Návrh podle ministra provázela rozsáhlá debata laické i odborné veřejnosti, která ještě bude pokračovat. „Nechci tady šikanovat běžné řidiče, kteří občas udělají nějaký přestupek, to se stane pravděpodobně někdy každému. Já tady chci trestat piráty silnic. Bohužel většina lidí se vystrašila tím, že chci trestat všechny,“ uvedl.
Ještě v lednu letošního roku ministr Ťok mluvil o tom, že návrh by se mohl dostat do Sněmovny jako poslanecká iniciativa. Nyní už o této možnosti neuvažuje. „Já jsem to odpískal, protože mi to přišlo nefér,“ řekl ministr v diskuzním pořadu. Ministerstvo se prý podrobně zabývá všemi připomínkami, které k návrhu dostalo a které mu vytýkaly přílišnou přísnost.
Bodový systém je podle Ťoka nachystán a půjde do legislativního procesu. „A příští ministr se rozhodne, jestli v něm pokračovat bude, nebo nebude,“ uvedl.
Podle Zbyňka Stanjury, bývalého ministra dopravy a nynějšího poslance za ODS, to svědčí o tom, že je současné ministerstvo dopravy politicky slabé, své návrhy neustále odkládá a nedokáže je prosadit. Vedle změn bodového systému zmínil návrh zákona o liniových stavbách nebo změny v mýtném systému.
Chystaná úprava bodového systému měla především zpřísnit postihy za nejzávažnější prohřešky, jakými jsou jízda pod vlivem alkoholu, vjetí na železniční přejezd přes zákaz nebo způsobení nehody se závažným zraněním (podrobnosti o chystaných změnách bodového systému najdete zde).
Maximální výše pokuty by například u řízení pod vlivem alkoholu a jiných omamných látek, řízení bez patřičného oprávnění nebo při způsobení závažné nehody měla vzrůst z nynějších 50 tisíc na 75 tisíc korun. Systém pokut a trestných bodů se měl zároveň zpřehlednit a zjednodušit.