Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Body za přestupky možná nebudou

  0:01aktualizováno  0:01
Bodový systém ano, či ne? Způsob, jakým chce ministerstvo dopravy vyřešit situaci na českých silnicích, možná nakonec nebude tak tvrdý, jak se očekává. Každý poslanec je zároveň řidič, a proto má pocit, že nejlépe ví, co udělat, aby se situace na českých silnicích zlepšila.

To vysvětluje kolotoč kolem vládní novely zákona o provozu na pozemních komunikacích.

Poslanci o ní mají v druhém kole jednat až v červnu. Už nyní je však jasné, že ji chtějí výrazně změnit. Navrhli kolem dvou set třiceti změn, v průměru každý poslanec podal jeden, někteří i více návrhů.

Zákon projde, věří ministr
Ministr dopravy Milan Šimonovský přesto věří, že se mu podaří návrh sněmovnou protlačit. "S některými poslaneckými návrhy souhlasíme a zákon podle nich upravíme. Řada dalších nemá ale reálný základ," řekl ve čtvrtek Šimonovský.

"Věřím, že zákon projde. Poslanci musí pochopit, že je to cesta, jak situaci na silnicích zlepšit," dodal. Vládní návrh počítá především s mnohem tvrdšími postihy za dopravní přestupky. U nejtěžších prohřešků by mohla pokuta dosáhnout až padesáti tisíc korun.

Novela by zároveň měla vrátit policistům možnost zadržet na místě řidičský průkaz. Navíc ministerstvo navrhuje zřídit takzvaný bodový systém - za každý přestupek dostane řidič určitý počet trestných bodů a po získání dvanácti přijde na rok o řidičské oprávnění.

Právě poslední dvě novinky se některým poslancům nelíbí. Označují je za zbytečně tvrdé. Například poslanec Karel Sehoř z ODS tvrdí, že bodový systém je zcela zbytečný.

"Souhlasím se zpřísněním pokut, bodový systém ale nic nevyřeší. Stejné je to i s možností policistů zabavovat řidičská oprávnění. Když budou dělat dobře svou práci, obejdou se i bez ní," řekl Sehoř.

Autosedačky? Kompromis
Poslanci kritizují i další body v novele zákona. Ministr Šimonovský se proto už předtím, než se návrh začal projednávat ve sněmovně, snažil s některými dohodnout na kompromisu. To je případ dětských autosedaček.

Ministerstvo původně chtělo do zákona prosadit, aby je museli rodiče používat při každé jízdě, kdy s nimi cestují jejich potomci. Návrh kritizoval lidovecký poslanec Tomáš Kvapil, který tvrdí, že by tak byly znevýhodněny rodiny s více než třemi dětmi.

Rodiče by si podle něj museli pořídit větší auta, do klasických vozů by se totiž s autosedačkami celá rodina nevešla. "Na to většina rodin nemá. Striktní nařízení autosedaček by jim znemožnilo cestování," řekl už dřív Kvapil. Ministr Šimonovský nakonec ze svého návrhu slevil, rodiče s více dětmi získají zřejmě výjimku ze zákona.

Jak chtějí poslanci změnit návrh zákona

• zvýšit povolenou rychlost v obci ze současných 50 na 60 kilometrů v hodině

• bodový systém za spáchané přestupky by se neměl používat

• policisté by nesměli zadržovat řidičské oprávnění

• řidiči by neměli povinnost vždy převážet děti v autosedačkách

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Petrova bouda v Krkonoších už zvenčí opět vypadá jako horská chalupa...
VIDEO: Krkonošská Petrovka už vypadá jako horská bouda, je pod střechou

Petrova bouda na hřebenech Krkonoš, kterou před šesti lety zničil požár, už znovu vypadá jako horská chalupa. Přes léto dostala dřevěná okna a střechu. Zima...  celý článek

Vlastimil a Jana Blaťákovi (na snímku vpravo jejich právní zástupce) žádají od...
Rodiče postižené holčičky dál bojují s nemocnicí o 17 milionů korun

Odvolací senát Krajského soudu v Olomouci projednává žalobu rodičů těžce postiženého dítěte, kteří požadují od olomoucké nemocnice odškodné 17 milionů korun....  celý článek

Bývalý ministr obrany Martin Barták přichází na jednání Městského soudu v...
Exministr Barták: Letouny CASA byly správný produkt za odpovídající cenu

Koupil se správný produkt za odpovídají cenu, řekl o letounech CASA v úterý u soudu někdejší náměstek ministryně obrany Vlasty Parkanové a pozdější šéf resortu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.