Vyšetřovatelé zatím neurčili příčinu, proč letadlo skončilo v řece Otavě.

Vyšetřovatelé zatím neurčili příčinu, proč letadlo skončilo v řece Otavě. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Bojíme se, tvrdí po tragédii cessny autor petice proti rozšíření letiště

  • 128
Po tragickém pádu letadla u Strakonic se ozvaly hlasy proti místnímu letišti, které plánuje vybudovat asfaltovou přistávací dráhu. Lidé z okolí Strakonic se nyní bojí. Členové aeroklubu naopak tvrdí, že letiště tak bude bezpečnější. Vyšetřovatelé ale zatím neuvedli, co bylo příčinou pádu malé cessny.

Letadla jen pár metrů nad hlavami mají každý den obyvatelé Mutěnic. Obec je vzdušnou čarou vzdálená jen pár stovek metrů od strakonického letiště.  Martin Král z uvedené vsi je otcem dvou malých dcer a má o ně strach.

"Pořád nám říkali, jak bezpečná letadla mají, že se nemůže nic stát. A v neděli zemřeli jen kousek odtud v cessně tři lidé," rozhořčuje se Král, který je také organizátorem petiční akce proti výstavbě asfaltové dráhy na letišti. Tu zatím podepsala většina mutěnických obyvatel. Strakonický stavební úřad by měl rozhodnout o výstavbě dráhy do konce roku. Už dříve ale jeho šéf Jaromír Zeman potvrdil, že připomínky lidí prostudují.

Vedoucí letového provozu strakonického letiště František Přibil je naopak přesvědčen, že vybudování zpevněné dráhy by zvýšilo bezpečnost létání. "Je pravda, že někteří piloti dosedají z nižší výšky. Ale náš travnatý povrch jim znemožňuje rychleji zabrzdit. Kdyby byl asfaltový, nalétávali by z výšky větší," dodal.

Muž, který jako cestující se svou ženou zahynul v neděli ve zříceném letadle, byl Králův přítel. "Jejich dcera, která jako jediná let přežila, je jen o půl roku starší než ta moje. Ať mi někdo vysvětlí, co ta mohla dělat na nějakém fotoletě," argumentuje Král na tvrzení šéfa letiště Přibila, že se v případě cessny nejednalo o zakázané vyhlídkové lety.

Let podle Krále dostal jeho přítel od manželky ke svým padesátinám. "Jsem pojišťovací makléř a vím, že teď mohou nastat i problémy s pojištěním. Je to, jako když vezete známé v autě a máte povinné ručení. Pokud nemáte pojištěné i sedačky a stane se nehoda, nesete plnou zodpovědnost jenom vy jako řidič," konstatuje Král.

Také fotolety jsou podle něj jenom kamufláž pro vyhlídkové lety a věří, že Úřad pro civilní letectví se celou záležitostí bude ještě podrobně zabývat. "Kdyby si někdo chtěl fotit svůj dům z výšky, potřebuje snad i souhlas sousedů. Pokud se nejedná o nějakou geodetickou záležitost, pak je to obyčejná špionáž," zlobí se Král.

Zpochybňuje i půlhodinový čas, po který měl být letoun ve vzduchu. "Slyšel jsem to letadlo v sedm ráno, spadlo před desátou. Pokud umím dobře počítat, jsou to skoro tři hodiny," míní Král.

Vyšetřovatele zajímá motor

Přibil ale oponuje, že v letectví se používá světový koordinovaný čas UTC. "Ten je oproti tomu středoevropskému posunut o celé dvě hodiny. Start byl podle oficiálních záznamů v 7:09 a plánované přistání pak v 7:36," vysvětluje Přibil.

Reaguje i na nařčení, že letadlo se zřítilo proto, že mu došlo palivo. Plnil ho totiž jako mechanik s příslušným oprávněním právě on. "Pilot podepsal sto litrů paliva a osm litrů oleje. Cessna spotřebuje za hodinu asi 35 litrů," upřesňuje Přibil technické detaily.

Příčiny nedělního zřícení cessny vyšetřuje Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod. S ohledem na výpovědi svědků ho nejvíc zajímal letecký motor.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video