Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Bochořské letiště stálo sto milionů, možná ho ale zavře odchod armády

  10:01aktualizováno  10:01
Budoucnost smíšeného regionálního letiště Přerov v Bochoři, které na podzim získalo licenci pro civilní lety, začíná být nejasná. Projekt, který stál za poslední tři roky 112 milionů korun, totiž může ukončit odchod armády. Ta o něm vážně uvažuje, přesunem vojáků jinam by totiž ušetřila stovky milionů ročně.
Letiště v Bochoři (na snímku), kde se jen za poslední tři roky investovalo zhruba 112 milionů korun, teď možná opustí armáda. Znamenalo by to jeho konec.

Letiště v Bochoři (na snímku), kde se jen za poslední tři roky investovalo zhruba 112 milionů korun, teď možná opustí armáda. Znamenalo by to jeho konec. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Podle zjištění MF DNES si nyní armáda, bez které není provoz areálu možný, v tuto chvíli vůbec není jistá, zda v Přerově zůstane. Ministerstvo obrany už navíc regionálním politikům radí, aby do rozvoje letiště minimálně do roku 2012 raději neinvestovali žádné peníze. Do té doby totiž nebude jasné, zda vojsko letiště bude ještě podporovat, a peníze by tak mohly přijít nazmar. Jenže projekt už dosud spolykal přes sto milionů.

"V současné době zpracováváme komplexní analýzu našich obranných a vojenských schopností. Do ní patří samozřejmě i provoz letišť včetně letiště v Přerově. Existují různé varianty a v tuto chvíli je předčasné mluvit o výsledku," říká první náměstek ministra obrany Jiří Šedivý.

Hlavním důvodem případného odchodu armády jsou peníze. "Uvědomte si, že operujeme s rozpočtem, který je o padesát procent nižší než před několika lety. Jasno by mělo být do konce března příštího roku. Existuje několik variant, říkat výsledek teď je předčasné," dodal Šedivý.

Nicméně potvrzuje, že provoz přerovské vojenské základny je pro armádu dlouhodobě ztrátový. "Pokud bychom letiště přestěhovali do Náměště, úspora by byla v řádu 600 milionů korun ročně," doplnil.

Stejné informace má i olomoucká poslankyně Dagmar Navrátilová, která minulý týden na ministerstvu obrany o letišti jednala. "Pan náměstek dokonce doporučil zastupitelům pozastavit rozhodnutí o financování Regionálního letiště Přerov až do zmíněného března 2012, kdy má být armádní analýza hotová," popisuje politička.

Místní politici zatím investice do letiště omezit nehodlají

Novinky z ministerstva regionální politiky překvapily, zástupci společnosti Regionální letiště Přerov, kterou založili Olomoucký a Zlínský kraj a město Přerov, ale tvrdí, že zatím důvod k obavám není a vše bude pokračovat podle plánu.

Podle náměstka hejtmana Ivana Kosatíka, který je i předsedou představenstva letiště, stále platí usnesení vlády z roku 2007, které počítá se smíšeným provozem letiště. "Pro nás je důležité, že armáda je součástí letiště, a proto nemáme důvod k obavám," nastínil Kosatík.

Měnit strategii nehodlá ani primátor Přerova Jiří Lajtoch, jehož úřad už do letiště investoval čtyři miliony a letos má připravených dalších osm milionů korun.

"Držet se radou náměstka Šedivého, abychom pozastavili financování, se zatím nebudeme. Nemáme to oficiálně potvrzené z ministerstva obrany, tudíž platí usnesení představenstva ve věci financování," konstatuje přerovský primátor.

I přes možný konec usiluje letiště o rozšíření provozu

Pokud by však podle něj nakonec armáda od projektu ustoupila, dostal by se provoz letiště do značných problémů. "Bez armády v současné době nemůžeme provoz letiště vůbec zajistit," vysvětlil Lajtoch.

Letiště Přerov – Bochoř se nachází čtyři kilometry jihozápadně od Přerova a disponuje betonovou dráhou 2 500 krát šedesát metrů. Má statut neveřejného mezinárodního letiště se smíšeným provozem a je ve vlastnictví ministerstva obrany a Olomouckého kraje.

Jeho představitelé nyní usilují o získání další, vyšší kategorie 4C. Díky ní by v Bochoři mohla přistávat větší letadla, jako je třeba Boeing B737 nebo Airbus A320. Její "přiklepnutí" je však složitější.

"Bezpečnostní a další požadavky se zpřísňují," vysvětluje Kosatík. Úřad pro civilní letectví zatím během dvou šetření zjistil několik desítek menších závad. Po jejich odstranění společnost požádá o změnu kategorie.

Celkově se v Bochoři od roku 2008 proinvestovalo kolem 112 milionů korun, Olomoucký kraj se na této částce podílel zatím dvaceti miliony. Podle loňské ankety mezi podnikateli a firmami v Olomouckém a Zlínském kraji přitom většina z nich letiště nepovažuje za pro ně významný projekt a raději by se dočkali zlepšení silniční sítě (více čtěte zde).







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Otevřená věznice Jiřice
VIDEO: V první otevřené věznici bydlí odsouzení v domcích a krmí klokany

U nápravného zařízení v Jiřicích na Nymbursku byla v pondělí představena první takzvaná otevřená věznice v České republice. Je to pilotní projekt, jehož cílem...  celý článek

Pamětníka holokaustu Jiřího Bradyho ocenila Poslanecká sněmovna medailí a...
Poslanci po hodinách debat požádali vládu o zneplatnění memoranda o lithiu

Poslanecká sněmovna schválila návrh komunistů na zneplatnění memoranda o těžbě lithia, které podepsal ministr průmyslu Jiří Havlíček s australskou firmou...  celý článek

Pavla Jeslínka navštívil v nemocnici jeho otec Josef (první vlevo), za ním...
Divočákem napadený myslivec letěl čtyři metry. Do lesa chodit nepřestane

Ani v nejhorších snech by mě nenapadlo, že se něco podobného může stát. Tak popisuje myslivec Pavel Jeslínek setkání s divokým prasetem při honu u Přeštic na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.