patrně stane jednou z nich v roce 2006. Studium žen na vysokých vojenských školách v zahraničí je zcela běžné.

V členských státech NATO přitom pro ženy neplatí téměř žádná omezení a úlevy v parametrech přijímacího řízení, studia ani samotného výcviku v porovnání s muži. Podíl žen na celkovém počtu studentů v zahraničních školách se pohybuje rovněž kolem jedné pětiny.

Poslední česká bojová pilotka má dnes dvaasedmdesát let a žije v Praze. Působila do roku 1958 u pátého stíhacího leteckého pluku.

Báčová začala létat v roce 1946 ve svých 16 letech v aeroklubu ve Slaném, kde absolvovala plachtařský výcvik. Na počátku padesátých let pracovala Eleonora Báčová jako telegrafistka na vojenském letišti v Praze-Kbelích.

V roce 1953 po absolvování leteckého učiliště byla Báčová spolu se svým manželem - rovněž vojenským pilotem - přeložena k 5. stíhacímu leteckému pluku do Líní u Plzně, kde začala létat na vrtulovém kurýrním letounu typu Čáp.

"Velice ji však lákala představa přesednout do kokpitu tehdy moderní proudové stíhačky MiG-15, která tvořila hlavní část výzbroje stíhacího pluku. Po vytrvalém přemlouvání nadřízených a po absolvování odborného školení se jí podařilo v létě 1955 začít létat na vysněné stíhačce," popsal historii mluvčí akademie Dyčka. 

V září roku 1955 po pouhých 19 hodinách praktického létání (špatné počasí více nedovolilo) předvedla svoje pilotní umění v rámci leteckého dne v Praze. Její kvalitní pilotáž vzbudila velký ohlas mezi vojenskou i civilní veřejností.

Od konce roku 1955 působila Eleonora Báčová jako pilotka MiG-u 15 u 4. letky 5. stíhacího leteckého pluku a plnila běžné výcvikové úkoly jako ostatní. Při jednom leteckém cvičení byla dokonce nominována jako náhradnice do elitního čtyřčlenného roje, který byl tvořen zkušenými piloty.

"Popularita na jedné straně a nechuť zanedbávat kvůli nekonečným  propagandistickým akcím samotné létání, se však staly Báčové osudnou. Její příklad oslovil řadu dalších děvčat, která toužila po profesi bojové pilotky," napsal o kariéře Báčové armádní magazín A-report.

Velení armády si s tímto masovým zájmem nevědělo rady a proto přeložilo Eleonoru Báčovou do okruhu pozemního personálu jako letovoda. A když byla Báčová nucena v roce 1958 přijmout pro ni neodpovídající funkci, odešla z armády raději definitivně.

V přijímacích zkouškách na obor pilot bojového letounu na Vojenské akademii v Brně uspěly letos tři ženy. Do kokpitů bojových strojů tak zřejmě opět usednou i pilotky.


Nejlepší videa na Revue