Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Boj o letiště ve Vodochodech. Převáží referendum, nebo zaplacený průzkum?

  18:20aktualizováno  18:20
Zatímco se po celém světě řeší letecká krize kvůli popelu z islandské sopky, ve středních Čechách pokračuje spor o rozšíření letiště ve Vodochodech. Obce pořádají referenda, majitelé letiště nyní oplácejí zaplaceným průzkumem, který se výsledky referend snaží zpochybnit. Situace se vyostřuje.

Takto si Penta představuje své nové letiště, které chce otevřít do tří let. | foto: iDNES.cz

Další střípek boje mezi Pentou a obyvateli z okolí vodochodského letiště je na světě. Obyvatelé Dolan u Kralup nad Vltavou se v referendu drtivou většinou postavili proti záměru vybudovat zde mezinárodní letiště. Hlasovalo téměř 73 procent voličů, přičemž 95,6 procenta řeklo letišti ne.

Reakce Penty na sebe nenechala dlouho čekat. Vydala průzkum zpracovaný společností Factum Invenio, který sama financovala. Podle něj je vše trochu jinak. Rozvoj letiště masivně (72 procenty) podporují obyvatelé Prahy a vybraných měst středních Čech, pro je údajně i 37 procent dotázaných z okolí letiště, ostatní jsou proti.

Agentura zároveň tvrdí, že přibližně čtyři pětiny lidí z obcí v blízkosti letiště neví, kolik letadel bude do Vodochod létat. Navíc sedm z deseti prý ani nezná konkrétní údaj o plánovaném počtu přepravených cestujících za rok.

Nesmysl a manipulace, tvrdí starosta

"Reálná znalost projektu je nižší mezi obyvateli dotčených obcí, než v případě obyvatel Prahy a Středočeského kraje, což je překvapivá skutečnost," tvrdí Factum Invenio, které ve své zprávě zároveň tvrdilo, že "obyvatelé nebudou vystaveni žádným negativním důsledkům plynoucím ze zvýšeného provozu letiště". Později byl údaj na webu upraven.

Tyto informace starosty okolních obcí dopálily. "To je naprostý nesmysl a účelová manipulace. Naše obec leží od ranveje několik stovek metrů a nikdo zde žádný průzkum nedělal. Penta si prostě zaplatila průzkum, tak jaké asi může prezentovat výsledky? U nás v obci každý ví, co by zde s mezinárodním letištěm nastalo. Nedalo by se tady žít," zlobí se starosta Zlončič Jiří Louček.

"Ať se agentura přijde zeptat mezi lidi do Zlončic a do dalších blízkých obcí, kde proběhla referenda. Uvidí, jak dopadnou ve skutečnosti. Devětadevadesát procent voličů Zlončic záměr striktně odmítlo a my se mu budeme všemi dostupnými prostředky bránit. A proč se Factum Invenio vyjadřuje k dopadům na prostředí, to nechápu už vůbec. Oni snad znají studie a celkovou problematiku?" dodává.

Jak dopadla referenda

Bášť: účast 60 %, proti rozšíření 96 %
Chvatěruby: účast 57 %, proti rozšíření 96 %
Dolany: účast 73 %, proti rozšíření 95 %

Líbeznice: účast 55 %, proti rozšíření 81 procent.

Odolena Voda: účast
26 %, proti rozšíření 60 %
Panenské Břežany: účast 72 %, proti rozšíření 95 %

Postřižín: účast 50,4 %, proti rozšíření 88 %

Máslovice: účast 60 %, proti rozšíření 87 %

Měšice: účast 65 % , proti rozšíření 94 %

Mratín: účast 64 %, proti rozšíření 91 %

Zlončice: účast 64 %, proti rozšíření 99 %

"Tenhle projekt, a vše co se kolem něho děje, je skandálem mezinárodních rozměrů. Factum Invenio ve své zprávě lže ohledně dopadů na životní prostředí. První studie EIA byla Pentě smetena ze stolu, protože dopady na region by byly kruté. Průzkum této agentury není objektivní, plácá nesmysly a my s ním nesouhlasíme," přidává se Libor Holík, starosta Panenských Břežan.

Factum Invenio však svá data vehementně hájí. "Uskutečnili jsme 604 rozhovorů ve 33 dotčených obcích. Minimum dotazovaných bylo sedm na obec. To je dostačující, neboť reprezentujeme celé území. Starostové s námi odmítli komunikovat, báli se výzkumu dřív, než ho vyzkoušeli. Je jasné, že k referendům chodí většinou odpůrci letiště. Ti, kteří jsou pro, se ho neúčastní," říká majitel Jan Herzmann.

Podle hlasů z obce Měšice docházelo ovšem během průzkumu konaném v únoru a březnu k podivným okolnostem. "Potkal jsem dvě dámy zrovna ve chvíli, kdy jsem vylepoval plakát, který zval na debatu proti rozšíření letiště. Když to viděly, tak jen konstatovaly, že u nás si se svým průzkumem neškrtnou. Chtěl jsem, aby se na letiště zeptaly mě, ale odmítly a nastoupily do autobusu. Také vím, že se dotazovaly pouze starších lidí v časech, když byli mnozí občané v práci," uvádí Jiří Bejlek, místostarosta Měšic.

"To se nás nedotýká, to nebyl náš průzkum. My nechodíme ve dvojicích," distancuje se stručně Herzmann.

Spory ohledně bezpečnosti

Dohady ohledně projektu se mezi občany a vedením letiště vedou v mnoha dalších směrech. Lidé kritizují hluk už nyní překračující v některých lokalitách povolené hodnoty. Děsí je nárůst dopravy, další zhoršení ovzduší u průmyslových provozů, znehodnocení majetku a především riziko možné havárie. U letiště se vyskytuje největší kolonie havranů v České republice a blízko ranveje stojí chemička v Kralupech nad Vltavou.

"Riziko havárie je zanedbatelné," uvedl nedávno ředitel letiště Martin Kačur.

Výcvik posádek německé společnosti Lufthansa na letadle AIRBUS A319 na letišti Vodochody"Nevím, jak něco takového vůbec může vyslovit. Jejich letouny nám létají nad baráky tak, že vidím pilota. Všichni přece víme, že u letišť je havárií nejvíce. Navíc ti ptáci, místní chráněná krajinná oblast, chemička a tak dále... To je šílený mix," míní starosta Louček.

"Já nechci strašit, ale podle některých studií by v případě pádu letadla do chemického provozu zemřely tisíce lidí v okolí mnoha kilometrů," přidává se starosta Chvatěrub František Derfl.

Letiště pod vedením ředitele Kačura nyní přepracovává zprávu o vlivu letiště na životní prostředí. Byl to právě Kačur, který před pěti lety jako ředitel ruzyňského letiště koupil od Penty pozemky na výstavbu druhé dráhy za 3,5 miliardy (předtím desetkrát levnější nabídku odmítl) a následně odešel s Pentou budovat Vodochody. Kačur již dříve řekl, že na tom nevidí nic kontroverzního.

"Nejhorší případ korupce za posledních deset let," komentoval to ovšem předseda Věcí veřejných Radek John, který na Kačura podal trestní oznámení. Jeho strana navíc poslala podnět na prošetření podezřelého prodeje státních pozemků okolo letiště Ruzyně k Evropské komisi. Ta může rozhodnout až deset let zpátky o zaplacení pokuty.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vlna dosahuje až téměř na úroveň sousedního chodníku.
Místo roviny je vlna, za miliony opravená silnice vydržela jen pár týdnů

Po necelém měsíci provozu se na opravené silnici mezi Vysokým Mýtem a Chrudimí v obci Stradouň vytvořila nebezpečná vyjetá vlna. Za rekonstrukci celkem...  celý článek

V Kardiocentru Vysočina sídlícím v jihlavské nemocnici umí upravit srdeční...
Lidé budou moci mít tři měsíce placené volno na ošetřování příbuzného

Lidé budou mít nově nárok na tříměsíční placené volno na péči o vážně nemocné příbuzné. Vládní návrh zákona, který to umožní, schválil ve středu Senát. Chybí...  celý článek

Zřejmě nejkontrolovanější projekt. Multifunkční kongresový areál dostal v roce...
Babišovi blízcí si akcie Čapího hnízda účelově přeprodávali, píše policie

Rodinní příslušníci Andreje Babiše (ANO) si přeprodávali akcie Čapího hnízda, aby znepřehlednili vlastnickou strukturu firmy. Podle Českého rozhlasu to policie...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.