„Už za pár dní zahájíme velkou reklamní kampaň, která bude jiná, než měly zdravotní pojišťovny dosud,“ říká šéfka marketingu Zdravotní pojišťovny Agel Mária Adamová.
Klienty chtějí oslovit například nabídkou příspěvku 1 500 korun na antikoncepci pro ženy i muže.
Vlastník zdravotnického impéria ale nemíní spoléhat jen na reklamu, byť má být nejméně tak dravá jako kampaň firmy Moje Ambulance lékaře Marka Potysze, kdy zástupci reklamní agentury zastavovali lidi na ulici a zvonili jim u dveří bytu. - čtěte Zástupci ambulance oslovují pacienty na chodníku
Chrenek spoléhá hlavně na loajalitu zaměstnanců firem, které vlastní, ale i těch, které s ním pouze spolupracují. Mnozí lidé si stěžují, že se cítí pod tlakem.
„Tlačí na nás, abychom přešli do Zdravotní pojišťovny Agel. A slibují odměny tomu, kdo tam přivede i příbuzné. Já přecházet nechci, ale bojím se následků,“ svěřila se pracovnice jedné z nemocnic firmy Agel.
Obavy panují kvůli pojišťovně také v Třineckých železárnách.
„Každý z nás musel vlastnoručně podepsat papír, zda souhlasí nebo nesouhlasí se změnou zdravotní pojišťovny. Já nesouhlasil. Většina lidí ale přechod k Agelu podepsala - vedoucí pracovníci i s rodinnými příslušníky povinně, někteří podřízení, protože sami chtěli, ale většina ostatních ze strachu,“ tvrdí technik z Třineckých železáren, který si nepřál zveřejnit jméno.
„Před lety jsem musel povinně vstoupit do Hutnické zaměstnanecké pojišťovny. Teď už nehodlám měnit zdravotní pojišťovnu podle toho, jak se to majiteli firmy hodí. Co bude dál, to se uvidí,“ dodal muž.
Také jednatřicetiletý zaměstnanec soukromé firmy, která pro železárny pracuje, odmítl přestup do nové pojišťovny. Podle něj musí každá spolupracující firma sehnat pro Agel alespoň několik pojištěnců. Když ne, může ztratit zakázky.
„Já jsem pojištěný u Hutnické pojišťovny. Bylo mi řečeno, že ta stejně letos skončí, tak ať jdu do Agelu. Já ale nechci. Možná kvůli tomu přijdu i o práci. Ale neplatí mě tak dobře, abych toho litoval,“ dodal muž.
Petr Vaněk, ředitel holdingu Agel, pod který patří kromě zdravotní pojišťovny i 10 nemocnic, 7 poliklinik a téměř 20 jiných dceřiných firem, včera potvrdil, že loajalitu zaměstnanců očekávají. Odmítl však, že by si ji vynucovali nátlakem.
„Naše pojišťovna není soukromá, ale regionální zaměstnanecká se sídlem v Ostravě a pobočkami v Olomouci a Třinci. Není nic špatného na tom, když jejími klienty budou především zaměstnanci firem, které mají stejného vlastníka. Nad tím, že horníci jsou v Revírní bratrské pokladně a lidé z plzeňské automobilky v Zaměstnanecké pojišťovně Škoda, se také nikdo nepozastavuje,“ argumentoval Petr Vaněk.
Podotkl, že se nyní snaží zaměstnancům vysvětlovat, jaké by to mělo pro ně výhody, kdyby se přehlásili do nové pojišťovny.
„Viděli by například, co se děje s jejich penězi. My na rozdíl od jiných zdravotních pojišťoven nebudeme shromažďovat na účtech žádné přebytky z vybraného pojistného, ale vše investujeme do zdravotnictví. Nabídneme jim také rychlejší cestu k uzdravení díky řízené péči v našich zařízeních a důsledné kontrole kvality péče,“ vysvětloval Vaněk.
Podotkl, že nejde o proces revoluční, ale evoluční. „Je na každém zaměstnanci, aby sám zvážil, zda chce změnit pojišťovnu. Nikoho nemůžeme a nechceme nutit, snažíme se je spíš motivovat,“ tvrdí.
Jeho slova podpořila i Mária Adamová. „Tlak na zaměstnance firem by byl v tomto případě kontraproduktivní. Záleží nám na tom, aby dobře pracovali, a nechceme o kvalitní pracovníky přijít,“ uvedla.
Ředitel Zdravotní pojišťovny Agel Vladimír Matta navíc uvedl, že cílem pojišťovny je získat výhledově až několik set tisíc zaměstnanců a Vaněk dodal, že v budoucnu nevylučuje fúze s některými jinými pojišťovnami. „V této chvíli se však nic takového nechystá,“ doplnil.
Reagoval tak na spekulace o tom, že Agel chce koupit například Hutnickou zaměstnaneckou pojišťovnu nebo Revírní bratrskou pokladnu. Hutnickou však může zlikvidovat, pokud jí přetáhne většinu klientů.
Mluvčí Hutnické Josef Křivánek potvrdil, že klienti už se zaměstnanců ptají na to, zda má pojišťovna skončit. „Naší jedinou obranou je to, že klientům nabízíme stále lepší služby, například nové programy z fondu prevence zaměřené na životní styl a nový projekt garantující zkrácení čekacích lhůt na vybraný okruh zdravotní péče. I díky tomu nám klienti stále přibývají, dokonce na Třinecku jich bylo za první čtvrtletí nejvíc - 1 500,“ uvedl.
„Záleží na každém, jakou pojišťovnu zvolí,“ dodal.
Lékaři mají z propojení zdravotní pojišťovny se zdravotnickými zařízeními v holdingu Agel obavu. Varují před vytvářením monopolu a tvrdí, že v budoucnu na to doplatí zdravotníci, ale především pacienti.
Petr Vaněk tvrdí opak. „V Moravskoslezském kraji máme na zdravotnickém trhu jen dvacetiprocentní podíl, v Olomouckém třicetiprocentní. Klient je náš vládce a Bůh, který rozhoduje. Když nebude s péčí spokojen, odejde jinam. Bez klientů firma končí.“