Na silnicích zemřelo nejméně lidí od roku 1990. Ilustrační foto

Na silnicích zemřelo nejméně lidí od roku 1990. Ilustrační foto | foto: HZS Praha

Body zachránily desítky životů, spočítala policie

  • 76
Policie zveřejnila statistiku nehodovosti na silnicích za loňský rok. Vyplývá z nich, že oproti předchozím letům klesl nejen počet nehod, ale především ztrát na životech. Celkem našlo na silnicích smrt 956 lidí.

Policie podle statistik loni zaznamenala 187 965 nehod, tedy bezmála o dvanáct tisíc méně než v roce 2005.

To s sebou přineslo i méně mrtvých na silnicích. Loni jich bylo celkem 956, což je vůbec nejméně od roku 1990.

Úmrtí na silnicích v roce 2006 podle dopravního prostředku

  • 349  řidičů osobních automobilů
  • 183 spolujezdců v osobních vozech
  • 173 chodců
  • 91 řidičů motocyklů
  • 83 cyklistů
  • 37 řidičů nákladních automobilů
  • 9 spolujezdců v nákladních automobilech
  • 8 spolujezdců motocyklů
  • 7 cestujících v autobuse
  • 4 řidiči malých motocyklů
  • 12 ostatní
Zdroj: Policie ČR

Policie přiznává nejvýznamnější podíl na snížení počtu mrtvých novému silničnímu zákonu.

V prvním pololetí roku se počet mrtvých snížil o 34 oproti roku 2005, což odpovídalo trendu předchozích let.Ve druhém pololetí, po zavedení bodového systému, ale ubylo už 137 mrtvých.

"Silniční zákon se projevil už před 1. červencem," tvrdí šéf dopravních policistů Zdeněk Bambas. Vzhledem k pozornosti, která mu byla věnována, začali někteří lidé reagovat už v červnu.

To, co následovalo 1. července, je podle šéfa dopravní policie Bambase na zápis do Guinnessovy knihy rekordů. Motoristé výrazně ubrali a za červenec se počet nehod snížil o 83 procent.

V červenci tak na silnicích zemřelo nejméně lidí v roce 2006, ačkoliv obvykle nejméně lidí  umírá při nehodách v únoru nebo dubnu.

"Nejčastěji při nehodách umírali lidé v kategorii od 25 do 34 let. Bylo jich 184," uvedl Josef Tesařík, který má na starosti policejní statistiky. Důvodem je podle něj i fakt, že do této kategorie patří největší počet motoristů.

Díky technice bude víc času na kontroly
Počet dopravních policistů zůstává podle jejich šéfa přibližně stejný. Po zavedení bodového systému ale mohli mít řidiči  dojem, je se jejich počet snížil. "Nový zákon přinesl i nové administrativní povinnosti, při evidování přestupků," vysvětlil Zdeněk Bambas. Podle něj policisté museli vyplňovat údaje nutné k případnému bodovému ohodnocení přestupků.

Se zaváděním nové výpočetní techniky ale podle Bambase dojde ke snížení administrativy a dopravní policie bude mít více času na silniční kontroly. "Odhaduji, že vybavení policistů potřebnou technikou bude dokončeno do poloviny roku 2007," uvedl šéf dopravní policie.

Policie: Bodový systém na řidiče stále působí
Statistiky ukazují, že výrazný úbytek počtu mrtvých na silnicích se v Česku neobjevil poprvé. Už v roce 1998, po snížení maximální rychlosti v obcích na 50 kilometrů v hodině, bylo obětí nehod méně. V následujících letech se ale jejich počet naopak zvyšoval.

I nyní se od července počet nehod a jejich obětí zvyšoval. "Silniční zákon stále na řidiče působí," bránil se šéf dopravních policistů nařčení, že se řidiči přestali bát a opět jezdí jako v minulosti.

"V prosinci ale nehod a mrtvých ubylo,"dodal Josef Tesařík, který má na starosti statistiky. Podle něj by mohlo jít o potvrzení faktu, že bodový systém na řidiče platí.

Od 1. července už 157 řidičů stačilo nasbírat dvanáct bodů a přijít o řidičský průkaz. Potrestaných motoristů je ale mnohem víc. Alespoň jeden trestný bod získalo do 31. prosince víc než 225 tisíc lidí.- více zde

Podle Tesaříka ale na silniční zákon reagovali nejen motoristé, ale i chodci a cyklisté.

"Snížení jsme zaznamenali ve všech kategoriích s výjimkou motocyklistů, cestujících v autobuse a řidičů autobusů. Největší pokles úmrtí byl právě v kategorii chodců. Z toho je patrný oboustranný zájem jak chodců, tak řidičů, aby se vyvarovali nehod," řekl iDNES.cz Tesařík.


Video

Termíny

Finance

Vláda

Témata

Válka na Ukrajině

Olympijské hry

Nepřehlédněte