Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Boj o média vyvolal krizi v Gruzii

  14:13aktualizováno  14:13
Gruzínský prezident Eduard Ševardnadze ve čtvrtek odvolal všechny členy vlády kvůli krizi, která v zemi vypukla po zásahu bezpečnosti v nezávislé televizní stanici Rustavi-2. Do budovy televize v úterý vtrhlo asi třicet agentů, kteří chtěli na základě soudního příkazu prověřit finanční knihy. Tento krok vyvolal v Gruzii obavy o nezávislost médií a bouřlivé demonstrace za odstoupení prezidenta a celé vlády.

"Prezident se rozhodl rozpustit celý kabinet. Naším úkolem je nyní zmírnit napětí v metropoli a přimět demonstranty, aby se rozešli," řekl v Tbilisi předseda gruzínského parlamentu Zurab Žvanija zatímco před budovou demonstrovaly tisíce lidí.

Eskalace krize
V noci na čtvrtek pohrozil Ševardnadze rezignací v případě, že kvůli aféře se soukromou televizí Rustavi-2 parlament odvolá ministra vnitra a generálního prokurátora země.

"Rozhodne-li gruzínský parlament o odvolání ministra vnitra a generálního prokurátora, já nemám morální právo zůstat ve funkci prezidenta," prohlásil Ševardnadze v přímém vstupu do vysílání státní televize ve středu o půlnoci. "Jsem připraven nést plnou odpovědnost za situaci v zemi," uvedl prezident.

Dodal, že při takovémto vývoji situace bude nutné vypsat nové prezidentské volby.

Už ve středu padla první hlava. Z funkce odstoupil gruzínský ministr bezpečnosti Kutateladze. Večer se potom v centru Tbilisi shromáždilo několik tisíc demonstrantů, kteří bouřlivě požadovali demisi vlády i prezidenta.

Rustavi-2, která byla založena v roce 1994, kritizuje politiku prezidenta Eduarda Ševardnadzeho, od řízení ekonomiky až po konflikt v Abcházii a údajnou přítomnost čečenských povstalců v Gruzii.

Stát versus média
Proti zásahu agentů, kteří v úterý vtrhli do televize Rustavi- 2, se ostře ohradili zaměstnanci společnosti.

Vedení Rustavi-2 oznámilo, že nedávná inspekce finančních záležitostí společnosti žádné nesrovnalosti neprokázala, a obvinilo vládu z vyvíjení otevřeného politického tlaku a z toho, že chce ovládnout vysílání.

Gruzínští liberální poslanci zásah srovnávají se sousedním Ruskem, kde vyšetřovatelé několikrát vtrhli do kanceláří nezávislé televize NTV v rámci prošetřování financí jejího zakladatele Vladimira Gusinského.

"To, co se stalo, není nic jiného než nátlak na svobodu tisku a svobodu projevu," řekla předsedkyně parlamentního výboru pro lidská práva Jelena Tevdoradzeová.

Proti zásahu v televizi ostře protestoval i mezinárodní organizace Reportéři bez hranic. Označila ho za pokus o zastrašení jednoho z nejkritičtějších médií v Gruzii.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ostrov Olchon, jezero Bajkal
Bajkal umírá. Mizí ryby i korýši, peníze na ochranu se rozkradly

Nejhlubší jezero světa čelí jedné z nejvážnějších ekologických krizí ve své dlouhé historii. V Bajkalu se šíří řasy a vodu znečišťují fosfáty. Ryby, korýši a...  celý článek

OBRAZEC. Muž hraje basketbal na obrazci vyhotoveném v atriu Woodwardovy budovy...
TÝDEN OBRAZEM: Robozápasník, ruská přípravka a prchající Rohingové

V severošpanělské Galicii řádily požáry, keňská policie tvrdě zasáhla proti opozičním politikům a na Havaji se konal tradiční závod Ironman. I tuto neděli se...  celý článek

Zavražděnou novinářku Daphne Caruanovou Galiziovou přišly do ulic Malty uctít...
Malta nabízí milion eur za informace vedoucí k dopadení vraha novinářky

Maltská vláda nabídla odměnu milion eur (25,7 milionu Kč) a ochranu za informace o tom, kdo zavraždil investigativní novinářku Daphne Caruanovou Galiziovou....  celý článek

Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?
Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?

Tragický případ z minulého týdne nejspíš pohne českými zákony o pěstounské péči.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.