Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Boj za dva stromy odsouvá přestavbu okolí pardubického nádraží

  8:06aktualizováno  8:06
Pardubicím se pomalu hroutí další projekt placený ze zahraničních dotací. Odpůrci kácení dosavadní zeleně bojují za dva stromy tak vehementně, že se plány na přestavbu okolí nádraží za 190 milionů zatím odsouvají k ledu.

Vizualizace zamýšlené změny prostoru před pardubickým vlakovým nádražím | foto: Město Pardubice

Pokud v Pardubicích zazní termíny "velký projekt" a "evropské dotace", derou se automaticky na patro další slova "průšvih a problémy".

Současným radním, z části i vinou jejich liknavých předchůdců, se hrubě nedaří rozjet plánované velké stavby placené ze zahraničí.

Poté, co se donekonečna odkládá oprava třídy Míru za 216 milionů a rekonstrukce Tyršových sadů za 80 milionů, míří k ledu i přestavba okolí vlakového a autobusového nádraží za necelých 200 milionů korun.

"Problém vznikl kvůli dvěma stromům. Z hlediska zeleně to je marginálie, takže celou věc vnímám jako šprajc ochránců přírody. Bohužel věc se má tak, že pokud ty dva stromy neskácíme, tak nepostavíme dvě autobusové zastávky, a tím pádem přijdeme o možnost čerpat dotace ze Švýcarských fondů," uvedl náměstek primátorky Michal Koláček.

V létě se stavět určitě nezačne

Dodal, že město přesto dál připravuje výběrové řízení na stavitele nového autobusového terminálu, silniční propojku za lihovarem, parkové úpravy okolí vlakového nádraží a také nového parkoviště na místě dnešního autobusového nádraží.

Co se má u nádraží změnit

Stavba má stát zhruba 200 milionů korun. Na přeměnu prostoru mezi vlakovým a autobusovým nádražím dají 90 milionů korun správci Švýcarských fondů. O zbývající sumu se podělí město, které dá 60 milionů, 36 milionů poskytne Evropská unie a 12 milionů kraj. V rámci projektu se má postavit nový terminál veřejné dopravy před budovou nádraží. Z něho budou odjíždět vozy MHD, ale i meziměstské autobusy. Stávající autobusové nádraží má nahradit velké záchytné parkoviště. Mezi vlakovým nádražím a poštou přibude zeleň, lavičky či fontána. V plánech je i nová silnice za lihovarem, která osobní auta vyvede k OBI a dále na Hradec Králové.

"Na soutěži dál pracujeme, ale zatím ji nezveřejníme. Kácení oněch stromů nám nepovolili úředníci na radnici prvního obvodu a my jsme se odvolali ke krajskému úřadu. Dokud nebude rozhodnuto, nemůžeme dělat další kroky. Stavba se tak z plánovaného léta určitě o několik měsíců posune," uvedl Koláček.

Přitom to ještě nedávno vypadalo, že se brzy začne stavět. Koláčkův předchůdce na postu náměstka Martin Bílek protlačil návrh zastupitelstvem, a to i přesto, že město bude na projekt muset doplatit zhruba 60 milionů. Většinu peněz ale dodají správci Švýcarských fondů.

"Ti dají zhruba 90 milionů. Dvanáct milionů nám poté přidá kraj a hlavně jsme získali dotaci od Evropské unie na přeložení trolejové trakce. Ta činí 36 milionů korun," uvedl Bílek, který byl i u toho, když zastupitelé v lednu schválili vypsání výběrového řízení stavitele.

A aby nebylo problémů málo, objevuje se další, tentokrát s lávkou přes koleje, která má spojit nádraží a sídliště Dukla. Ačkoliv loni v září tehdejší ministr dopravy Pavel Dobeš její stavbu v Pardubicích usilovně sliboval, nyní se ukazuje, že zřejmě opět nevznikne.

Lávka na Duklu nebude. Spíš prodloužený podchod

"Bohužel jsme se dozvěděli, že Správa železniční dopravní cesty od její stavby ustupuje. Ve hře je prý protažení jednoho z podchodů, které vedou k nástupištím, až za kolejiště. Ovšem to pro nás znamená úpravu projektu a další zdržení," uvedl Koláček.

Podle jeho slov by se však změny v plánech mohly využít alespoň k tomu, aby se předělaly sporné body v nákladném projektu. Ty se týkají především silniční propojky za bývalým lihovarem.

"Projekt zhorší dopravu v okolí nádraží, a navíc se lidem v centru města sníží kvalita života," uvedla Zdeňka Plecháčková ze Strany zelených, které se nelíbí třeba i to, že dnešní autobusové nádraží má nahradit parkoviště.

"Na křižovatce U Trojice budou stejné zácpy, jaké jsou nyní u arény při vjezdu do Afi Paláce," řekla a Koláček jí dává částečně za pravdu.

"Myslím, že bude dobré, když se na celý projekt ještě podíváme a zkusíme ho prozkoumat tak, aby byl co nejlepší. Je totiž pravda, že i ze strany odborníků se stále častěji ozývají hlasy, že navrhované řešení přinese velké dopravní potíže," dodal Michal Koláček.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.