Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Boj o frekvenci míří k soudu

  11:56aktualizováno  11:56
Brno - Boj o rozhlasové vlny nad jižní Moravou se přesune k soudu. Rádio Brno Valc totiž zažalovalo Radu pro rozhlasové a televizní vysílání, která přidělila jeho frekvenci zcela novému Rádiu Petrov. Takzvaná velká mediální rada svým rozhodnutím popřela dříve proklamovanou zásadu o posilování silných stanic. Navíc je podle odborníků programové zaměření Rádia Petrov sporné.

Silné emoce, vzrušené debaty, komentáře, polemiky a žaloba. Tak momentálně vypadá situace po desátém zasedání Rady pro rozhlasové a televizní vysílání. Rada na něm totiž odebrala licenci brněnskému Rádiu Brno Valc a frekvenci 103,4 MHz přidělila společnosti PS Křídla a jejímu projektu Rádio Petrov.

Do klání o uvedenou frekvenci se přihlásilo devatenáct zájemců. Mezi nimi byly i osobnosti rozhlasového světa jako Petr Dvořák (City Multimedia - rádia Blaník, City, Vranov) nebo Jaroslav Král (Českomoravské rádio - rádia Orion, Melody).

Podle experta Radka Dreslera ze serveru Rádia.cz neměla neznámá a malá brněnská společnost mezi podobnými giganty téměř žádnou šanci. On sám ji ještě před veřejným slyšením v tabulce úspěšnosti zařadil na poslední místo. Jenže očekávání se nesplnila - z boje vyšlo 12. června vítězně právě Rádio Petrov.

Cílová skupina, kterou chce Rádio Petrov oslovit, je stejná jako u Rádia Brno Valc. Originalitu postrádá i výběr hudby: bude hrát hity 70. a 80.  let. Jediný rozdíl je v zastoupení publicistiky. "Budeme mít vlastní zpravodajství, nechceme využívat jen agentury," dodala ve veřejném slyšení Kárná. Radio Petrov chce mít vlastní editory, dva redaktory a dva reportéry.
Mediální odborník Radek Dresler ke koncepci radia říká: "Když přihlédneme k mizivým zkušenostem v oboru rozhlasového vysílání a až zmateným výrokům pana Kratochvila v MF DNES, můžeme jen těžko předpokládat, že Rádio Petrov skutečně Brňanům něco pozitivního přinese. Podle mého názoru jde ze strany RRTV o zbytečný hazard, Rádio Brno Valc jistě nebylo bez chyby, ale úlohu ryze brněnské stanice svým programem plnilo dobře."

Rada své počínání komentovala takto: "Rada se rozhodla upřednostnit nové provozovatele, jejichž projekty přinášejí originální programové formáty, které přispějí k oživení rozhlasové scény v Česku." Konkrétní důvody, proč se většina radních rozhodla udělit licenci právě Radiu Petrov, mluvčí Helena Havlíková dodnes nesdělila.

Žaloba na radu
Rádio Brno Valc reagovalo téměř okamžitě - 22. června podalo na radu žalobu. "Toto rozhodnutí rady považujeme za bezprecedentní, v rozporu se zákonem a podali jsme proti němu opravný prostředek u Městského soudu v Praze s návrhem rozsudku, aby soud napadená rozhodnutí rady zrušil," uvádí majitel Rádia Brno Valc Zdeněk Valc na stránkách www.radiobrno.cz.

Rádio Brno Valc funguje na jižní Moravě desátý rok. Od svého založení 6. října 1991 prošlo několika změnami. Od stylu "family station", se kterým stanice začínala pod názvem Radio Brno 95,7, přes éru zpravodajskou na nové frekvenci 103,4 MHz až po současnou etapu, v níž se Radio Brno profiluje jako hudební, zpravodajsko informační rozhlasová stanice s hudebním zaměřením na oblast country, folku a oldies s rozhodujícím podílem české hudby.

Od ledna změnilo název na Rádio Brno Valc. Stanice vysílá nepřetržitý proud hudby, zpestřený zábavou a zpravodajstvím. Cílová skupina posluchačů se pohybuje od třiceti let.

Posilování silných už neplatí?
Rádio Valc patří k nejposlouchanějším stanicím v Jihomoravském kraji. Podle posledního projektu stojí s osmdesáti tisíci posluchači na druhém místě poslouchanosti. "Jeho neúspěch v licenčních řízeních není až tak překvapující. Pan Zdeněk Valc totiž nepatřil mezi hodné provozovatele: v minulosti vedl proti mediální radě soudní spor, který dokonce vyhrál. A protože na prodloužení licence nemají rádia právní nárok, rozhodla rada o přidělení licence novému originálnímu projektu," prozradil svůj názor Dresler.

V případě odnětí licence Rádiu Brno Valc a přidělení Rádiu Petrov se rada odklonila hned od několika tezí, které dříve hlásala. Neobnovila licenci slušně fungujícímu a bezproblémovému rádiu, nepřiklonila se k takzvanému posilování silných, které naposledy na jižní Moravě použila v případě znojemského Rádia Karyon. Nepostoupila frekvenci zavedené a silné společnosti.

Za své domény budou rádia platit

Téměř každé české rádio vlastní svou internetovou stránku a občas poskytuje i vysílání po internetu. Radou nově vybrané stanice Rádio Petrov, Rádio Expres a Rádio Zeppelín, které by měly začít vysílat 1. ledna 2002, si však budou muset svou doménu koupit možná za víc, než si myslely. "Hned po zveřejnění výsledků přešly nejatraktivnější domény do jiných rukou," uvedl Radek Dresler ze serveru Rádia.cz. Internetoví spekulanti tak obsadili osm nejlepších adres. Podle šéfredaktora Rádia.cz teď budou mít všechna tři rádia se svými internetovými stránkami velké problémy. "V případě Radia Petrov už žádné další odpovídající domény neexistují, takže zbývá buď jednu z domén od Pavla Simona koupit nebo ho zažalovat. Rádia Expres a Zeppelin na tom nejsou o moc lépe, jejich jedinou šancí je pozměnit název," dodal Dresler. (haf)

Podle rady se má do brněnského éteru dostat opravdu originální projekt. "Podle mého názoru se změní jen firmy, ale "osvědčené formáty" zůstanou. Způsobů, jak provozovat beze ztrát rozhlasovou stanici, která se má uživit reklamou, není přehršel. Objektivní příčinou je nedostatečná kupní síla posluchačů. Proto si rádia nemohou vybírat užší nebo dokonce okrajové cílové skupiny. Je mi záhadou, jak je možné, že to rada po deseti letech neví," uvedl prezident Asociace provozovatelů soukromého vysílání Michal Zelenka. Ten se také stal autorem otevřeného dopisu předsedovi rady Miroslavu Muchkovi, ve kterém se nad postupem Rady zamýšlí.

Sama rada se k neudělení licence staví neutrálně. Podle vedoucí úřadu rady Heleny Havlíkové došlo na úřad několik desítek rozhořčených dopisů a rada vydá své stanovisko tento týden.
 
Originalita Petrova?
Autoři projektu nového rádia zatím mlčí. "Zatím nám oficiálně nikdo neoznámil, že jsme licenci obdrželi, tudíž se nebudu k ničemu vyjadřovat," řekl Jeff Kratochvil, jeden z majitelů společnosti PS Křídla. Před čtrnácti dny dokonce Kratochvil prohlásil, že si musí koncepci a programovou strukturu teprve ujasnit.
 
Zjistit, co posluchače na frekvenci 103,4 FM od nového roku čeká, mohou jen uživatelé internetu na stránkách rady - www.rrtv.cz. Je zde k dispozici záznam veřejných slyšení všech žadatelů o vysílací práva. Za Rádio Petrov na něm hovořil především Aleš Pohanka, jeden z majitelů společnosti PS Křídla a Zdenka Kárná, budoucí dramaturgyně. "Chceme inteligentní a přemýšlivé rádio. Umíme přijít s něčím novým," prohlásila Kárná na začátku slyšení.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Lubomír Zaorálek na tiskové konferenci ČSSD ve volebním štábu strany v Praze....
Zaorálek: Porážka mě zdrtila, ale utéct nemůžeme. Asi budeme v opozici

Ze svých zásad slevit nechceme, a proto budeme skoro jistě v opozici, okomentoval výsledky volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek. Nechce být ve vládě s někým, kdo...  celý článek

Miroslav Kalousek ve volebním štábu TOP 09 v Praze. (21. října 2017)
TOP 09 si mocně oddechla, do Sněmovny proklouzla díky Praze

Členové TOP 09 si mohou oddechnout. Strana až v samém závěru sčítání hlasů jen těsně překonala potřebnou pětiprocentní hranici. I tak je to však nejslabší...  celý článek

Předseda KDU-ČSL Pavel Bělobrádek ve volebním štábu strany v Praze. (21. října...
Ve Sněmovně jsme, ale za úspěch to nepovažujeme, říkají lidovci

Očekávání strany KDU-ČSL se nenaplnila a ačkoli ve Sněmovně získala deset mandátů, na předsedovi Pavlu Bělobrádkovi bylo znát, že spokojený není. „Nemůžeme být...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.