Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Boj o rychlodráhu na letiště se rozhořel

  10:49aktualizováno  10:49
Praha - Metroprojekt by měl ještě do prázdnin začít zpracovávat dokumentaci potřebnou pro postavení rychlodráhy mezi Masarykovým nádražím a letištěm v Ruzyni. Tuto rychlodráhu má postavit společnost PRaK, ovšem jeden z akcionářů společnosti - městská část Praha 6 - s navrhovanou trasou rychlodráhy nesouhlasí a preferuje spojení letiště s centrem města metrem.

"Vadí nám malý počet zastávek, které by budoucí rychlodráha měla mít i to, že není jisté zapojení rychlodráhy do systému městské integrované dopravy. Z toho by pak plynulo vysoké jízdné, čímž by rychlodráha ztratila pro obyvatele Prahy 6 smysl," uvedl radní šesté městské části Jan Winkler, jenž upozorňuje na usnesení zastupitelstva Prahy 6, které požaduje protáhnout na letiště trasu metra A.

PRAHA 6 CHCE METRO

Zastupitelstvo chce, aby metro vedlo z nynější konečné Dejvická na Vítězném náměstí podél Evropské třídy, odkud by odbočilo na Petřiny, vrátilo se zpět k Evropské třídě na sídliště Dědina a odtud vedlo do Ruzyně.

Oproti tomu je rychlodráha navržena v trase původní buštěhradské dráhy. Vede sice také paralelně s Evropskou třídou, ale neprochází důležitými sídlišti na Praze 6. Tato městská část chce proto ještě znát výsledky studie, která prověří možnost spojení letiště s Prahou přes Smíchov. "Jsme jedním z akcionářů společnosti PRaK. Proto by bylo zvláštní pokud by rychlodráha vedla trasou, se kterou jeden z akcionářů nesouhlasí. Stále nám schází potřebné informace. Takhle se nedá projektovat stavba za deset miliard korun," řekl Winkler.

MĚSTO DRÁHU NEZAPLATÍ

Finacování této stavby není doposud jasné. Hlavní město sice výstavbu rychlodráhy vítá, ale pouze v případě, že se na ní nebude podílet městský rozpočet. "My máme před sebou stavby, které jsou pro život města důležitější než rychlodráha. Tu totiž nejvíce potřebuje letiště, kdežto pro Prahu je prioritní dostavba městského silničního okruhu a prodloužení trasy metra C na sever," uvedl primátorův náměstek Martin Hejl.

Na projekt rychlodráhy zatím uvolnil pět milionů korun státní fond dopravní infrastruktury. "Dokumentace by měla obsahovat všechny připomínky. Územní rozhodnutí k této stavbě by mělo být v září roku 2002. Stát doposud neřekl kolik peněz chce do stavby budoucí rychlodráhy investovat," uvedl předseda představenstva společnosti PRaK Ladislav Bína.

Společnost PRaK chce začít hledat soukromého investora, který by byl ochotný dráhu zaplatit a svou investici by získal zpět tím, že by na této speciální železnici vybíral několik let jízdné. "Částečně by se na této investici měl podílet i stát, ale jakým podílem ještě nikdo nerozhodl," řekl Bína.

KAM AŽ VZROSTE CENA?

Přesně známá není ani cena rychlodráhy. Podle studie z roku 1997 by celá rychlodráha z Prahy přes Ruzyni až do Kladna stála asi devět miliard korun, Česká správa letišť spolu s Metrostavem spočítala spojení mezi Ruzyní a Prahou asi na šest miliard korun, ale jejich studie nepočítala se zahloubenou trasou rychlodráhy v Dejvicích.

Některé neoficiální odhady ale hovoří až o třinácti miliardách za rychlodráhu do Kladna a dokonce o dvaceti miliardách korun, které by stálo prodloužení metra z Dejvické do Ruzyně. Není jisté ani to, jak drahé by bylo jízdné na rychlodráze. "Dá se vycházet pouze z toho, že není možné vybudovat provozně nedotovanou rychlodráhu západoevropskou rychlodráhu, ve které by cestující jezdili za tarify městské dopravy," sdělil šéf PRaK. Pražský úsek rychlodráhy měřit 18,4 kilometru a vlakové soupravy jej mají urazit za 23 minut.








Hlavní zprávy

Další z rubriky

Uvnitř jednoho z krytů.
Chemička je plná nevyužívaných krytů, při havárii je dnes lepší zmizet

Součástí areálu Unipetrolu v Záluží u Litvínova je třináct krytů. Většina jich pochází z druhé světové války, kdy sloužily při náletech. Dva kryty přibyly pro...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Ke zdravotním údajům Čechů se dostane kdokoliv ze zahraničí, varují Piráti

Legislativním procesem v tichosti prošla novela zákona, která zpřístupní zdravotní dokumentaci všech pacientů v České republice ze zahraničí. Upozornil na to...  celý článek

Ilustrační snímek
Teploty se budou na přelomu srpna a září průměrně pohybovat okolo 24 °C

Průměrné denní teploty během následujících čtyř týdnů klesnou, zůstanou však na dlouhodobém průměru. Průměrné by na přelomu prázdnin a školního roku měly být i...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.