Hraniční přechod v Chotěbuzi zajišťuje více než sedmdesát procent provozu kamionů na hranici s Polskem. Měsíčně jím projede přes kolem dvaceti tisíc vozů.
"Stále jednáme. Vyšli jsme stávkujícím vstříc, sepsali jsme sedm bodů, které jsme schopni pro urychlení odbavování udělat," uvedl šéf oblastního celního úřadu v Chotěbuzi Petr Vlček.
Společně s ředitelem Celního ředitelství Ostrava Vlastimilem Panáčkem, ředitelem severomoravské policie Radimem Pražákem, šéfem okresní policie Karlem Heran, šéfem severomoravské cizinecké policie Janem Husárem, karvinským přednostou a dalšími lidmi zasedl s řidiči k jednomu stolu v pondělí po desáté hodině dopoledne. Jednání pokračovala ještě v šestnáct třicet.
"Už jsme si snad začali rozumět. Teď si ještě musí vyjasnit postoje řidiči mezi sebou," uvedl Petr Vlček.
Řidiči kamionů jsou na přechodu od pátku
Zarostlé nemyté tváře, červené oči a kruhy pod očima svědčí o tom, že stávkující polští řidiči kamionů už jsou na cestách příliš dlouho. Jen na česko-polské hranici v Chotěbuzi jsou mnozí od páteční noci. Ve velkém, asi sto padesátihlavém hloučku před celnicí stále znovu nadávají na české celníky a dodávají si odvahu, aby v blokádě hraničního přechodu vytrvali.
"Chceme pouze to, aby čeští celníci pracovali. Je to nejhorší hraniční přechod, jaký známe," říká jeden z řidičů Jan Milek z Katovic. Ostatní přikyvují. "Tempo změní pouze za úplatek," tvrdí jiní. "Já také nechápu, proč tady nemohou dát několik suchých záchodů," stěžuje si mladý Slovák. Další nadává, že za každé umytí rukou na jediné toaletě v okolí musí platit pět korun. Sloužící celníci nečinně postávají opodál. Čekají, jak dopadnou jednání řidičů s jejich šéfy.
Jeden prázdný kamion je otevřený. Z několika beden si muži berou čerstvé housky a uzeniny. Chodí mezi celnicí a mezi svými vozy. Kontrolují náklad. "Vezu hroznové víno z Itálie," říká jeden řidič zdrceně. Ve čtyřech pruzích se táhne asi dvoukilometrová kolona kamionů a za obcí Chotěbuz pokračuje asi pět kilometrů dlouhá řada. Řidiči postávají u cesty. Někteří odpojují přívěsy.