Boj o rychlodráhu na letiště se rozhořel

  • 4
Praha - Metroprojekt by měl ještě do prázdnin začít zpracovávat dokumentaci potřebnou pro postavení rychlodráhy mezi Masarykovým nádražím a letištěm v Ruzyni. Tuto rychlodráhu má postavit společnost PRaK, ovšem jeden z akcionářů společnosti - městská část Praha 6 - s navrhovanou trasou rychlodráhy nesouhlasí a preferuje spojení letiště s centrem města metrem.

"Vadí nám malý počet zastávek, které by budoucí rychlodráha měla mít i to, že není jisté zapojení rychlodráhy do systému městské integrované dopravy. Z toho by pak plynulo vysoké jízdné, čímž by rychlodráha ztratila pro obyvatele Prahy 6 smysl," uvedl radní šesté městské části Jan Winkler, jenž upozorňuje na usnesení zastupitelstva Prahy 6, které požaduje protáhnout na letiště trasu metra A.

PRAHA 6 CHCE METRO

Zastupitelstvo chce, aby metro vedlo z nynější konečné Dejvická na Vítězném náměstí podél Evropské třídy, odkud by odbočilo na Petřiny, vrátilo se zpět k Evropské třídě na sídliště Dědina a odtud vedlo do Ruzyně.

Oproti tomu je rychlodráha navržena v trase původní buštěhradské dráhy. Vede sice také paralelně s Evropskou třídou, ale neprochází důležitými sídlišti na Praze 6. Tato městská část chce proto ještě znát výsledky studie, která prověří možnost spojení letiště s Prahou přes Smíchov. "Jsme jedním z akcionářů společnosti PRaK. Proto by bylo zvláštní pokud by rychlodráha vedla trasou, se kterou jeden z akcionářů nesouhlasí. Stále nám schází potřebné informace. Takhle se nedá projektovat stavba za deset miliard korun," řekl Winkler.

MĚSTO DRÁHU NEZAPLATÍ

Finacování této stavby není doposud jasné. Hlavní město sice výstavbu rychlodráhy vítá, ale pouze v případě, že se na ní nebude podílet městský rozpočet. "My máme před sebou stavby, které jsou pro život města důležitější než rychlodráha. Tu totiž nejvíce potřebuje letiště, kdežto pro Prahu je prioritní dostavba městského silničního okruhu a prodloužení trasy metra C na sever," uvedl primátorův náměstek Martin Hejl.

Na projekt rychlodráhy zatím uvolnil pět milionů korun státní fond dopravní infrastruktury. "Dokumentace by měla obsahovat všechny připomínky. Územní rozhodnutí k této stavbě by mělo být v září roku 2002. Stát doposud neřekl kolik peněz chce do stavby budoucí rychlodráhy investovat," uvedl předseda představenstva společnosti PRaK Ladislav Bína.

Společnost PRaK chce začít hledat soukromého investora, který by byl ochotný dráhu zaplatit a svou investici by získal zpět tím, že by na této speciální železnici vybíral několik let jízdné. "Částečně by se na této investici měl podílet i stát, ale jakým podílem ještě nikdo nerozhodl," řekl Bína.

KAM AŽ VZROSTE CENA?

Přesně známá není ani cena rychlodráhy. Podle studie z roku 1997 by celá rychlodráha z Prahy přes Ruzyni až do Kladna stála asi devět miliard korun, Česká správa letišť spolu s Metrostavem spočítala spojení mezi Ruzyní a Prahou asi na šest miliard korun, ale jejich studie nepočítala se zahloubenou trasou rychlodráhy v Dejvicích.

Některé neoficiální odhady ale hovoří až o třinácti miliardách za rychlodráhu do Kladna a dokonce o dvaceti miliardách korun, které by stálo prodloužení metra z Dejvické do Ruzyně. Není jisté ani to, jak drahé by bylo jízdné na rychlodráze. "Dá se vycházet pouze z toho, že není možné vybudovat provozně nedotovanou rychlodráhu západoevropskou rychlodráhu, ve které by cestující jezdili za tarify městské dopravy," sdělil šéf PRaK. Pražský úsek rychlodráhy měřit 18,4 kilometru a vlakové soupravy jej mají urazit za 23 minut.



Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video